| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Jakob Arnholtz | 28/7-2014 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Betulae (guldhale). 6 eks. I Veddinge bakker. Masser af mulighed for at tage billeder og betragte dyrenes adfærd. En dejlig ( og varm!) sommerdag med en art der ellers de senere år har vist tegn på tilbagegang i området. Skrevet d. 28/7-2014 | Kenneth Jensen | 27/7-2014 | EJ | Dagsommerfugle |
|
@ Thomas Stenild: jeg så den ca 500 m nord for Tånum tæt på sandvej ved slugt med tørt surt overdrev. Jeg tror også jeg en anden mellem Tånum og Hornbæk også i dag, men den fik jeg ikke set ordenlig før den var væk. Skrevet d. 27/7-2014 | Jørgen Krogh | 27/7-2014 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Jeg kan forstå at der er sommerfuglefattigt nogle steder denne sommer, men i Bidstrup Skovene mellem Roskilde og Ringsted var luften tyk af sommerfugle! Jeg besøgte fire skovenge og fandt enorme mængder af dyr og hele 25 arter. Ikke mindst var der fire arter perlemorsommerfugle, nemlig paphia (uhyre talrig), selene, adippe og lathonia (de sidste to i antal på alle fire enge). Derudover napi, rapae, brassicae, rhamni, megera, aegeria, jurtina, hyperantus, atalanta, io, urticae, c-album, levana, virgaureae, phlaeas, icarus, argioulus, quercus, w-album (1), lineola samt en slidt faunus. En skøn sommerfugledag hvor jeg ikke kunne have drømt om meget mere - det skulle måske lige have været en xanthomelas? Skrevet d. 27/7-2014 | Thomas Stenild | 27/7-2014 | EJ | Dagsommerfugle |
|
Der blev også set to megera, vejrandøje på lysnet ved Vissing i går. Nu skriver du ikke lige præsis hvor du så dem. Og jeg så også to den 6/6 2010 samme sted. Skrevet d. 27/7-2014 | Kenneth Jensen | 27/7-2014 | EJ | Dagsommerfugle |
|
Vejrandøje (L. Megera) på grusvej ved tørt overdrev vest for Randers. Den er jo noget ADHD agtig, så først antog jeg den for en perlemor, men da den endelig sad stille var der inget tvivl. Det er vist en af de vestligste megera'er fra i år. Skrevet d. 27/7-2014 | Danny Nilsson | 20/7-2014 | WJ | Dagsommerfugle |
|
1 styks xanthomelas: Bjerregård, Hvide Sande Skrevet d. 27/7-2014 | Søren Dyrsted | 25/7-2014 | Dagsommerfugle |
|
Til Søren Risager Dejlig nostalgisk beskrivelse og historie om Holmegårds mose, men jeg er ikke sikker på, om det er det helt rigtige sted, at udtrykke sig omkring sine politiske holdninger ? ;-) Fortsat god sommer.... Skrevet d. 25/7-2014 | Morten Lassen | 24/7-2014 | EJ | Dagsommerfugle |
|
Iris En noget affløjet han i mit morreltræ i Ugelbølle/Rønde, hvor du sugede råddenfrugt. Skrevet d. 25/7-2014 | Jakob Arnholtz | 23/7-2014 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Betula spottet i toppen af min bøg i Veddinge bakker. Det lover godt for de næste dages jagt med kameraet. Skrevet d. 25/7-2014 | Søren Risager | 23/7-2014 | SZ | Dagsommerfugle |
|
Holmegårds Mose: Den 23.07.2014 gik jeg en lang og dejlig dagsommerfugletur på min højtelskede Holmegårds Mose, der vækker så utroligt meget nostalgi og så utroligt mange dejlige men også vemodige minder, når jeg tænker på alle de sjældne, halvsjældne, spændende, interessante og spektakulære dagsommerfuglearter,der engang fløj på Holmegårds Mose, men som ikke flyver der mere. Fabriciana Adippe, Clossiana Euphrosyne,Boloria Aquilonaris,Plebicula Amanda,Pyrgus Malvae og Lycaena Hippothoe,Callophrys Rubi og Papilio Machaon har vist også løjet der. Det er sørgeligt. Jeg kender ihvertfald én, der engang i slutningen af 1950'erne eller også var det i starten af 1960'erne så to svalehaler et bestemt sted på Holmegårds Mose på en fugtig og blomsterrig moseeng. Det er helt utroligt så mange fantastiske, vidunderlige, dejlige, skønne og meget specielle følelser det at have en sommerfuglehobby, det at samle på sommerfugle kan generere og afstedkomme i et menneske plus alle de fantastiske naturoplevelser, man får, når man kommer ud i meget særprægede,meget specielle og meget varierede naturområder og landskabstyper. Jeg ser sommerfuglesamlere som et utroligt positivt, et utroligt sympatisk, og et utroligt godt folkefærd,(selvom der tit bliver lavet grin med dem), som virkeligt påskønner og værdsætter miljøet, naturen og specielt den vilde natur i modsætning til så mange andre mennesker. Her tænker jeg specielt på det danske,politiske parti Venstre, som jo er skideligeglade med miljøet, med naturen og med den vilde natur i Danmark, og som jo nærmest helst så, at al natur i Danmark blev opdyrket til landbrugsarealer. Iøvrigt så jeg den dag den 23.07.2014 på Holmegårds Mose ca. 15 stk. Argynnis Paphia,2 stk. Limenitis camilla,5 stk. Gonepteryx Rhamni,7 stk. Araschnia Levana,8 stk. Lycaena virgaureae,3 stk. Polygonia C-album,1 stk. Polyommatus Icarus, men desværre ingen Apatura Iris eller Nymphalis Xanthomelas. Det er dejligt, at Limenitis Camilla tilsyneladende er begyndt at yngle på Holmegårds Mose. Jeg tror ikke, at den har gjort det tidligere, men jeg er da ikke sikker. Skrevet d. 25/7-2014 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |