Du er ikke logget på! (Log på her eller søg om medlemskab her!)

Vanilla 1.1.8 er et produkt af Lussumo. Mere Information: Dokumentation, Community Support.

• CommentAuthorAH
    • CommentTime23 Jul 2011

Jeg vælger at skrive her på rette side og sted omkring diskussionen af dansk navn til Cacyreus marshalli, som desværre foregår det forkerte sted, nemlig her: http://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=642045&ForumID=11
    Diskussionen går på, at Klaus Hermansen har valgt Geranium-Blåfugl til arten, mens en gammel diskussion har valgt navnet Bronzesommerfugl i.flg. Lars Andersen.

Jeg er ikke decideret lepidopterolog, men blot vældig interesseret i Dagsommerfugle. Men derfor kan jeg vel godt have en mening omkring navnevalget. Jeg synes ikke nogen af navnene klinger særligt godt. Desuden er de begge for lange, som de fleste danske dagsommerfuglenavne er. Mit forslag er derfor et kompromi, nemlig Bronzeblåfugl.

Jeg er sådan set også imod det danske navn Chokoladebrun Blåfugl. Det er også for langt, og klinger dårligt i mine ører. Det gamle navn Stregblåfugl, var både kortere og meget mere klingende.

mvh.
    Allan Haagensen
    • CommentAuthorjbit
    • CommentTime23 Jul 2011

Hej Allan.

Jeg er slet ikke sikker på, at dette - Lepidopterologisk Forenings side - er rette sted, som du kalder det. De fleste lepidopterologer vil nemlig formentlig bruge det videnskabelige (latinske) navn, da det er det eneste autoritative baseret på et forrangsprincip.

Diskussionen på Fugleognatur.dk afspejler meget godt problematikken ved de danske navne, nemlig at enhver kan navngive efter eget ønske - der er ingen regler. Hvis jeg publicerer noget om arten, kan jeg uden videre vælge at kalde den Indført Blåfugl eller Afrikansk Blåfugl, hvis jeg synes det passer bedre.

Selv om jeg personligt ikke er den store tilhænger af danske navne af ovennævnte årsag, så respekterer jeg selvfølgelig, at det for mange alment naturinteresserede er et ønske at have dem. Men det giver bare ikke så megen mening at diskutere dem, for uanset hvad den ene eller anden personkreds måtte blive enige om, så har det ingen almen gyldighed.

mange hilsner, Jørn.

PS! Jeg synes også Chokoladebrun Blåfugl lyder frygteligt! ;-)
    • CommentAuthorAH
    • CommentTime24 Jul 2011

Ok.

Jeg synes stadig, at det er ekstremt underligt at blande et videnskabeligt navn ind i et dansk navn. Geranium er et videnskabeligt latinsk navn mod blåfugl som naturligvis er dansk. Det vil svare til et lovligt "dansk" navn, der kunne være Geranium-marshalli. Så jeg vil bruge Bronzesommerfugl, som dansk navn indtil et andet dansk navn evt. opfindes. Geranium-blåfugl er IKKE dansk.

mvh. Allan
  1.  
    Det danske navn som givetvis bliver autoriseret af Dansk Entomologisk Forening bliver Bronzeblåfugl (se dels LEPIDOPTERA bind X nr. 2 og dels vil det blive det navn, der vil blive indstillet af det af DEF under EFU (Entomologisk fagudvalg) nedsatte navneudvalg til navngivning på dansk af dagsommerfugle i Europa og nærmeste omgivelser.

Hilsen Tom N K