Du er ikke logget på! (Log på her eller søg om medlemskab her!)

Vanilla 1.1.8 er et produkt af Lussumo. Mere Information: Dokumentation, Community Support.

1.  
    Denne lille farvestrålende larve fra det sydlige Småland har jeg ved lidt søgning på Google fået til Acronicta tridens (måske psi), den er fra 8.8.2010 og vel 2-2½ cm lang, er det lige så svært at adskille de to arter ved larver, som det er ved imago?
    Den gemte sig under et blad...

mvh Kirsten
      P8089033-Larve-HAL-10.jpg
    •  
      CommentAuthorAdmin
    • CommentTime3 Mar 2011

KirstSwrtz wrote: fået til Acronicta tridens (måske psi),
    Hej Kirsten,
    Det er svært at se, når man ikke har hele larven, men det er næppe tridens eller psi (i hvert fald ikke sidste). Larven af tridens og psi er ret forskellige i udsendet. Kan du sige mere om biotopen og evt. planten den sad på?
    Hilsen
    Per

PS. du bør anskaffe den fremragende engelske bog med larver, som netop er udkommet i en revideret udgave hos ApolloBooks.
    • CommentAuthorKirstSwrtz
    • CommentTime3 Mar 2011 ændret

Hej Per.

Jeg kan godt se, at hoved og ..v mangler, men planten kan jeg ikke hjælpe med, det er i kanten af en fyrre-/granskov med lidt birketræer omkring i min datters baghave i det sydsvenske, det var en lille, lav vild plante, jeg ved ikke, om jeg har billeder, der viser bladene lidt tydeligere, men jeg ser efter i morgen og lægger det på her!
    Tak for forslaget om bogen, det er noget, der kan bruges, den må jeg undersøge lidt mere om...
    Jeg har i øvrigt fundet en rigtig god hjemmeside, hvor jeg også har fundet larven, der fik mig på sporet (tilsyneladende et vildspor :-)), men jeg har savnet sådan noget:

http://www.ukleps.org/ScientificNamesAlphabetical.html

Hvis man trykker på et af de latinske navne ude til venstre, så kommer der en række meget små billeder frem, derefter fører man curseren hen over de små thumbnails og trykker på venstre museknap, så bliver alle billederne store, og man kan nemt (troede jeg) identificere de fleste stadier af enhver larve ved at scrolle op og ned på siden!

Tak for svaret...
  2.  
    Jeg fandt det bedste, jeg har af bladet, men det siger jo nok kun noget om ribberne på bladet, men hvis det er nok, så går det måske?
    Og når larven er omkring 2-2½ cm lang, så hjælper det måske alligevel?
      P8089024-Larve-HAL-10.jpg
  3.  
    I øvrigt var forslaget om Psi kun for at illustrere, at eksperterne altid siger, at det nok er Psi, fordi det er den almindeligste af de to, og jeg har tidligere taget billeder derfra af imago, men jeg syntes heller ikke, den lignede en Psi-larve ud fra hjemmesidens billeder...
  4.  
    Her er en voksen fra 22.7.2010, jeg går altid ud fra, det er Psi, når jeg ikke undersøger dem fysisk!
      P7022696-Psi-ugle-HAL-10.jpg
  5.  
    Hej Kirsten

Det er Jim Porters bog Per nævner. Går man lidt op i larver er den ikke til at komme udenom, ganske simpelt! http://www.apollobooks.dk/Caterpillars.htm

Mvh.,
    Erik
    • CommentAuthorKirstSwrtz
    • CommentTime4 Mar 2011 ændret

Hej Erik.

Tak for linket, jeg havde lige fundet det... :-)
    Nu går jeg ikke voldsomt op i larver, men jeg tager da billeder af dem, når jeg tilfældigt støder på dem, og jeg synes måske, at 480 kr. er lige i overkanten, når jeg ikke er larvefanatiker; hjemmesiden, jeg har fundet på nettet, synes jeg er tilstrækkelig til mit brug - og den bedste, jeg har set endnu!

Hej fra Kirsten
  6.  
    Hej igen

Jeg vil tro det er larven af Acronicta euphorbiae (cinerea?). Tidspunktet passer, og den er ikke ualmindelig i det sydlige Sverige. Den lever på forskellige urter og buske ifølge første link: http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/a/acronicta_euphorbiae.html
    Se billeder af larver hér: http://www.lepiforum.de/cgi-bin/lepiwiki.pl?Acronicta_Euphorbiae

Hvad pokker skulle det ellers være ;-)

Mvh.,
    Erik
  7.  
    Og lige een ting til:

...mit nederste link er også suverænt mht. larvebilleder, men man må nødvendigvis først have en idé om hvor man sådan cirka skal lede.

Mvh.
    Erik
  8.  
    Tak for dine links og forslag...
    Jeg kan ikke rigtig se, at min larve ligner dine forslag mere end mit eget, men jeg tror på dig alligevel, du ved det bedre, end jeg gør! :-)
    Men måske er det derfor, jeg har svært ved at genkende larver, de er for vanskelige at skelne fra hinanden på trods af deres farverigdom og mønstre!

Hej fra Kirsten
  9.  
    Kan man overhovedet se, hvilken plante, den sidder på - eller rettere under?
    Jeg har tvunget bladet til at vende undersiden opad, for den sad på undersiden og var svær at få øje på...
  10.  
    Jamen hvis det er afklaret, at det er den, så tak for svarene til Per og Erik...
    :-) Kirsten