| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Roland jacobsen | 22/4-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Var i bøllejungen d. 21.april. Så en sørgekåbe, men ingen versicolora. Er den overhovedet set i Asserbo i år? Skrevet d. 22/4-2015 | Jørgen Verner Hansen | 22/4-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
En xanthomelas for enden af Køge Ås, samme sted og næsten helt sikkert samme dyr, som jeg så 17.4. Men i dag var den meget livlig og i krigshumør. Det gik ud over dagpåfugleøjer og et drilsk hvidt c, også en forbipasserende citronfugl fik det glatte lag. Et kort øjeblik satte den sig på min pande. Jeg blev hos den en times tid i håb om, at der kom en artsfælle, men nej. Foruden den så jeg 2 levana, 4 c-album, 2 urticae, 14 io, 12 rhamni og 5 cardamines. Skrevet d. 22/4-2015 | Michael Kavin | 22/4-2015 | NEJ | Dagsommerfugle |
|
En meget velholdt xanthomelas har netop her kl. 18 besøgt mine efterhånden temmelig udtørrede sukkersnore her i Nordmarken i et kort øjeblik - mine hænder ryster endnu! Spændt på om den viser sig igen. Skrevet d. 22/4-2015 | Emil Bjerregård | 22/4-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
3 stk. Grøn Busksommerfugl, C. rubi i Gribskov i dag. 2 i Gadevang v. Nørresø samt én i Vandmosen. Og nu bliver det dårligt vejr. Hmmm. Skrevet d. 22/4-2015 | Magnus Vest Hebsgaard | 22/4-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Med lidt tid tilovers, kørte jeg lige en tur i lokalområdet her til eftermiddag. På Melby Overdrev 4-5 rubi (Grøn Busksommerfugl) og i Bølleljungen endnu én. I hedemosen på Asserbo Sand/Karsemosen lever også en lille bestand af rubi, men ingen eks. sås her denne dag. Kun en enkelt brassicae er nævneværdig. Sluttede af på Arrenakke, hvor intet interessant sås. Skrevet d. 22/4-2015 | Erik Steen Larsen | 21/4-2015 | EJ | Dagsommerfugle |
|
Ifølge Sven Birkedal (Svensk Dagfjärilsövervakning) er der i går observeret flere xanthomelas trækkende ind mod de østvendte kyster i Skåne, bl.a. ved Friseboda nord for Simrishamn. Skrevet d. 21/4-2015 | Emil Bjerregård | 21/4-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Prøvede Gadevang én gang til i dag. Startede i Nørresø hvor det lykkedes at opspore en enkelt Grøn Busksommerfugl, C. rubi. Herefter videre øst på gennem skoven, hvor Hjortesøle var næste stop. Bestanden af rubi er ekstrem spinkel her, så ikke rigtig så meget her udover lidt cardamines, rhamni og io. Sluttede af med at tjekke Spånelts Mose, som i hvert fald tidligere var en fin lokalitet for rubi. Ikke rigtig noget her, men det var også blevet småsent på dagen. Ellers en del cardamines, rhamni, io og urticae rundt omkring i Hillerød/Gribskov. Skrevet d. 21/4-2015 | Klaus Hermansen | 21/4-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Trylleskoven ved 10-tiden. 1 lathonia og nogle atomaria set. Skrevet d. 21/4-2015 | Jan Fischer Rasmussen | 20/4-2015 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Så fik jeg også prøvet det: En skovtur i godt vej uden østlig takvinge. En lille tur i Kongsøre Skov gav 15 io, 3 rhamni og 3 c-album, men 0 xanthomelas og i øvrigt også 0 urticae. Skrevet d. 20/4-2015 | Emil Bjerregård | 20/4-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Tjekkede Nørresø og Hjortesøle i Gadevang ud i dag for om rubi skulle være startet hér, men stadig ingen i området. Det (endnu) varmere vejr i morgen, kan forhåbentlig sætte lidt mere gang i det. Skrevet d. 20/4-2015 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |