| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Klaus Hermansen | 25/5-2016 | SZ | Dagsommerfugle |
|
Årets første Admiral i Magleby Skov set i dag. Eneste andet lidt interessante dyr her i år var en Sørgekåbe i det tidlige forår. Skrevet d. 25/5-2016 | Martin Bjerg | 24/5-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
En lille sen eftermiddagstur til Melby Overdrev gav for de første tages (2), minimus (19 og cinxia (1) for mig i år. Desuden mange pamphilus og enkelte lathonia, rubi, napi og io. Skrevet d. 24/5-2016 | Emil Bjerregård | 24/5-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Nordsjælland i dag: Først lokalitet blev Melby Overdrev, hvor jeg brugte en times tid. Det gav 8 tages, 1 malvae, en del rubi samt mine første cinxia og icarus i år. Videre til Tibirke Bakker, hvor jeg endnu ikke havde set rubi i år. Fandt hurtigt én, og skyndte mig videre øst på pga. tidspres. Her var målet Heatherhill. Inden da så jeg lige min første megera i år ved Vejby. Ved Heatherhill sås af nævneværdige arter 2 rubi og en masse agestis (endnu en årsart). Næste stop var Allerød Sortemose, hvor jeg flere gange i år havde gået forgæves efter rubi. Heldigvis så jeg 5 eksemplarer denne gang. Sluttede turen af i Hjortemose i Tokkekøb Hegn, for at se om der skulle gemme sig en lille rubi-bestand. Mosen så rigtig pæn ud for arten, men desværre viste besøget, at der ikke var nogen rubi her desværre. Skrevet d. 24/5-2016 | Emil Bjerregård | 23/5-2016 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Har været lidt bagud med rapporterne de sidste dage, grundet eksamensperiode, så nu må jeg lige komme efter det igen. 19/5: Tog med Magnus Vest Hebsgaard til Skibstrup ved Hornbæk Plantage, hvor Magnus tilfældigvis havde fundet en relativt stor sphagnummose op Krak-kort. Vi havde håbet der kunne være en lille rubi-bestand der, men desværre viste det sig at mosen var ganske uinteressant. Videre til Melby Overdrev, hvor vi dog desværre ankom meget sent på dagen. Flyvningen var begrænset men vi så da lidt rubi, malvae samt en cinxia-larve. 21/5: Gadevang: 2 rubi i Nørresø og 1 rubi i Hjortesøle i ganske kedeligt vejr. 22/5: Brugte søndagen på at køre mod syd, nærmere bestemt Falster. Her ville jeg besøge skovene på det østlige Falster, for at se hvordan det stod til med diverse bestande af Rødlig Perlemorsommerfugl, Boloria euphrosyne. Startede i Hovedskov, hvor jeg i alt så 12 euphrosyne på fordelt på de tre velkendte rydninger. Ikke meget synes jeg, og især én af rydningerne virkede fuldstændig ødelagt med tilgroning af rødgran. Forhåbentlig kan der nå at klække flere dyr den kommende uge, eller også er det bare et dårligt år for arten. For man må da ikke håbe på den også er ved at forsvinde her. Kørte videre nord på til Donnemosen i Mellemskoven, hvor euphrosyne (forhåbentlig...) stadig har en lille restbestand. Ingen euphrosyne sås trods optimalt vejr, og lokaliteten var der også groet voldsomt meget til i forhold til bare sidste år. Om den kommer på vingerne her i år, må desværre siges at være tvivlsomt. Kørte yderligere nord på, til Corselitze Østerskov, hvor jeg efter lang tids eftersøgning heldigvis fandt 2 euphrosyne, så her overlever arten da endnu. Sluttede dagen af ved Horreby Lyng ved 16-tiden. Havde håbet på at se rubi, men heller ikke denne gang lykkedes det at se arten, trods en god indsats og pænt vejr. 23/5: Efter eksamen i Bioteknologi kunne jeg lige nå en kort rubi-runde i Gadevang. Startede i Spånelts Mose, men desværre var vejret mildest talt elendigt, hvilket gjorde det umuligt at finde rubi taget i betragtning af hvor lille bestanden er hér. Håbede på bedre held i Hjortesøle, hvor det da også lykkedes at se 2 rubi pga. en lille opklaring. Skyndte mig tilbage til Spånelts Mose igen, og denne gang lykkedes det at se én enkelt rubi. Dejligt, da det var den sidste kendte rubi-bestand i NEZ jeg manglede. Skrevet d. 23/5-2016 | Martin Bjerg | 23/5-2016 | LFM | Dagsommerfugle |
