Du er ikke logget på! (Log på her eller søg om medlemskab her!)

Vanilla 1.1.8 er et produkt af Lussumo. Mere Information: Dokumentation, Community Support.

1.  
    Jeg var ikke så heldig med Nymphalis xanthomelas sidste sommer som de fleste andre. Jeg så blot 3 og fangede ingen. Om foråret havde jeg også blot set et par stykker (Pinseskoven og Melby Overdrev). Så i dette forår skulle det være.

Den 11. marts skulle jeg på en besigtigelse i Grevinge Skov, men da en af dem, jeg skulle mødes med, var lidt forsinket, havde jeg lige 10-15 minutter at vente. Da vejret var godt skyndte jeg mig over i solsiden på nærmeste lysning, og der var sørme 1. Jeg havde selvfølgelig ikke noget net og kun arbejdets legetøjskamera, som det dog lykkedes at tage et enkelt doku-billede med. Det var jo en begyndelse.

Ugen efter (19. marts) var vejrudsigten lovende, og da jeg samtidig havde noget afspadsering, var det jo bare med at komme ud. men hvor? jeg overvejede Grib Skov, Jægersborg Hegn ved Bøllemosen og Lyngby Åmose. Valget faldt dog tilsidst på Tokkekøb Hegn, hvor Google Earth viste nogle lovende lysninger tæt på Allerød Station, hvis de ikke gav noget, kunne jeg prøve Lyngby Åmose på hjemvejen.

10 minutters gang fra Allerød Station kom jeg til den første lysning, og jeg var knaps kommet ind i den, før jeg så den første xanthomelas, der kom sejlende. Hurtigt fik den selskab af en til, hvor efter de fløj højt op og forsvandt i eller over nogle høje lærketræer. Heldigvis var de ikke de eneste østlige takvinger i lysningen, der fløj endnu 1-2 rundt. jeg fik hurtigt hængt nogle snore ud, samlet nettet og gjort kameraet klar.

Snorene trak ingenting, en enkelt sørgekåbe slog et par sving rundt om en af dem men fløj så videre, og xanthomelas'erne ignorede dem fuldstændig. Jeg fik ret hurtigt taget en del billeder og fangede også to eksemplarer.
      Tokkekøb Hegn2015_03_19_13_10_02_DxO.jpg
  2.  
    Med to dyr i glasset var jeg tilfreds med den side af sagen, men jeg ville jo gerne have flere billeder, og det var der stadig gode muligheder for.
      Tokkekøb Hegn2015_03_19_13_12_02_DxO.jpg
  3.  
    Flere gange jagtede dyrene hinanden, men bortset fra de to, der blev væk højt oppe, lige da jeg ankom, lignede det mere territoriehævdelse end parringsflugt. Det vil sige lige indtil et par først fløj højt op sammen, og derefter kom ned i lav højde igen.

15 sekunder efter dette billede blev taget, forsvandt de bag foden et stort grantræ.
      Tokkekøb Hegn2015_03_19_13_18_01_DxO_1600.jpg
  4.  
    Jeg sneg mig tættere på i en stor bue, i håb om at få lidt kurmageri, det tog nok 2-3 minutter. Men hvor var dyrene? Da jeg fik øje på dem, var de allerede godt i gang med parringen. Det blev jeg noget overrasket over. Hvor tit har man ikke iagttaget et par nældens takvinge hvirvle rundt og eventuelt svirre lidt på jorden, men en parring har jeg aldrig set (Tom Nygård har vist set det én gang!).

De sad på en pind, der lå på jorden. At flyve op i høje træer er vist ellers det almindeligste for mange takvinger.
      Tokkekøb Hegn2015_03_19_13_21_02_DxO.jpg
  5.  
    Og her i medlys.
      Tokkekøb Hegn 19_03_2015_DxO.jpg
  6.  
    Da jeg var færdig med at tage billeder af dem, gik jeg ud i lysningen og så, at der stadig fløj 2 xanthomelas rundt, så i alt var der altså mindst 6 tilstede (2 i glasset, 2 i parring og 2 fritflyvende).
      Tokkekøb Hegn2015_03_19_14_00_DxO.jpg
  7.  
    Dyrene opholdt sig i denne lysning, de sad mest i det visne græs, på kvas på jorden og på lave stubbe - kun en gang sad en kortvarigt på en stamme.

På tilbagevejen kikkede jeg meget kort i to andre nærliggende lysninger, jeg så en enkelt xanthomelas hvert sted, derefter gik jeg over i en større lysning ved Allerød Sortemose, den var noget forblæst, men jeg mødte dog en enkelt forbiflyvende også der. Tilsidst kikkede omkring bebyggelsen ved Sortemosen, men her var ingen. Da jeg står og venter på grønt lys ved fodgængerovergangen ved Sortemosen, kommer der dog en flyvende og lander på kantstenen! Jeg prøver at fotografere den, og den flyver lige ud på vejen og bliver ramt af en bil, så jeg fik alligevel 3 med hjem, selvom jeg egentlig syntes at to var nok. Så alt i alt fik jeg set 10 eksemplarer med forbehold for at nogle KAN have været gengangere, men 6 i én lysning var der i hvert fald.
      Tokkekøb Hegn2015_03_19_13_47_DxO.jpg
  8.  
    Snorene interesserede som sagt ikke hovedattraktionerne - de trak kun en mængde fluer og én enkelt sommerfugl.

Der var hverken tid til eller behov for at prøve Lyngby Åmose på hjemvejen.
      Tokkekøb Hegn2015_03_19_14_05_DxO.jpg
  9.  
    Indtil i går havde jeg ikke været ude og kikke sommerfugle siden turen d. 19 marts, men da familien skulle ud i det gode vejr lykkedes det mig dog, at få dem til at synes, at Lyngby Åmose lød som en god idé.

Først opholdt vi os på "mellemste hængesæk" og stien langs søbredden. Det var blevet noget mere forår siden sidst, først og fremmest var der en del dagpåfugleøje - en art jeg ikke så på Allerød turen. Der var også et par citroner, men ellers ingen sommerfugle. På tilbagevejen gik vi ned forbi "den vestlige hængesæk" og sørme: Her var en fin xanthomelas. Jeg kaldte på familien, så de kunne se den, og min kone erklærede omgående: "Der er to", og det var der. Jeg fik taget lidt billeder.
      Lyngby Åmose2015_04_11_14_10_02_DxO.jpg
  10.  
    Et mere. Mens jeg fotograferede, prøvede Linnea (4 ½) at fange en afrakket c-album, hun fik den i nettet et par gange, men hun kunne ikke finde ud af at få dyret til at blive i nettet. Fars fotoobjekter holdt hun sig pænt fra.
      Lyngby Åmose2015_04_11_14_18_02_DxO.jpg
  11.  
    Så begyndte to xanthomelas at flyve rundt med hinanden og tog højde.
      Lyngby Åmose2015_04_11_14_07_DxO.jpg
  12.  
    Sådan fløj de rundt et par minutter.
      Lyngby Åmose2015_04_11_14_07_01_DxO.jpg
  13.  
    Så kom de ned i lavere højde, og minsandten om ikke et tredje dyr sluttede sig til parret. Alle tre landede på død gren, der lå på jorden.
      Lyngby Åmose2015_04_11_14_19_DxO.jpg
  14.  
    Den ekstra opgav dog hurtigt at blande sig, og gav sig til at solbade i stedet.
      Lyngby Åmose2015_04_11_14_20_02_DxO.jpg
  15.  
    De to andre spildte ikke tiden.
      Lyngby Åmose2015_04_11_14_23_09_DxO.jpg
  16.  
    Et mere.
      Lyngby Åmose2015_04_11_14_24_06_DxO.jpg
  17.  
    Og endnu et.
      Lyngby Åmose2015_04_11_14_27_DxO.jpg
  18.  
    Da jeg prøvede at vippe grenen, de sad på, for at få bedre lys på, lettede de og landede på et fyrretræ 15 m borte.

Mens jeg fotograferede de tre dyr, ville Noppan (min kone) lige vise Linnea, hvordan man undgår, at dyr slipper ud af nettet, og hun fangede som demonstration endnu en xanthomelas. Den var meget mere afrakket end de (mindst) tre, jeg har billeder af, så der var mindst 4 dyr på stedet.

Her er parret på fyrretræet.
      Lyngby Åmose2015_04_11_14_30_04_DxO.jpg
  19.  
    Har jeg bare være ufatteligt heldig med at fotografere to parringer, eller er xanthomelas bare anderledes end de andre takvinger og parrer sig i lavere højde og mindre skjult? De næste par uger giver nok svaret, hvis det ikke er det rene svineheld, kommer der nok masser af lignende billeder. Østlige takvinger er der i hvert fald nok af derude. De 4 sete (der er sikkert betydeligt flere i mosen) var der i hvert fald endnu, da vi forlod stedet. Både parret:
      Lyngby Åmose2015_04_11_14_40_DxO.jpg
  20.  
    og de andre.
      Lyngby Åmose2015_04_11_14_12_01_DxO.jpg
  21.  
    Samt det trætte hvide c, der holdt Linnea nogenlunde underholdt, mens far fotograferede.
      Lyngby Åmose2015_04_11_14_57_02_DxO.jpg
  22.  
    Hej Jan,

Fantastiske billeder af en sjældent set hændelse - og så to gange!... Du så vel ikke hvor hunnerne fløj hen og lagde æggene? Den kunne være sjov at klække ;-)

Mvh.,
    Erik
  23.  
    Nej, det så jeg ikke. Det første par forsvandt, da jeg vendte ryggen til - jeg ved ikke om de var færdige, eller de bare var trætte af tilskuere. Det andet par var stadig i gang, da jeg forlod lokaliteten. Men de flyver vel ikke direkte hen og lægger æg efter akten?
  24.  
    Nej, det var også mere for sjov. Det kunne være virkelig spændende at klække arten. Ingen tvivl om, at der vil blive fundet larver de kommende måneder.