Du er ikke logget på! (Log på her eller søg om medlemskab her!)

Vanilla 1.1.8 er et produkt af Lussumo. Mere Information: Dokumentation, Community Support.

1.  
    Hej,

Det var dog helt ekstremt så få xanthomelas der er meldt denne sommer... Eller vel ganske normalt for DK. Kun 1 eksemplar fra Bøtø, hvis man ser bort fra bestanden i Pinseskoven.
    Selv så jeg flere gange takvinger på Bornholm (Balka, Nexø og Almindingen) der sagtens kunne være xanthomelas, men uden dog at være sikker (blev set i flugten).

Tendensen er den samme på Fugle & Natur...

Mange hilsner,
    Erik
  2.  
    Ja, og jeg så desuden en sandsynlig i Joboland foruden den i Balka.

Ugen inden vi tog til Bornholm dvs uge 29, så jeg glimt af lignende dyr (dvs. enten poly/xantho eller meget store c-album) i Fælledparken og Østre Anlæg, men ingen sikre obs...
  3.  
    Det forlyder i øvrigt ude i byen, at "bestanden" på Amager er suppleret ved udsætning af svenske dyr.
    •  
      CommentAuthorMVH
    • CommentTime27 Jul 2015

Har også set et par mulige rundt omkring, udover den sikre fra Bøtø Plantage, bl.a. ved Højby på Odsherred og i Farum Sortemose. Har dog hver gang været noget med en stor, højtflyvende orange takvinge, som ikke var til at komme i nærheden af.
    •  
      CommentAuthorMVH
    • CommentTime27 Jul 2015

Jan: Hvad er det for noget med udsatte svenske dyr?
  4.  
    Jeg har bare hørt, at en dansk sommerfugleinteresseret har hjembragt et kuld svenske larver til udsætning, vistnok i Pinseskoven.
    • CommentAuthorjolian
    • CommentTime28 Jul 2015

Åh nej, skal vi nu på rygtebørsen igen? Nu ved jeg jo af gode grunde ikke, hvem der sætter sådanne rygter i gang. Men der er IKKE, jeg gentager IKKE sat dyr ud i Pinseskoven. Jeg kender vedkommende, der tog larverne hjem og ved nogenlunde, hvor „bestanden“ er suppleret.
  5.  
    Så rygtet er altså i hovedsagen korrekt? Der ER hjembragt dyr fra Sverige, de ER udsat i Danmark, men blot ikke i Pinseskoven?
    • CommentAuthorjolian
    • CommentTime29 Jul 2015

Ja, rygtet er korrekt. Jeg reagerede på dit rygte, fordi det irriterede mig, at Pinseskoven blev blandet ind i det.

Til Erik: Jeg er ret sikker på, at der er set flere dyr, end der er indrapporteret. Jeg er selv holdt op med at indrapportere xanthomelas. Der er ret få denne sommer, og jeg synes, de skal have lov til at være i fred.
    • CommentAuthorNaturalist
    • CommentTime29 Jul 2015 ændret

Hej Jan, jeg kan fortælle at Lars A. Krogh og jeg (Lars Andersen) medbragt larver fra Blekinge som der blev passet og plejet, blandt andet på vores Sverigetur, Kalle Stovgaard i Hakafors fik også nogle af dem, som han har klækket. Imens der skulle skaffe foder til dem, fandt Lars A. Krogh andre larver på lokaliteter omkring Stevns og Køge. Så det endte med han havde omkring halvdel danske og svenske dyr. Da de klækkede fra d. 8 til 12 juli blev de sat ud i Blekinge og på Stevns.

Her en af de vilde fra Pinseskoven d. 15 juli, hvor vi fra d. 7 til 15 juli havde flere obs på 2 forskellige hanner. MVH Lars Andersen

P.S. her lidt mere om de østlig takvinge; http://www.danske-natur.dk/xanthomelas.htm
      lep158292f.jpg
    • CommentAuthormarbjer
    • CommentTime30 Jul 2015

Dvs at der faktisk kun er set to danske her i juli. Det godt nok ikke mange, men der heller ikke mange af de andre takvinger derude. Jeg så også et par larvekolonier i juni. Har haft snore ude hver dag her i juli; ingen besøg endnu .... men det kan måske også have noget med 16 grader, frisk vind og småregn de fleste af dagene; ikke ligefrem xanthomelasvejr.
    • CommentAuthorKavin
    • CommentTime3 Aug 2015

