Du er ikke logget på! (Log på her eller søg om medlemskab her!)

Vanilla 1.1.8 er et produkt af Lussumo. Mere Information: Dokumentation, Community Support.

• CommentAuthoremil4035
    • CommentTime4 Jan 2019

Omsider har jeg fået taget mig sammen til at få strikket gættekonkurrence #2 i europæiske dagsommerfugle sammen.

I får ikke andet at vide end at alle 8 dyr er fundet i Europa. Håber I vil være med. Indtil videre har Arne lagt sig i spidsen, med Martin lige i hælene, men det kan hurtigt ændre sig.

Dyr nr. 9:
      9.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime4 Jan 2019

Dyr nr. 10:
      10.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime4 Jan 2019 ændret

Dyr nr. 11:
      11.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime4 Jan 2019

Dyr nr. 12:
      12.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime4 Jan 2019

Dyr nr. 13:
      13.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime4 Jan 2019

Dyr nr. 14:
      14.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime4 Jan 2019

Dyr nr. 15:
      15.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime4 Jan 2019

Dyr nr. 16:
      16.jpg
    • CommentAuthorarvi
    • CommentTime5 Jan 2019

Hej Emil.

Nu kan jeg godt lide at ligge i spidsen, så jeg overvejede derfor at undlade at gætte:-).

Nej her kommer nogle hurtige bud herfra, er usikker på flere af dem, men det er vel også meningen!!

Nummer 9: A. aglaja han
    Nummer 10: C. alfacariensis han
    Nummer 11: E. tyndarus han
    Nummer 12: P. serrratulae hun
    Nummer 13: P. escheri han
    Nummer 14: M. celadussa han (hedder den vist pt :-)!)
    Nummer 15: E. medusa hun
    Nummer 16: M athalia

Det eneste jeg er nogenlunde sikker på er kønsbestemmelsen, den sidste er vist en han.

Ta´ den:-).

Arne
    • CommentAuthormortenmsm
    • CommentTime5 Jan 2019

Hej Emil

Her er mine behjertede bud i et forsøg på at give Arne og Martin kamp til stregen, men nemme er dyrene ikke. ;-)
    9: Argynnis niobe, han
    10: Colias alfacariensis, han
    11: Erebia tyndarus, han
    12: Pyrgus serratulae, hun
    13: Polyommatus escheri, han
    14: Melitaea celadussa, han
    15: Erebia medusa, hun
    16: Melitaea athalia, han

Nr. 16 kan være både athalia og celadussa; ingen forskel på undersiderne, men jeg holder på athalia.

Morten
    • CommentAuthormarbjer
    • CommentTime6 Jan 2019

Puha. Meget hyggeligt..... tror man ..... indtil man går i gang, og finder ud af, at man ikke kan kende noget som helst fra noget som helst.
    For ikke at gætte det helt samme som Morten og Arne, så ...
    Nummer 9: A. niobe han
    Nummer 10: C. hyale han
    Nummer 11: E. cassioides han (bare for at være anderledes)
    Nummer 12: P. alvaeus hun
    Nummer 13: P. escheri han (men har godt nok en mærkelig violet farve og mangler lidt)
    Nummer 14: M. celadussa han
    Nummer 15: E. medusa hun (men havde jeg set den i Nordsverige havde jeg meldt flot tegnet polaris)
    Nummer 16: M athalia
    Hyg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime6 Jan 2019

Erebia polaris i Nordsverige havde også været lidt af en sensation! ;-)
    • CommentAuthormarbjer
    • CommentTime6 Jan 2019

Nåh ja så Norge da.
    • CommentAuthorKajsNatur
    • CommentTime7 Jan 2019

Hej Emil

Her er resultaterne at en times tid med hovedet langt nede i diverse sommerfuglebøger og lidt opslag på nettet:

9: Argynnis niobe
    10: Colias alfacariensis
    11: Erebia cassioides
    12: Pyrgus serratulae
    13: Polyommatus escheri
    14: Melitaea celadussa
    15: Erebia oeme
    16: Melitaea Athalia

Bedste hilsner
    /Kaj
    • CommentAuthormarbjer
    • CommentTime7 Jan 2019

Det kunne egentlig godt blive en god tradition det her Emil. Der er da nok arter at lave konkurrencer med; er der ikke noget med 20.000 dagsommerfugle i verden ...... og så selvfølge alle de der andre.
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime7 Jan 2019

Mange tak for jeres fine bud indtil nu. I gør det ganske udmærket, men det er bestemt ikke let for jer kan jeg se på jeres svar! ;-)

Jeg venter lidt med at offentliggøre svarene, til i hvert fald Tom og Christian har meldt sig. Såfremt de altså gider være med naturligvis. ;-)

Ja, det kunne blive en god tradition. Har lidt overvejet at foreslå den som en fast tradition på sidste side af foreningsbladet, i et eller andet format (det behøver jo ikke lige være europæiske dagsommerfugle), hvor man kan sende sende sit svar ind, og herefter trækkes der en vinder blandt dem der har svaret rigtigt, som offentliggøres i det efterfølgende blad 6 måneder senere. Eller noget i den stil.

Det må vi lige vende til næste bestyrelsesmøde.
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime18 Jan 2019

Det er ved at være sidste udkald! Svarene offentliggøres i løbet af næste uge.
    • CommentAuthorcuv
    • CommentTime25 Jan 2019

Så blev der endelig lidt luft i kalenderen. Jeg skyder på
    nr. 9 A. Niobe
    nr. 10 C. hyale
    nr. 11 E. calcaria
    nr. 12 P. carlinae
    nr. 13 A. thersites
    nr. 14 M. Athalia (f. nevadensis)
    nr. 15 E. oeme
    nr. 16 M. Aurelia

God weekend
    Christian
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime26 Jan 2019

Så kan vi godt afsløre svarene. :)

Lad os starte fra en ende af. Dyr nr. 9 var som flere af jer har gættet Argynnis niobe. Dyret er fanget d. 2/7 - 1941 på Melby Overdrev i NEZ, hvor arten forsvandt fra i 1989.
      IMG_3947.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime26 Jan 2019 ændret

Dyr nr. 10 er et eksemplar af Colias hyale, fanget d. 22/7 - 2003 på Bøtø Strand. En sjov historie hører sig med, da dyret blev fundet sovende i græsset om natten!

Jeg har koblet denne hyale op med en typisk alfacariensis, fanget i Italien på Valle d' Vertosan d. 10/7 - 1998. Nu er der naturligvis stor forskel på alfacariensis i SV-Europa, som er de mest besværlige og hyale-lignende, sammenlignet med dyr længere mod sydøst (ikke fedt hvis man skal finde en i DK...).

På trods af at jeg har sat den op mod en typisk alfacariensis, og ikke en af de svære, synes jeg nu alligevel man nu godt kan se flere vigtige hyale-karakterer.

1) Forvingeformen er konveks, og giver et andet helhedsindtryk. Hyale er generelt mere spidsvinget.

2) Grundfarven er tydeligt bleg sammenlignet med alfacariensis dybgule farve. Især dette kendetegn varierer meget, især hvis man kommer til f.eks. Tyskland eller Frankrig.

3) Den mørke skælklædning ved vingeroden angives at skulle være både mørkere og mere udbredt hos hyale, frem for alfacariensis. Her valgte jeg helt bevidst den hyale med absolut mindst udbredt skælklædning. I dette tilfælde er dette kendetegn mere eller mindre ubrugeligt.

4) Den orange plet på bagvingen er større og kraftigere tegnet på alfacariensis end hyale, hvilket fint ses i eksemplet. Dette kendetegn er dog særlig problematisk, hvis man kommer længere øst på, hvor den orange bagvingeplet gennemsnitligt er mindre.

5) Bagvingeoversidens sømtegning skal være kraftigere udviklet hos hyale frem for alfacariensis. I dette tilfælde ses det jo ret tydeligt at det mørke bånd hos denne hyale er sammenhængende, mens det ses som mere "adskilt" hos alfacariensis.

