Du er ikke logget på! (Log på her eller søg om medlemskab her!)

Vanilla 1.1.8 er et produkt af Lussumo. Mere Information: Dokumentation, Community Support.

• CommentAuthoremil4035
    • CommentTime25 Jan 2019 ændret

Hej alle,

Nu har jeg lovet Christian lige at vente lidt med at offentliggøre svarene på Gættekonkurrence #2. Så I må vente lidt endnu.

Til gengæld kan vi sgu lige så godt tage hul på 3. runde. Igen, alle dyrene er fundet i Europa. Ellers får I ikke mere at vide!

Dyr nr. 17:
      Nr17.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime25 Jan 2019

Dyr nr. 18:
      nr. 18.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime25 Jan 2019

Dyr nr. 19:
      nr. 19.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime25 Jan 2019

Dyr nr. 20:
      nr. 20.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime25 Jan 2019

Dyr nr. 21:
      nr. 21.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime25 Jan 2019 ændret

Dyr nr. 22:
      LOL.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime25 Jan 2019

Dyr nr. 23:
      nr. 23.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime25 Jan 2019

Dyr nr. 24:
      nr. 24.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime25 Jan 2019

God fornøjelse... ;-)
    • CommentAuthormarbjer
    • CommentTime27 Jan 2019

Fuldt hus i 2. runde. Hmm ja selv en blind høne ….
    Må vel hellere starte denne gang, så jeg ikke kan parasitere for meget på de kloges bud.
    Jeg er lidt utilfreds med dyrene denne gang; tre Pyrgus’er er ikke rimeligt. Normalt regner jeg kun med tre arter Pyrgus i alt, nemlig malvae/ malvoides, sidae og den tredje, som omfatter resten af kræene. Godt jeg har noget at give af for at holde føringen; det tror jeg får brug for.
    17. croceus. Men lusket dyr.
    18. carlinae. Skud i tågen.
    19. serratulae. Også et skud i tågen.
    20. sinapis. Ligner bestemt en af de gamle østsjællandske, selvom den måske nok har mere til fælles med de vestskånske end dyrene fra Tisvildebestanden.
    21. armoricanus. Endnu et tågeskud.
    22. athalia. Tror jeg. Måske en af de gamle nordøstsjællandske.
    23. eumedon er mit bedste bud.
    24. minimus. Det kunne det godt være, men hvorfor spænde sådan et grimt dyr op. Kan bare ikke finde på anden art at byde på. Men kender stilen i opspændingen.

Hyg.
      frø copy (Kopier).jpg
    • CommentAuthorKajsNatur
    • CommentTime27 Jan 2019

Hej Emil

Vi må have gang i gættekonkurrence nr. tre.

Mit bud er følgende:

Nr. 17: C. erate
    Nr. 18: P. carlinae
    Nr. 19: P. andromedae
    Nr. 20: L. sinapis
    Nr. 21: P. armoricanus
    Nr. 22: M. athalia
    Nr. 23: G. alexis
    Nr. 24: E. eumedon

Tja.. nu må vi se

/Kaj
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime27 Jan 2019 ændret

Ja, måske var det lidt for meget med 3 Pyrgus'er. Havde også overvejet lidt Hipparchia'er til jer, men tænkte det ville være for ondt. Så fik I lidt Pyrgus'er i stedet.

Måske vi næste gang skal køre et tema i de hvide Colias-hunner. Det kunne være interessant.
    • CommentAuthormarbjer
    • CommentTime28 Jan 2019

Fint med Hipparchia ...... eller i det mindste lige så fint som med Pyrgus, da jeg reelt også kun regner med tre rigtige Hipparchia-arter: "semele", "alcyone" og neomiris.
      hipparchia (Kopier).jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime1 Feb 2019

Røg jeres andre interesse eller...?
    • CommentAuthormortenmsm
    • CommentTime2 Feb 2019 ændret

Interessen ryger aldrig her hos mig, jeg har bare haft drøntravlt med alt muligt andet.
    Flot 2. runde, Martin, du må absolut være en af de kloge.
    Jeg synes, at Hipparchia'er er ret sjove at tage på jagt efter, fordi der er så mange arter på hver sine øer sydpå. Dermed ikke sagt, at de behøver komme med i en gættekonkurrence ;-)
    Også jeg vil godt reklamere over mængden af Pyrgus her i 3. runde.
    I øvrigt skal H. alcyone hedde H. hermione ifølge den nye checkliste.

De er svære, men her er mine bud:
    17: C. crocea gul form
    18: P. alveus
    19: P. cacaliae
    20: L. sinapis
    21: P. armoricanus
    22: M. athalia
    23: E. eumedon
    24: C. semiargus
      Life is too short to be chasing Pyrgus.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime2 Feb 2019 ændret

Fint der kom liv igen i tråden.

