Du er ikke logget på! (Log på her eller søg om medlemskab her!)

Vanilla 1.1.8 er et produkt af Lussumo. Mere Information: Dokumentation, Community Support.

•  
      CommentAuthorAdmin
    • CommentTime24 May 2011

Hej alle,
    Jeg har modtaget nedenstående mail fra Kim Stendorf, tør nogen byde ind med at artsnavn?
    Hilsen Per Stadel
    ----
    Jeg har i nat fanget en for mig ukendt art. Jeg kan ikke finde den i hverken de gamle bibler eller den nye.....
    Jeg har medsendt et billede at den meget karakteristiske art. Undervingerne er ensfarvede grålige med en mørk midtplet på alle fire vinger - størrelsen som f.eks Lacertinaria eller Ll. Ildfugl.
    Ved du hvad det er for en sjov fætter ?
    Lokaliteten er Stillinge Strand og den kom til en 250W blandingspære i en alm udendørslampe på væggen i mitsommerhus.
    Mange hilsner
    Kim Stendorf
      måler_abb_K_Stendorf.jpg
    •  
      CommentAuthorAdmin
    • CommentTime31 May 2011

Gåden er nu takket være især Ole Karsholts initiativ løst. Ole skriver:
    Det korrekte navn er Cyclophora albipunctata f. decoraria (Newman, 1861). Den er afbildet i Seitz supplementet (pl. 5 e), og på side 142 står der en længere klamamse om den. Det er åbenbart især et britisk fænomen, og i begyndelsen af forrige århundrede var den dominerende form af albipunctata i et bestemt område i Nordengland. Man forestillede sig, at det var en industrimelanisme (som hos B. betularia) og forudsagde, at den med tiden ville udkonkurrere de lyse albipunctata!
    Dyret kommer i det næste nr. af Lepidoptera.
    Hilsen
    Per Stadel