Du er ikke logget på! (Log på her eller søg om medlemskab her!)

Vanilla 1.1.8 er et produkt af Lussumo. Mere Information: Dokumentation, Community Support.

1.  
    Erik og jeg (især Erik) fangede denne Shargacucullia ved Havrelukke på Møns Klint forleden dag. Vi gik ud fra, at det var verbasci men Poul Svendsen mener (se under observationer) ikke det kan passe, da han mener, at den er færdig med at flyve allerede. Hvad ville i andre kalde den her?
      Klinteskoven_20110521_40.jpg
  2.  
    Foderplanterne for alle tre danske Shargacucullia vokser i rydningen ved Havrelukke, men alle er vel enige om at se bort fra lychnitis :-D
    • CommentAuthorPTejlm
    • CommentTime25 May 2011

Hej Jan (og andre)

Mit bud vil være verbasci. Man kan se de kraftigt takkede søm-frynser på hjørnet af forvingen (det som svarer til øverst i billedet), hvilket jeg synes tyder mest på verbasci. Også søm-spidsen på forvingen virker kraftig og grundfarven mørkere brunlig.

Jeg har iøvrigt også selv klækket verbasci fra Havrelukke i 2010, fra larver som jeg fandt 30. maj 2009.
    Der var både helt spæde og næsten fuldvoksne larver på den dato, hvilket indikerer at arten måske starter primo/medio april og kan flyve gennem maj. Fra Baden-Württembergs-bøgerne nævnes også fund ind i juni (ja sågar sjældent i juli).

Desværre har jeg aldrig set scrophulariae i virkeligheden i naturen, men det ville da ikke være dårligt hvis den også engang kunne genindfinde sig ved Klinten og leve der sammen med verbasci, så vi får en rigtig artsbestemmelses-forvirring :-) :-)

Mange hilsner
    Per Tejlmann
  3.  
    Har på det nordlige Møn ved Ålebæk strand fundet verbasci larver i mængder på flere Filtbladet Kongelys.
      noc118588f.jpg
    • CommentAuthorterndrup
    • CommentTime5 Aug 2011

Jeg mener ikke at de markerede takker på vingerne er store nok og af grundfarven er mørk nok til verbasci. Jeg har selv en scrophulariae fra Als, som er meget, meget tæt på verbasci (hvorfor ikke, den lever også på brunrod) men MF og undertegnede hælde til opfattelsen, at det er scrophulariae, den art som man kender herfra. Jeg har scrophulariae fra klinten, og hvorfor skulle den ikke blot være "langt nede" og på vej op. Det er sjældent vi fanger de gule Shargacucullia & cucullia, jeg har dog fanget flere(også sydpå), men de mister hurtig "glansen" og falder igennem i rækkerne.
    • CommentAuthorterndrup
    • CommentTime5 Aug 2011

Sæt den i en række, med den i tror det er, så afslører det sig ofte , hvad det er.
  4.  
    Nu har jeg ikke andre verbasci, så det kan jeg ikke, men jeg kan da prøve at sætte den ved mine scrophulariae :-)
    • CommentAuthorterndrup
    • CommentTime1 Nov 2011

Jeg kan hermed meddele af scrophulariae er ovenpå/" meget"almindelig i Østdanmark/læs Bornholm og man har fundet rigtig mange larver, så måske er den også tilbage på Møn?
  5.  
    Måske skulle vi ofre bagkroppen, Jan...