| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Emil Bjerregård | 11/4-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Det pragtfulde vejr i dag skulle naturligvis benyttes til at eftersøge Østlig Takvinge, Nymphalis xanthomelas i Hillerød & Allerød. Det var absolut årets bedste flyvedag hidtil, med mængder af io, urticae, c-album og rhamni overalt. Først "seriøse" besøg i dag blev sidste års gode xanthomelas-lokalitet i den sydlige del af Store Dyrehave under elmasterne. Ingen xanthomelas sås, men til gengæld fandt jeg en Sørgekåbe, Nymphalis antiopa midt inde i skoven på en tilfældig skovsti. Herefter mødtes jeg med Magnus Vest Hebsgaard ved Ny Hammersholt, hvor vi herfra kørte videre til Brødeskov. Ingen xanthomelas blev det heller til her, som vi ellers så her for to dage siden. Vi kørte videre fra Brødeskov til flere forskellige lokaliteter i området som bl.a. Børstingerød Mose, Allerød Enghave, Allerød Sortemose m.fl. Masser af almindeligheder, men intet sjovt blev set. Ellers dejligt at der er ved at komme lidt mere gang i den, og i Sverige er der endda set lidt rubi i dag, så nu lysner det for alvor. Skrevet d. 11/4-2016 | Birgit Nielsen | 9/4-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Hurra, min første Rhamni hun i år. Hun patruljerede rundt om staudebedet, mens jeg kultiverede på livet løs. Hun ved sikkert, at det er sommerfugletiltrækkende stauder, der gror der :-) Skrevet d. 9/4-2016 | Emil Bjerregård | 9/4-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
En malplaceret familiefødselsdag i dag nu hvor vejret endelig var godt til dagsommerfugle, gjorde at jeg måtte nøjes med en lille tur på nogle få timer i mit lokalområde (meget frustrerende). Ikke desto mindre lykkedes det mig endelig at finde en ret frisk han af Østlig Takvinge, Nymphalis xanthomelas i Brødeskov nord for Allerød. Dyret blev fundet af undertegnede og min bror Mathias Bjerregård ved 13-tiden, og en times tid senere kom Magnus Vest Hebsgaard fra Frederiksværk forbi og twitchede dyret. Så blev det jo en god dag alligevel. I øvrigt mange io, rhamni og urticae i dag rundt omkring i området. Fint. Skrevet d. 9/4-2016 | Emil Bjerregård | 31/3-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Nåede lige en runde her til eftermiddag i Pinseskoven på Vestamager inden foredrag. Det gav min første Sørgekåbe, Nymphalis antiopa i år, men ellers ikke meget andet. Fint. Skrevet d. 31/3-2016 | Roland Jacobsen | 28/3-2016 | NEZ | Natsommerfugle |
|
Er der nogen, der har nogle versicolora-pupper til overs? Det er længe siden jeg har set den i Asserbo og jeg vil gerne op og prøve at lokke den frem. Bh. Roland Skrevet d. 28/3-2016 | Peder Skou | 19/3-2016 | Natsommerfugle |
|
Efterlysning!!! Dr. Han Hongxiang der arbejder med målere i Institute of Zoology, Chinese Academy of Sciences i Beijing, har brug for 5 stk. Apocheima hispidaria til nogle DNA undersøgelser hun er i gang med. Arten er ikke begyndt at flyve endnu, og da jeg er bortrejst fra d. 20. marts og tre uger frem, så er jeg bange for at jeg måske ikke kan nå at fange hispidaria'erne selv. Derfor: Hvis du får hanner af denne art som bifangst i den kommende tid, så tag op til 5 stk. med til Hongxiang. Læg dem i fryseren og send en mail til mig på info(at)apollobooks.dk, så vender jeg tilbage når jeg er hjemme igen. De bedste hilsner PEder Skrevet d. 19/3-2016 | Emil Bjerregård | 18/3-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
En runde her til eftermiddag i Hillerød og den sydlige del af Gribskov (Gadevang, Stenholts Indelukke og Stenholtsvang) gav en del urticae, men ikke noget rigtig sjovt... Ser dog ud til at xanthomelas nu begynder at røre lidt mere på sig i Småland. Skrevet d. 18/3-2016 | Bjarne Skule | 17/3-2016 | Meddelelse |
|
Møde i Lepidopterologisk Forening i dag torsdag d. 17.3.16: Husk at der er åbning af Dyrehavsbakken. Det betyder motorcykler alle vegne. Beregn ekstra transporttid og kør "bagom" kolonnen - fx ind omkring "Rådhuspladsen og ud øst for Nørrebrogade - eller ad motorvejssystemet rundt til Helsingørmotorvejen og ind via Hans Knudsens plads. Vi ses måske? Vh Bjarne Skrevet d. 17/3-2016 | Steffen Johansen | 16/3-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Sonnerup Skov. I den lune eftermiddags sol fløj 10 nældens takvinge (urticae) langs med skoven. Skrevet d. 16/3-2016 | Emil Bjerregård | 16/3-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Med udsigten til rigtig fornuftigt vejr i dag valgte jeg at bruge den på at tjekke "mine" bedste xanthomelas-lokaliteter fra sidste forår. Startede dog lige først ved Holmene, hvor jeg så 6-7 urticae på en kort runde. Kort efter yderligere 2 urticae i Salpetermosen. Herefter kørte jeg til Præstevangen hvor jeg sidste forår så et par xanthomelas, men her måtte jeg på et ganske kort besøg nøjes med 4 urticae. Efter dette stop kørte jeg mod Allerød. Ved Allerød Station flagrede dagens første rhamni rundt, og ved Allerød Sortemose tæt ved sås et par urticae. Kørte videre til Allerød Sø, men inden da så jeg lige endnu en urticae på et tilfældigt græsareal. Ved Allerød Sø sås 3 urticae og min første io i år, men ellers ikke andet. Fortsatte syd på til Ravnsholt hvor jeg så xanthomelas sidste forår. Ingen xanthomelas eller for den sags skyld noget som helst andet. Kørte nord på igen, hvor jeg lige ville besøge nogle rydninger hvor Jan F. Rasmussen så mange xanthomelas sidste forår. Desværre blev det ikke til andet end et par urticae og en rhamni. Tjekkede også nogle andre lysninger i skoven, men det blev heller ikke her til andet end urticae. Herefter tog jeg til Kirkelte Hegn, hvor jeg så 5-10 xanthomelas sidste forår. Desværre ingen xanthomelas og kun en enkelt urticae. Sluttede dagen i Store Dyrehave som sidste forår var den bedste xanthomelas-lokalitet jeg kendte til, hvor der blev set 15-20 dyr. 3 urticae var hvad jeg så rundt omkring i skoven og altså ingen xanthomelas. Den bliver nok svær i år. Der er dog meldt en enkelt xanthomelas i Sverige i dag på Artportalen, så der er bestemt stadig muligheder for at få den at se. Skrevet d. 16/3-2016 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |