Du er ikke logget på! (Log på her eller søg om medlemskab her!)

Vanilla 1.1.8 er et produkt af Lussumo. Mere Information: Dokumentation, Community Support.

1.  
    d. 3. august og d. 19. august var der i min havefælde et eksemplar af Arctia caja, hvor det røde var erstattet af gult.
    Jeg mener det må være ab. lutescens. Er det korrekt?
    Er der nogen der ved hvor hyppig den form er?

VH Mads
  2.  
    her er den ene (Vammen, 3. august 2015)
      caja1.jpg
  3.  
    og den anden (Vammen, 19. august 2015)
      re_caja_lut.jpg
    •  
      CommentAuthorAdmin
    • CommentTime24 Aug 2015

Hej Mads,
    Det er bestemt ikke en almindelig form. Hvis jeg husker rigtigt, så er den arvelig, og så vidt jeg kan se, er den sidst fundne en hun. Så hvis det er muligt, så skulle du prøve at tage æg og klække en serie af dem. Så kan der dukke sjove former op.
    Iøvrigt, hvis du får en hun på lys, så er jeg interesseret i æg. Jeg har en skoleklasse, som er interesseret i nogle nemme larver, de kan passe i løbet af vinteren.
    Hilsen Per Stadel
  4.  
    Hej Per - jeg har desværre ikke taget en æglægning, men hvis der dukker endnu en hun op vil jeg da gøre forsøget - hvordan får man den lettest til at lægge æg?

MVH Mads
    •  
      CommentAuthorAdmin
    • CommentTime24 Aug 2015

Hej Mads og andre interesserede
    Det er meget enkelt, placer blot hunnen i en passende beholder, fx et lille glas eller plastikæske med et stykke papir i bunden og op langs kanten. Så afsætter hunnerne uden videre deres æg på papiret. Nogen gange kan det fremme sagen lidt, hvis man lægger et blad af værtsplanten derned, her fx vejbred, men ofte mugner bladet hurtigt og bevirker, at æggene ikke klækkes. Bjørnespinderne tager ikke føde til sig, så det behøver man ikke tænke på.
    Hilsen Per
      DSCN1156.jpg
    • CommentAuthorBskul
    • CommentTime24 Aug 2015

Hej Mads,

den gule form har jeg aldrig set, men jeg klækkede rigtigt mange andre (med min kones hjælp, for jeg rejste væk ;-) ) for nogle år siden - variationen var stor, nogle med mørke bagvinger osv.

Som Per skriver, så er det om at prøve at klække videre, der er nemt, men en æglægning fylder i sidste stadie min. 2 x 10 l spande fyldte med mælkebøtteblade hver dag. Og så lyder det hele som om man har en motorvej stående.

mvh
    Bjarne