Du er ikke logget på! (Log på her eller søg om medlemskab her!)

Vanilla 1.1.8 er et produkt af Lussumo. Mere Information: Dokumentation, Community Support.

1.  
    Hej åndsfæller!

På vej hjem fra familieferie på Korsika måtte jeg lade vandet på en rasteplads i Dorfmark ved Bad Fallingbostel i Tyskland (tæt på Lüneburger Heide). På loftet (som man jo tjekker obligatorisk) sad denne lille ugle. "Helt tilfældigt" havde jeg et lille glas i lommen, hvorfor jeg kunne tage dyret med hjem til nærmere undersøgelse (og foto). Jeg kender aerugula, men synes denne er langt mere spraglet og med tydeligere tegnede mellemlinier. Holsatica har jeg aldrig mødt, men dén synes jeg det ligner.
    I Noctuidae Europaeae beskrives en indlandsform af holsatica fra netop Lüneburger Heide, men den anses ifølge teksten for uddød (2009). Det ville da være lidt fedt hvis man kunne dementere den påstand.
    Er der nogen af de uglekyndige der tør lægge hovedet på blokken og dømme holsatica? Eller aerugula for den sags skyld? Jeg er bekendt med indsamlingsforbud i Tyskland, så billedet er naturligvis ikke et studiefoto taget på en granitsten anbragt på mit køkkenbord for et par timer siden ;-)

Mange hilsner,
    Erik
      nola small.jpg