|
En dagstur til det lollandske gav 15 euphrosyne samt en enkelt silvicolus i Søholt samt samme sted enkelte levana og argiolus. Ellers ikke meget andet end min første pamphilus for året i Frejlev skov. Skrevet d. 23/5-2016 | Steffen Johansen | 22/5-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Melby Overdrev. 1 eftermiddags time. 2 gråbåndet bredpande (tages) - 4 dagpåfugleøje ( io)- 4 storplettet perlemorsommerfugl (lathonia) - 1 vejrandøje (megera) - 3 okkergul randøje (pamphilus) og 1 almindelig blåfugl (icarus) Skrevet d. 22/5-2016 | Svend Kaaber | 22/5-2016 | EJ | Natsommerfugle |
|
Trods de påfaldende få rapportører for tiden vil jeg gerne forsøge at få lidt mere gang i denne observationsside ved at stille spørgsmålet:yngler Bycteola asiatica overhovedet i Danmark? efter det første fund i 1963 - og derefter fortælle om mine egne observationer siden 1998.Det år fangede jeg min første asiatica i en lysfælde ved Rinkenæs ved Flensborg fjord i en periode med mange andre migrant-arter, samtidig med at den også viste sig i min lysfælde i Mols bjerge.I 2000 dukkede arten op igen på Djursland ved Skærsø skov, atter i en periodeode omkring 1.oktober med mange migrant-arter. I 2001 dukkede arten igen op, men på andre tidspunkter. De to første ved Strandkær i maj bar tydeligt præg at være overvintrede og sandsynligvis ikke trækkende eksemplarer, og 15.august dukkede et aldeles friskklækket eksemplar op igen i samme fælde og senere endnu et næsten nyklækket eksemplar op i en anden fælde i området. I 2002, 2003 OG 2004 stod mine fælder andre steder, men 30.oktober 2005 dumpede endnu et friskklækket eksemplar ned i min fælde ved Bogensø, som kun havde været operativ i et par måneder.Ud fra mit bedste skøn synes næsten alle disse fund fra 2001 til 2006 at være udtryk for en lille individfattig lokal bestand i området. Kan denne fortolkning accepteres? Jeg håber at der er andre ude i cyberspace, som har en mening om dette spørgsmål - og håber, at de giver sig til kende. Venlig hilsen Svend Kaaber. Skrevet d. 22/5-2016 | Jakob Arnholtz | 18/5-2016 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Eskebjerg Vesterlyng ca. 15 stk. armoricanus set og fotograferet i de sidste timer før sengetid. Altsammen til nattergalens triller. En helt igennem dejlig aften. Skrevet d. 20/5-2016 | Emil Bjerregård | 18/5-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Hornsherred i dag med Magnus Vest Hebsgaard: Første stop var Kirkemosen i Ryegård Dyrehave ved Ejby. 5 Callophrys rubi blev spottet siddene i vegetationen i gråvejret. Videre til Ny Krogstrup Mose, hvor solen endelig dukkede en smule op. Vi havde desværre lidt problemer med at passere lagg-zonen, så da vi endelig var nået ind til mosen, skyede det naturligvis til. Dog så vi alligevel 4 rubi. Herefter var planen at køre til Melby Overdrev. Uheldigvis viste det sig at vores buschauffør var lidt for glad for hans kaffe og cigaretter, hvilket ødelagde vores rejseplan fuldstændig. Vi blev så forsinkede, at Magnus måtte smutte, fordi han skulle ordne noget i København. Jeg måtte derfor fortsætte videre alene og gå hele vejen fra Melby Station til Melby Overdrev. Jeg fik dog min belønning i form af 5 tages og et par malvae. Fint. Skrevet d. 18/5-2016 | Jakob Arnholtz | 13/5-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
To timer i Lyngby åmose, gav omkring 20-25 rubi. Dejligt at se arten så talrig. Til trods for varmen og solen, var dyrene samarbejdsvillige og jeg havde, som sædvanligt alt for mange billeder med hjem som skal redigeres. Skrevet d. 18/5-2016 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |