Du er ikke logget på! (Log på her eller søg om medlemskab her!)

Vanilla 1.1.8 er et produkt af Lussumo. Mere Information: Dokumentation, Community Support.

• CommentAuthorSra
    • CommentTime17 Jun 2012

Jeg fik denne ugle i havefælden - Fussingø Østjylland - den 12. juni. Jeg kan ikke identificere den, så hjælp vil værdsættes!

Bedste hilsner

Søren
      Ugle2.jpg
    • CommentAuthorSra
    • CommentTime17 Jun 2012

Jeg regner med af denne ugle er af samme art. Havefælden den 15. juni, Fussingø, Østjylland. Hvad er det for et kræ jeg har fanget?

Søren
      Ugle1.jpg
  1.  
    Jeg ville kalde den Apamea crenata - der er meget variabel http://www.lepiforum.de/cgi-bin/lepiwiki.pl?Apamea_Crenata
    • CommentAuthorSra
    • CommentTime17 Jun 2012

Hej Klaus

Tak for hjælpen. Det ser helt rigtigt ud - med A. crenata. Jeg havde på fornemmelsen at vi var ovre i Apamea men jeg kunne ikke rigtig sætte arts-navn på. Det er lidt svært at identificere karakteristiske tegninger mm. Tilsyneladende er den mørke sømskygge typisk for de lyseste individer.

Hilsner

Søren
    • CommentAuthorBskul
    • CommentTime26 Jun 2012

Hej Søren,
    det er altid svært med størrelser, men Apamea'er er begge helt sikkert. Hvis den sidste er større end den første hælder jeg til at sidste er en lidt "defekt" Apamea crenata, men r den første mindre tror jeg stadig på A. unanimis. Prøv at se på kanten af nyremærket hvidt/kontra/ikke hvidt. Mindst lige så vigtigt: brystbehåringens farve - rødlig (crenata) contra gråbrun.
    • CommentAuthorSra
    • CommentTime29 Jun 2012

Som det fremgår af dette billede er dyrene af samme størrelse.
    1B: Underside billede af det sidste billede af de to overstående. Brystbehåringen er over i det rødlige. Det understøtter Klaus's bud på A. crenata.

1A: Brystbehåring er ikke rødlig, vel nærmest grå så det passer ikke på A. crenata. Samme størrelse som 1B (crenata) diskvalificere A. unanimis. Jeg har haft dyret under mikroskop for at se efter evt. øjenhår - de findes ikke, så en Apamea er det! Bedste bud er nu A. anceps.

Tak for indsatsen.

Søren
      Apamea1A1B.jpg