Du er ikke logget på! (Log på her eller søg om medlemskab her!)

Vanilla 1.1.8 er et produkt af Lussumo. Mere Information: Dokumentation, Community Support.

•  
      CommentAuthorAdmin
    • CommentTime1 Sep 2015

Er det bare mig, som ikke har set en simulans i lang tid?
    Gevninge på lys d. 29/8-2015, en fint tegnet hun.
    Er der nogen der ser noget til Rhyacia ravida i disse år?
      DSCN4628.jpg
    • CommentAuthorNaturalist
    • CommentTime1 Sep 2015 ændret

<i>Rhyavia ravida</i> har ny Genus-navn <i>Spaelotis ravida</i>;

http://www.lepiforum.de/lepiwiki.pl?Spaelotis_Ravida
    • CommentAuthorSKaaber
    • CommentTime2 Sep 2015

I sidste hefte af Flora og Fauna har min gode ven, flagermusekenderen Jørgen Terp Laursen skrevet en instruktiv artikel om fødevalget hos en af vore almindelige flagermus. Her oplyses det, at vingerester af Rhyacia simulans dominerer på de lofter, hvor flagermusene opholder sig i dagtimerne.Flagermus er åbenbart bedre til at finde arten end samlerne, hvad allerede Skat Hoffmeyer er inde på i sine uglebøger. Her i Aarhus V. forekommer de begge, omend enkeltvis, hvis jeg har ladet dørlampen være tændt på lune, fugtige aftener i august-september. Venlig hilsen Skaaber
  1.  
    Der er utvivlsomt meget færre af begge end i "gamle dage", simulans ser jeg da af og til, ravida har jeg ikke set i over 30 år - men jeg er jo heller ikke landets mest aktive samler...
  2.  
    Simulans kommer egentlig jævnligt på Odden. Ravida - ganske rigtig 35 år siden.
    • CommentAuthorBrikni
    • CommentTime2 Sep 2015 ændret

I kommer vist ikke meget ud, hva ;-)?
    Ser jævnligt simulans både i Nez, LFM og B, ravida ser jeg hvert år, dog kun på Bornholm.
    Mvh
    Brian j.k.Nielsen
    • CommentAuthorJTrepax
    • CommentTime3 Sep 2015

Kun enkelte simulans set iår, den ser ud til at være for nedadgående. Derimod er alle mine ravida fra firserne, hvor den bl.a. var hyppig på Falster-diget, eneste undtagelse et enkelt styk set på sukkerlokning ved Sose på Bornholm i 2008, så det var vist godt man fik indsamlet den medens tid var, der er desværre et par andre arter man missede på den konto

Mvh. Jan
  3.  
    Af ravida er der de sidste 5 år i Bugbase indtastet i alt 9 fund af enkeltindivider uden for Bornholm: LFM (3 fra Bøtø-området), SZ (2 fra Lund på Stevns), NEZ (3: Tårbæk, Vanløse og Ølsemagle Revle) og NEJ (1 fra Gravlev). Fra Bornholm er der indtastet 85 fund af i alt 112 individer. Den er virkelig en bornholmer-specialitet i disse år.
    •  
      CommentAuthorAdmin
    • CommentTime9 Sep 2015

Tak alle for jeres interessante indlæg.
    Helt ærligt var jeg nok ikke helt så meget i tvivl om dyrets artsnavn, men dels er det da et meget fint tegnet og ikke så almindeligt dyr, og dels var det for at sætte lidt gang i snakken, altså den mere konstruktive, herinde. Og det lykkedes heldigvis, tak for det.
    Håber andre vil bidrage med lidt nyt og billeder.
    Hilsen Per Stadel