Du er ikke logget på! (Log på her eller søg om medlemskab her!)

Vanilla 1.1.8 er et produkt af Lussumo. Mere Information: Dokumentation, Community Support.

1.  
    Hej
    Kan du hjælpe mig med at bestemme nedenstående art. Den er en meget flittig besøger i vores oregano.
    Venlig hilsen
    Sten
      image.jpg
    •  
      CommentAuthorAdmin
    • CommentTime30 Jul 2014 ændret

Ja, det er en dagflyvende småsommerfugl, der lever som larve på netop oreganum og timian. Der er to arter, som ligner hinanden meget, slægten er Pyrausta og de to arter er purpuralis og ostrinalis. De er ikke så sjældne på tørre lokaliteter hvor værtsplanterne vokser.
    Hilsen Per Stadel
  2.  
    Hmm det er vist ikke helt korrekt Per. Denne her er P. aurata, som er den almindeligste art i slægten ikke mindst i haver på dyrket Merian. Purpuralis og ostrinalis ligner ganske rigtigt hinanden, men purpuralis er især tilknyttet fugtig bund, hvor hovedfoderplanten Vand-mynte gror.

Aurata kan bl. a. kendes på, at den kun har ét, bredt bånd på bagvingen.
  3.  
    Jeg udtrykte mig nok lidt for kategorisk. Dette er med sikkerhed aurata. Purpuralis kan i hvert fald i følge nogle kilder også forekomme på tør bund, det er dog vist stadig lidt uvist hvor mange af disse angivelser, der beror på tidligere sammenblanding af purpuralis og ostrinalis.
  4.  
    .