| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Rasmus Keis Neerbek | 16/3-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Så blev det endelig mintur til at spotte årets første dagsommerfugle. 3 urticae fløj forbi da jeg havde kaffepause i mit kursus, Flodvej i Smørum. Den ene var så venlig at posere, så jeg lige kunne tage lidt billeder med iPhonen. mvh, Rasmus Skrevet d. 16/3-2016 | Jan F. Rasmussen | 16/3-2016 | LFM | Meddelelse |
|
Hej Poul Jeg har tidligere fundet hyperici ikke kun på selve det tidligere baneterræn, men også ude på Kroghage bagved. Er det fuldstændig udelukket, at den kan have overlevet der? Bortset fra det deler jeg dine frustrationer over stedets ødelæggelse... Skrevet d. 16/3-2016 | Poul Svendsen | 15/3-2016 | Meddelelse |
|
Til rette vedkommende. Når man nu læser foreningernes fælles udmelding om indsamlingsforbud af visse arter i Danmark ,bliver jeg ved med at undre mig over at man for hypericis vedkommende stadig nævner lokaliteten Gedser. Lokaliteten er jævnet med jorden af Scandlines der er beton og bilopmarcheringsbåse, hvor der før var spændende planter, fugle og sommerfugle. Jeg har tidligere gjort opmærksom på denne skandale i naturmæssig sammenhæng, og oven købet udryddede man også proserpina, som eller er beskyttet af Bernkonventionen. Kunne vi ikke fremover blive fri for at se Gedser som en lokalitet for hyperici, det er mange år siden den var her, måske ligger der nogle indtørrede pupper under betonen. Vh Poul Svendsen Skrevet d. 15/3-2016 | Emil Bjerregård | 15/3-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
På Sjælland var vi ikke lige så heldige som jyderne i dag med det gode vejr, og det var først ca. ved 14-tiden (i hvert fald i Hillerød), at solen for alvor dukkede op og temperaturen sneg sig op på 8-9 grader. Kørte derfor straks ud i lokalområdet i håb om at se lidt takvinger. Første stop var Salpetermosen, hvor jeg så en enkelt urticae. Næste stop lige i nærheden blev Holmene hvor yderligere en urticae fløj rundt. Videre til Præstevangen i udkanten af Store Dyrehave hvor min første rhamni i år flaksede rundt. Sluttede dagen af ved Skansebakken, men her var det desværre blevet for sent på dagen til flyvning. Foråret er her endelig. Skrevet d. 15/3-2016 | Peder Skou | 9/3-2016 | Meddelelse |
|
Til påske kører jeg til Frankrig hvor jeg bl. a. vil prøve at finde en fætter til vores hjemlige Archiearis parthenias or notha. Den franske art hedder touranginii. På trods af at jeg i mange herrens år kun har beskæftiget mig med målere, så har jeg ikke den store personlige erfaring med parthenias og notha. Derfor vil jeg høre om der er nogen der ved om disse to arter tiltrækkes af rødvins-snore. Er der nogen der har erfaring med dette? Jeg hører også gerne hvis nogen har prøvet med rødvins-snore på de to arters lokaliteter, men uden at det har givet resultat. Svar enten her eller til min e-mail adresse: info@apollobooks.dk Med venlig hilsen Peder Skrevet d. 9/3-2016 | Kristian Borum | 28/2-2016 | WJ | Dagsommerfugle |
1 stk. Gonepteryx rhamni set flyvende 28.02.2016 i smukt solskinsvejr ved Brande Å. Landede i vegetationen i en privat have. Fotodokumentation.Skrevet d. 29/2-2016 | Martin Bjerg | 29/2-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Var lige ude for at se, om solen, trods kun 3 graders "varme", kunne bringe et februar-dyr frem. Lykkedes faktisk med en enkelt frisk-flagrende urticae ved Sonnerup Skov ved Kregme. Skrevet d. 29/2-2016 | Bjarne Skule | 13/2-2016 | LFM | Natsommerfugle |
|
Bøtø Plantage:13.-14.2.2016 2 stk. Phlogophora meticulosa larver på filtet kongelys (Verbascum thapsus). Om dagen dybt nede i lagene af rosettens mere eller mindre henfaldne blade, om natten fremme at æde - trods minus 1 grad. Og i min forstand er det jo ikke så mange år siden, vi stadig diskuterede, om arten kunne overleve den danske vinter. Det er nu regelmæssigt de seneste år, jeg har observeret arten som larve om vinteren (nogle år i øvrigt sammen med Hoplodrina ambigua-larver). Skrevet d. 20/2-2016 | bestyrelsen | 14/2-2016 | Meddelelse |
|
Hej alle, Det er med stor glæde, at vi netop fra Entomologisk Forening har modtaget invitation til Entomologisk Årsmøde i København d. 12-13. marts 2016. Se flere oplysninger og tilmelding her. Skrevet d. 14/2-2016 | Bjarne Skule | 30/1-2016 | SZ | Natsommerfugle |
|
Magleby Skov, 30.1.2016 Årets første forsøg på at se dyr - lokningen gav 13 dyr:_Æ 3 vaccinii, 4 rubiginosa (Vau) og 6 transversa . Desværre i8ngen nyklækkede arter (målere) for sæsonen. Men dejlig at se dyr i januar måned Skrevet d. 30/1-2016 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |