Du er ikke logget på! (Log på her eller søg om medlemskab her!)

Vanilla 1.1.8 er et produkt af Lussumo. Mere Information: Dokumentation, Community Support.

• CommentAuthorPinny
    • CommentTime29 May 2014

Jeg var ude og rykke ukrudt op omkring mine dagliljer/ligusterhækken, da jeg fik øje på en lille brungul og sort lådden klump.

Det var denne larve der klyngede sig til en plantestik for livet. Jeg holdt naturligvis op, så den strakte sig ud, og beredte sig på at komme væk. (Dyr i min have er meget fredede!)

Størrelsen 2½- 3 cm sådan cirka.

Billedet er ikke supergodt, men med det meget specielle "punkerlook"- er den vist ret karakteristisk.

Hjælp udbedes.

http://www.havenyt.dk/forumbilleder/013159/p5290114.jpg

Her er det på fjæsbogen: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=644744468936938&set=a.126969994047724.29735.100002041722630&type=1

Billedet er desværre for stort - og mit

Mvh
    Pinny
    •  
      CommentAuthorAdmin
    • CommentTime30 May 2014

Hej Pinny,
    Det er larven af den store bjørnespinder Actias caja. Den findes mest på tørre overdrev, heder, grøftekanter osv. Larven lever på mange forskellige urteagtige planter, og sommerfuglen er fremme om natten i juli og august.
    Du kan let finde billeder af arten på nettet, fx her http://ukmoths.org.uk/show.php?bf=2057
    Hilsen
    Per Stadel
    • CommentAuthorPinny
    • CommentTime1 Jun 2014

Okay!
    Jeg har fået bud på Brun Bjørnespinder, men også fået at vide, at billedet er for dårligt. (Bemærk planterne er knivskarpe, men punkerlarven har travlt med at komme væk i en fart, derfor er den uskarp).

Tak for buddet! Den må gå på ubestemt Bjørnespinder- billedet er desværre ikke godt nok.

Sjov lille meget livlig fyr. Har ikke set lige netop den før.

Jeg tror ikke mine have er hverken overdrev, hede eller grøftekant, selvom jeg netop forsøger at sulte den. Der er godt nok grøftekantsplanter, pga udlagt grus, men der vokser altså Stor nælde.

Men tak for svaret!
    Finder jeg en igen- vil jeg prøve at få et bedre billede.

Mvh
    Tine- der ikke er kanonfotograf
    •  
      CommentAuthorAdmin
    • CommentTime1 Jun 2014

Pinny wrote: Jeg har fået bud på Brun Bjørnespinder
    Ja, det er i hvert fald helt sikkert larven af Arctia caja. Den hedder forskelligt på dansk, også brun bjørn.
    Hilsen Per
    • CommentAuthorPinny
    • CommentTime2 Jun 2014

Takker!
    Det er lykkedes mig at grave min ene sommerfuglebog op, den er godt nok ikke specielt god, men netop denne art er der faktisk en tegning af larven med til. Derimod har jeg så set (på en tysksproget site) at Imago kan se meget forskellig ud. Så den er godkendt som Arctia caja.

Sjovt! Det kunne være, jeg skulle forsøge med sommerfuglelokkere en aften, men mit kamera er ikke supergodt til motiver i bevægelse. (Men det er nemt at bruge!). Den digitale verdens svar på Kodak Instamatic: Peg og klik. :-D

Mvh
    Tine