Du er ikke logget på! (Log på her eller søg om medlemskab her!)

Vanilla 1.1.8 er et produkt af Lussumo. Mere Information: Dokumentation, Community Support.

• CommentAuthoremil4035
    • CommentTime13 Apr 2019 ændret

Det har været længe undervejs, men nu skal vi have gang i gættekonkurrencerne igen! Hermed følger gættekonkurence #4.

Men inden da må jeg lige komme med en pinlig erkendelse...

Det sidste dyr fra forrige runde som jeg skrev var Cupido minimus, var faktisk en meget slidt hun af Cupido osiris. Jeg ville egentlig have uploadet en grim minimus for at drille, og havde også fotograferet en minimus, men kom til at bytte om på to etiketter på computeren, og da man ikke kan se størrelsesforskel på billeder af dyrene, blev der byttet rundt på en minimus og en osiris. Det hele er dog rettet i den samlede stilling (se seneste tråd), hvor Martin, Arne og Christian tabte lidt terræn på den bekostning, mens det var til fordel for Morten og Kaj. I teorien kunne jeg godt have tiet stille med det, men sandheden må og skal frem.

Nå, men nok dårlige undskyldninger for nu...

Her følger dyr nr. 25! Og for god ordens skyld: Alle dyrene er fanget i Europa.
      gættedyr1.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime13 Apr 2019

gættedyr2.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime13 Apr 2019

gættedyr3.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime13 Apr 2019

gættedyr4.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime13 Apr 2019

gættedyr5.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime13 Apr 2019

gættedyr6.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime13 Apr 2019

gættedyr8.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime13 Apr 2019

sidste.jpg
    • CommentAuthormarbjer
    • CommentTime15 Apr 2019

For ....... de bliver da værre og værre at se til. Enkelte ser jo nærmest ud til at være dynamit-indsamlet, eller måske Allan har nappet dem ... med le. Nå må jo se på det. Tror lige jeg tusser ud og ser, om ikke der skulle være en polychloros til mig derude..... det må vel være mere sandsynligt, end jeg kan gætte de her.
    • CommentAuthormortenmsm
    • CommentTime15 Apr 2019

Det er udfordrende, må man sige - især de dyr der haft ørerne i maskinen. Jeg skal vist også lige tænke mig om en ekstra gang, inden jeg svarer. Jeg tror mere på xanthomelas, Martin, med den persistente østenvind vi har fået.
    • CommentAuthormarbjer
    • CommentTime3 May 2019 ændret

Efter nu at have ordnet den forudsagte polychloros, så må jeg jo hellere, når I andre sidder og holder kortene tæt til kroppen og håber at kunne lukrere på andres udspil, byde først ind igen :-) . Så her lige et skud fra hoften, under morgenkaffen. Så meget mere gæt end hårdt arbejde. Hyg.

25. britomartis
    26. minimus
    27. argus
    28. idas
    29. flocciferus
    30. admetus
    31. optilete
    32. osiris
      phlaeas-forma-bipunctata.jpg
    • CommentAuthormortenmsm
    • CommentTime3 May 2019

Hej med jer

Her kommer mine bud:

25: Melitaea britomartis
    26: Glaucopsyche alexis
    27: Plebejus idas
    28: Plebejus argyrognomon
    29: Carcharodus floccifera
    30: Polyommatus admetus
    31: Agriades optilete
    32: Cupido osiris

Venlig hilsen Morten
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime4 May 2019 ændret

Martin - må vi se dine polychloros-skud?
    • CommentAuthormarbjer

Du kan da godt få et, hvor jeg kom en anelse tæt på. Så kan man heller ikke se alle hakkerne. Og tak igen.
      polychloros (Kopier).jpg
    • CommentAuthoremil4035

Ja, køn var den jo ikke ligefrem. Måske den allergrimmeste af mine polychloros'er i år sammenlignet med mine svenske dyr. Men nu meget dejligt kræ alligevel, om end jeg hellere uploader en kønnere svensker. Den havde jeg drømt om i 11 år (som nok ikke lyder som særlig lang tid for jer). Fint jeg kunne forære dig en ny art, så du skylder mig noget nu. Pieris mannii er i fuld gang i Holland og Tyskland nu, så det er med at komme ud og lede efter noget nyt.