6) Forvingeoversidens mørke sømtegning er nok her det bliver mest kompliceret. Dels er der et enormt overlap mellem arterne, men især også mellem forskellige geografiske områder. Det angives dog at de lyse pletter i sømmen gennemsnitligt er mindre hos alfacariensis og mindre sammenhængende. Der er en større tendens til at hyale danner et "bånd". Dog er dette kendetegn mindst udtalt i Frankrig og Spanien, og mere brugbart længere mod øst.

7) Forvingemidtpletten er generelt bredere hos alfacariensis.

Kun Martin og Christian formåede her at ramme plet!
      hyale kontra alfa.jpg
    • CommentAuthoremil4035

Dyr nr. 11 har jeg bestemt til Erebia cassioides. Dyret er fra det nordlige Italien, hvor arten overlapper med tyndarus, men jeg bestemte arten på undersiden. Desværre har jeg glemt at affotografere denne sidst jeg var hjemme hos Knud, men jeg lover snarligst at smide denne op, så I ikke tror jeg er fuld af fup!

Kun Martin og Kaj havde gættet denne.
    • CommentAuthoremil4035

Dyr nr. 12 er et eksemplar af Pyrgus alveus. Jeg tænker undersiden vedhæftet her taler for sig selv. Dyret er fanget ved Valle d'Aosta i det nordlige Italien d. 9/7 - 1998.

Denne Pyrgus-guide er meget god til ID: http://files.biolovision.net/www.faunegeneve.ch/pdffiles/news/PyrgusKey2017v11-7022.pdf

Her kan kun Martin prale af at have ramt plet!
      alveus.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime26 Jan 2019

Dyr nr. 13 er et eksemplar af Polyommatus escheri. Dyret er fanget på Valle d' Vertosan i Italien d. 10/7 - 1998. Den gråhvide sømkant som Martin også nævnte til sidste foreningsmøde, er et fint kendetegn.

Den ser I ud til at have klaret rimelig flot!
      IMG_4498.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime26 Jan 2019

Alle ser ud til at have gættet dyr nr. 14 - Melitaea celadussa. Dyret er fanget d. 3/7 - 1987 ved Serres i det sydlige Frankrig. Måske var den for let?
      serres celadussa.jpg
    • CommentAuthoremil4035

Dyr nr. 15 har også voldt lidt besvær. Helt som forventet har valget stået mellem Erebia medusa og Erebia oeme.

Det rigtige svar er Erebia medusa! Dyret er fanget ved Karies i Grækenland d. 2/6 - 2005.

Jeg har valgt at stille medusa'en op mod en oeme, og tænker at billedet taler for sig selv, omend det ikke illustrerer de klassiske kendetegn på følehornene og undersiden. Dette var nu alligevel ikke brugbart i denne gættekonkurrence.
      sammenligning.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime26 Jan 2019

Så er vi ved at være nået til vejs ende. Dyr nr. 16 er som de fleste af jer har gættet et eksemplar af Melitaea athalia.

Dyret er fanget d. 17/6 - 1941 i Jægerspris Nordskov i NEZ, hvor arten forsvandt i 1970.
      IMG_3534.jpg
    • CommentAuthoremil4035

Og nu skal vi have gjort regnskabet op!

På en helt suveræn 1. plads ligger Martin - han formåede at gætte samtlige 8 rigtige! Det fortjener stor respekt.

Den endelige stilling for 2. runde ser dermed således ud:

1. Martin 8 ud af 8
    2. Morten 5 ud af 8
    2. Kaj 5 ud af 8
    4. Arne 4 ud af 8
    5. Christian 3 ud af 8

Det samlede klassement ser dermed således ud (for dem der endnu er med):

1. Martin 14 ud af 16
    2. Arne 11 ud af 16
    3. Morten 9 ud af 16
    3. Kaj 9 ud af 16
    5. Christian 8 ud af 16

I skal endelig bare sige til hvis I mener at nogle af mine bestemmelser er forkerte. Husk at det ikke handler om at vinde eller have ret(selvom det nu også er skideskægt!). Det handler om at blive klogere på vores allesammens herlige interesse. Selv den største mester kan tage fejl.

Mange hilsner Emil