Ind imellem hører vi jo - som nu - om givetvis velmenende menneskers udsætning af dyr i vores natur. Et problem i den forbindelse er jo, at der skabes usikkerhed om status for nye arter. Er de kommet af sig selv eller er de udsat? Når man oplever, at Pinseskoven producerer ikke mindre end to nye arter af dagsommerfugle inden for kort tid, og når en sådan udsætningstrafik åbenbart pågår (måske oftere end vi tror/ved?), så kan man jo nemt komme i tvivl om begge arters reelle status. Så uanset de gode intentioner, så synes jeg man bør undlade den slags uofficielle tiltag. Ellers bliver det jo pokkers vanskeligt at gøre sig nogen som helst begavede tanker om udviklingen i vores natur.
  6.  
    Hej Kavin, fundene af ilia og xanthomelas i Danmark og Sverige har intet med udsætninger at gøre. Træk i Sverige og Danmark de senere år hænger sammen. Tjek artportalen.se, fugleognatur.dk og bugbasen.
    • CommentAuthorKavin
    • CommentTime4 Aug 2015

Hej Naturalist.
    Jeg er for så vidt enig med dig i din opfattelse af, at de to arter er kommet til Pinseskoven på "naturlig måde" - og jeg håber sandeligt på, at det er tilfældet. Hvad angår de forskellige links er der jo tale om databaser, og selv om de er vigtige er de ikke tilstrækkelige til i sig selv at udtale sig om "naturligheden" - de kan jo ikke vide om der har været en lille hjælpende hånd inde undervejs.

Som sagt tror jeg indtil andet er bevist ikke på, at det skulle være tilfældet. Problemet er imidlertid, at man aldrig kan være 100 % sikker, når der er mennesker, der - selv med de bedste intentioner - optræder som en anden selvbestaltet Vorherre i det dulgte.

Entomologisk FagUdvalg har forholdt sig til problemstillingen om udsætning af insektarter i den danske natur. Jeg henviser til Bladloppen nr. 30 http://www.entoweb.dk/def/bladloppen.php og vil på det kraftigste opfordre til, at man tager EFU's kriterier ad notam og undlader personlige udsætningsraids.

Vh michael kavin
    •  
      CommentAuthorAdmin
    • CommentTime5 Aug 2015

Har hørt fra pålidelig kilde om 1 sikker xanthomelas på snore på Sydsjælland i den forgangne uge.
    Hvis man er nervøs for, at dyrene skal blive forstyrret, hvem der så skulle forstyrre dem, kan man jo bare nøjes med at melde en diffus lokalitetsangivelse. Det er vigtigt, at vi i det mindste får en eller anden form for pålidelige indberetninger om arten, hvordan skal vi ellers kunne udtale os om, hvordan den har klaret sæsonen i Danmark?

Mht. til udsætning af en art som xanthomelas, så tror jeg ikke en pind på, at man kan etablere endsige styrke en population ved udsætning. Dertil er arten en alt for omstrejfende og god flyver. Det samme gælder for sørgekåben V. antiopa. For mange år siden klækkede jeg ca. 150 individer fra en hun fra Asserbo. Størsteparten af disse blev sluppet fri, bla. ca. 35 mærkede individer på findestedet i Asserbo, hvor der kommer en del entomologer. Men ikke et eneste individ blev efterfølgende meldt, og kun et enkelt eksemplar lod sig se dagen efter.
    Hilsen, Per Stadel Nielsen
  7.  
    Jeg tror bestemt heller ikke, man kan indføre arten eller styrke en lokal bestand ved udsætning af voksne store takvinger (måske med larver?), men derfor kunne der jo godt være nogen fjollehoveder der prøver :-)
  8.  
    Har set en Apatura iris han i køkkenhave . Har ikke hørt den er nået så langt nord på som nu- 9330 Dronninglund , Nordjylland
    • CommentAuthorSebastian
    • CommentTime23 Aug 2015

Det er biologisk set en uskik at klække og udsætte sjældne/fåtallige arter.
    Det ødelægger potentielt det samlede videnskabelige billede af den enkelte arts forekomst.

Mvh Sebastian