PS: Du fik da helt ret i, at en polychloros var mere sandsynlig, end at du gættede disse 8. Det må jo betyde, at vi må lave mere quiz og flere spådomme! ;-)
      poly2019.jpg
    • CommentAuthoralv
    • CommentTime12 May 2019

Så kommer der også et skud fra mig. Desværre bliver det en anelse kedeligt og copy paste agtigt, da det ikke er lykkedes mig at være uenig med Morten:-). Martin skal jeg jo helst være uenig med nogle steder, hvis jeg skal gøre mig håb om at hente lidt ind:-)!!

25 M. britomartis
    26 G. alexis
    27 P. idas
    28 P. argyrognomon
    29 C. floccifera
    30 P. admetus
    31 A. optilete
    og
    32 C. osiris
    • CommentAuthormortenmsm
    • CommentTime13 May 2019

Jamen, så kommer jeg jo til at dele førstepladsen med dig, Arne ;-)
    • CommentAuthorcuv
    • CommentTime14 May 2019

Ja, det er jo ikke nemt at stikke af fra feltet. Kunne være fristet til at følge Arne og Morten, men må satse lidt, så her kommer mine forslag

25) M. athalia
    26) G. alexis
    27) P. idas
    28) P. idas
    29) P. orientalis
    30) P. admetus
    31) A. optilete
    32) C. osiris
    • CommentAuthormortenmsm
    • CommentTime14 May 2019

Super, så venter vi i spænding på Kajs bud og ikke mindst overdommerens dom.
    • CommentAuthorKajsNatur
    • CommentTime19 May 2019

Så blev jeg sidste mand. hmm... det er ikke nemt med denne omgang i "grimme dyr".

Her er mine bud:

25: Melitaea diamina
    26: Glaucopsyche minimus
    27: Plebejus argus
    28: Plebejus idas
    29: Carcharodus flocciferus
    30: Polyommatus admetus
    31: Agriades optilete
    32: Cupido osiris

Så lad os få dommen kære Emil.
    • CommentAuthorjbit
    • CommentTime19 May 2019

Jeg er alt for svag i de sydligere forvekslingsmuligheder til at jeg vil blamere mig med et bud. Men det er underholdende at følge med i jeres anstrengelser for at afkode de laser, Emil lægger op!

Især er det interessant at alle er enige om at #31 er en optilete. Jeg ville have svoret på det var en Maculinea - som den hed i min tid ... Sådan cirka ser arion jo ud på Møn sidst i flyvetiden :-)

bedste hilsner
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime20 May 2019 ændret

Tak for jeres bud! Det er dejligt at se, efter man er kommet hjem fra en lang tur på Sydsjælland, på euphrosyne-eftersøgning med et, omend forventeligt, nedslående resultat.

Her kommer dommen.

Hvad #25 angår, havde jeg jo tænkt det var på tide med en M. britomartis/M. aurelia. Selv er jeg ikke superskarp i britomartis/aurelia endnu, så jeg valgte et dyr fanget i 2014 i Montenegro, for at være sikker i min sag, da britomartis ikke forekommer på disse kanter. Dyret er dermed en aurelia, og ingen formåede at gætte den.
    • CommentAuthoremil4035

Dyr #26 er en Phengaris nausithous fanget i Polen ved Wroclaw. Ingen formåede at gætte den.
      naus.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime20 May 2019

Dyr #27 er en Plebejus argus. Valgte den idas/argus i kassen jeg tænkte kunne snyde mest; og den snød da også alle pånær Martin og Kaj. Den er fra Östergötland, hvor idas/argus'erne adskiller sig markant fra herhjemme. Men når man ser undersiden, er man dog ikke i tvivl.
      argus.jpg
    • CommentAuthoremil4035

#28 er en Plebejus argyrognomon. Her var det Morten Mølgaard og Arne Lykke Viborg der var de skarpe, og så den ultra-smalle sømkant! Dyret er fanget i Frankrig i 1995.
      argyrog.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime20 May 2019