Jeg kan se denne 3. runde bestemt ikke er let for jer. Men det er vel også meningen. Lidt ærgerligt man ikke selv kan være med, men udfordringen for mig bliver så at bestemme alle dyrene korrekt inden de bliver lagt op.

Regner med at køre i hvert fald 2 runder mere, så vi når op på 5 runder, og derved 40 dyr der skal gættes inden foråret kommer. Så holder jeg efterfølgende en pause med disse tråde, da jeg får særdeles travlt med felture i Danmark og udlandet til den tid.

Men jeg regner bestemt med at starte op med nye gættekonkurrencer igen til september. I må meget gerne komme med forbedringsforslag, til hvad der evt. kan gøres bedre, som f.eks. flere dyr pr. runde, færre dyr pr. runde, sværere dyr, lettere dyr, foto-dyr, flere ledetråde, vingeudsnit af dyr osv.
    • CommentAuthorarvi
    • CommentTime3 Feb 2019

Ja for mig gælder det jo udelukkende om at have ret eller vinde:-)! Det kan desværre have endog meget lange udsigter efter min elendige sidste runde, og Martins suveræne 8 rigtige!!
    Jeg har derefter besluttet mig for at gå efter manden, bolden kan jeg vist ikke nå.
    Knud fortalte til generalforsamlingen, at han var glad for at Emil havde gået hans dagsommerfugle igennem. Selvom jeg efterfølgende pressede Knud, for at få ham til at indrømme at Martin havde været hjemme hos ham flere gange for at se på de dyr Emil havde fotograferet, nægtede Knud hårdnakket at bryde sammen og tilstå. Heraf kan man vel så blot udlede at Knud og Martin er pot og pande:-). Fake news mig her og der.

Nå her kommer så mine gæt, efter at have konsulteret mine egne dyr (ikke at det hjalp alverden:-):
    17. Synes ikke at jeg rigtig kan få den til at være erate, så jeg følger Martin med en meget underlig Colias croceus.
    18. Pyrgus alveus er mit gæt.
    19. Pyrgus cacaliae tror jeg.
    20. Følger strømmen med Leptidea sinapis, Leptidea´erne er jeg ikke ret god til, hvilket blot viser at jeg var svineheldig i den første runde:-)!
    21. Pyrgus carlinae gætter jeg.
    22. Melitaea parthenoides hun som et forsigtigt gæt.
    23. Cyaniris semiargus hun.
    24. Cupido minimus hun.

De var rigtig svære er ikke sikker på noget som helst!!!

Arne

PS nej tak til Hipparciaer:-)!!
    • CommentAuthormarbjer
    • CommentTime4 Feb 2019

:-)
    • CommentAuthorcuv
    • CommentTime5 Feb 2019

Med tanke på min sidste runde skal jeg vist håbe på "full house" denne gang for blot at have en minimal chance for at komme op i feltet. Jeg tror, Arne er inde på noget rigtigt, især da ham "Claude Monet" har fotografisk hukommelse og derfor kan huske hvert et dyr i Knuds samling.
    Jeg kan tilslutte mig jeres bemærkninger til de udvalgte dyr - de er ikke nemme, og det sidste dyr kan da kun være indsamlet i eutanasiens navn.
    Men lad mig kaste mig ud i det:

17) C. croceus (Jeg mindes, at Flemming Juhl klækkede nogle gule hanner fra nogle hunner fra den velkendte lucerne-mark i august 2000, hvor Allan fandt en population på Overby Lyng. Så mon ikke Knud har lokket et eksemplar ud af Flemming :-))
    18) P. carlinae (skud fra hoften)
    19) P. serratulae (endnu et skud fra hoften)
    20) L. reali (ligner mest i følge den svenske Nationalnyckeln)
    21) P. armoricanus (skud i blinde)
    22) M. varia (der skal satses lidt)
    23) C. semiargus (pletterne på undersiden kan anes)
    24) C. minimus (fred være med den)

Hygge, Chr. :-)
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime9 Feb 2019 ændret

Nå, så har I alle budt ind. Lad os starte fra en ende af. Dyr nr. 17 er som flere af jer har gættet en sær Colias crocea, som den jo nu hedder igen. Og som Christian var inde på, er det netop et år 2000 NWZ-dyr. Helt præcist et klækket dyr fra hun fra fanget d. 25/8 - 2000 ved Nørrevang, Rørvig. Her sammenlignet med en almindelig Colias crocea fanget også i år 2000, dog ved Svinninge d. 25/8.
      croceus 2000.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime9 Feb 2019

Dyr nr. 18 har flere af jer også gættet. Dyret har jeg bestemt til Pyrgus carlinae. Dyret er fanget på Valle d'Aosta (Italien) i 1600 meters højde d. 9/7 - 1998.
      carlinae1.jpg
    • CommentAuthoremil4035

Dyr nr. 19 er et eksemplar af Pyrgus cacaliae fanget d. 1/7 - 1997.
      cacaliae.jpg
    • CommentAuthoremil4035

Dyr nr. 20 var Leptidea sinapis. Dyret er fanget d. 15/5 - 1942 ved Tisvilde i NEZ.
      sinapis42.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime9 Feb 2019

Videre til dyr nr. 21. Her var det korrekte svar Pyrgus armoricanus. Det kan jeg se I har klaret rigtig flot. Denne armoricanus er endda noget så sejt som en NEZ-armoricanus - og endda ikke fra Hyllingebjerg. Dyret er fanget d. 17/8 - 1944 ved Havelse Strand og fra Axel Aage's samling. Selvsamme år forsvandt arten fra lokaliteten, og uddøde endegyldigt fra NEZ i 1987.
      armoricanushavelse.jpg
    • CommentAuthoremil4035

Dyr nr. 22 har været en svær en kan jeg se. Kun Christian ramte plet - Melitaea varia, fanget i Schweiz år 1997. Godt gået Christian!
      varia.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime9 Feb 2019

Kun Martin og Morten har ramt plet med dyr nr. 23 - Eumedonia eumedon. Dyret er fanget på Valle d' Aosta (Italien) i 1200 meters højde d. 30/6 - 1997.
      eumedon.jpg
    • CommentAuthoremil4035

Og til sidst var dyr nr. 24 en meget grim Cupido osiris, som jeg tænkte kunne være sjovt at tage med, som ingen af jer gættede.

Nu skal vi have gjort regnskabet op. 3. runde ender således:

1. Martin 5 ud af 8
    1. Morten 5 ud af 8
    3. Christian 4 ud af 8
    4. Arne 3 ud af 8
    4. Kaj 3 ud af 8

Igen tillykke til Martin, som udbygger føringen. Det samlede klassement ser efter 3 runder sådan ud:

1. Martin 19 ud af 24
    2. Arne 14 ud af 24
    2. Morten 14 ud af 24
    4. Christian 12 ud af 24
    4. Kaj 12 ud af 24

Jeg regner med inden længe at uploade runde nr. 4. Det bliver næstsidste runde i denne omgang, så hvis Martin skal hentes er det nu.
    • CommentAuthormarbjer
    • CommentTime10 Feb 2019

Jeg vil sole mig i føringen .... trods enkeltes forsøg på at sværte den til med slet skjulte hentydninger om "snyd". Men husk cum spiro, spero.
    • CommentAuthormarbjer
    • CommentTime10 Feb 2019

Dum spiro .... må det vel hedde.
    • CommentAuthorKajsNatur
    • CommentTime10 Feb 2019

Tillykke med udbygningen af føringen. Godt "gættet".
    /Kaj
    • CommentAuthormortenmsm
    • CommentTime17 Feb 2019

Tillykke igen, Martin - godt gået!
    • CommentAuthormarbjer
    • CommentTime17 Feb 2019

Takker. Egentlig synes jeg, at vi skal stoppe nu :-) Men nu må vi se med #4.
    • CommentAuthormortenmsm
    • CommentTime17 Feb 2019

P.S. Jeg kommer ikke til årsmødet. Jeg skal til Fuerteventura i ugen inden, og det er med fly fra/til København. Det bliver for meget at skulle til København igen lige bagefter.
    • CommentAuthorcuv
    • CommentTime17 Feb 2019

Jeg vil foreslå, at Martin som følge af sin markante føring lægger bud ind som den første i 4. runde, så ikke han lægger sig på hjul af Morten og Arnes bud :-) Og så håber jeg på, at jeg qua min tilbagefaldne position, kan få lov til at gå i udbrud og vinde en etapesejr, mens de førende holder hinanden skak.
    Og ja, til lykke med føringen Martin, men husk at en evt. forestående dopingkontrol skal kunne bestås.

God tur til Fuerteventura, Morten.
    • CommentAuthormortenmsm
    • CommentTime18 Feb 2019

Tak, Christian.
    Jeg er i øvrigt helt enig. Martin skal lige sende en blodprøve ind til dopinginspektionen.
    Helt optimalt ville det dog være, hvis den enkeltes bud var skjulte, men jeg ved ikke, om det er teknisk muligt.