#29 er en Carcharodus flocciferus. Dyret er fanget på Valle d' Vertosan i Italien i 1998. Her forekommer Carcharodus orientalis ikke. Flere af jer havde gennemskuet flocciferus!
      flocci.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime20 May 2019

#30 har alle klaret - Polyommatus admetus. Fanget i Grækenland i 1998. Måske for nem?
      admetus.jpg
    • CommentAuthoremil4035

#31 - som Jørn er inde på, er der godt nok stor enighed om er en optilete. Jørn har dog fuldstændig ret i at det er en Phengaris, eller Maculinea som de hed i Jørn's tid (og såmænd også i noget af min tid).

Dyret er fanget i Italien, og der er tale om en Phengaris alcon eller teleius. Er lidt i tvivl om den faktisk, måske nogen af jer kan give jeres besyv med?

Ingen formåede altså at gætte denne.
      alcon.jpg
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime20 May 2019

#32 har måske været den letteste. Alle har gættet osiris, og det er naturligvis helt korrekt en han af osiris!

Lad os få gjort regnskabet op her for 4. etape:

1. Martin 4 ud af 8
    1. Kaj 4 ud af 8
    1. Morten 4 ud af 8
    1. Arne 4 ud af 8
    5. Christian 2 ud af 8

Den samlede stilling:

1. Martin 23 ud af 32
    2. Arne 18 ud af 32
    2. Morten 18 ud af 32
    4. Kaj 16 ud af 32
    5. Christian 14 ud af 32

På et tidspunkt kommer runde nr. 5 op, og det bliver vitterligt den sidste. Martin har endnu ikke vundet, men skal blot bruge 4 rigtige i sidste omgang, for at sikre sig sejren.
    • CommentAuthorKajsNatur
    • CommentTime20 May 2019

Det bliver svært at slå Martin af pinden på 1. pladsen, men man ved aldrig. Barcelona var også næsten i Champions League, men tabte så 4-0 til Liverpool. Så intet er umuligt :-)

Næste gang kunne jeg godt tænke mig at gætte på pæne dyr.

Her er også en M. aurelia fra Montenegro. Troede helt bestemt at det var en M. britomartis indtil vi fik genital-undersøgt nogle "britomartis´er" som alle viste sig at være M. aurelia.

Link til tråd på Fugle og Natur:

https://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?page=5&MessageID=1218612&ForumID=7
      Mellicta aurelia4.jpg
    • CommentAuthormortenmsm
    • CommentTime21 May 2019

Tak til Emil for din afgørelse, som jeg læste med spænding.
    Herligt at også Jørn Bittcher kom ind og gav sit besyv med.
    Jeg har endda selv fanget P. nausithous nær Wroclaw, og så kunne jeg ikke engang gætte den. ;-)
    Den anden Phengaris hælder jeg mest til, er en P. alcon. Denne har en række svage marginalpletter på bagvingeundersiden, som mangler hos telejus. http://www.eurobutterflies.com/sp/alcon.php
    Vi ser spændt, hvad der sker i 5. og sidste runde. Måske en god idé at vente med den til efteråret?
    • CommentAuthoremil4035
    • CommentTime26 May 2019 ændret

Ja, du har helt ret Morten, Phengaris alcon. Fik i regnvejret lige tid til at se på dyret igen. I virkeligheden burde vi køre konkurrencen over en platform, hvor billederne ikke blev så voldsomt kompimeret, da kvaliteten godt nok er væsentligt forringet herinde. Hvis I havde set billedet i perfekt opløsning, tror jeg flere af jer havde gættet Phengaris på den.

Hvornår runde 5 kommer op ved jeg ikke, men efteråret er vel et godt bud. Så må vi se om Martin kan væltes af tronen i sidste runde. :-)
    • CommentAuthormortenmsm
    • CommentTime27 May 2019

OK, så var det P. alcon.
    Hvis 5. runde skal være helt optimal, skal man ikke kunne se de andres gæt, før runden er slut. Så kan man ikke lurepasse eller læne sig op ad andre. Jeg foreslår, at gæt afgives pr. e-mail til Emil.