| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Thomas Møller | 9/5-2015 | NWZ | Meddelelse |
|
Per, du rammer mit ømme punkt med din beskrivelse af strandoverdrevene på Amager. Er det ikke snart på tide, at der bliver sagt fra over for det dogme, der siger, at al afgræsning pr definition er godt for naturen og artsdiversiteten? Danmarks Naturfredningsforening fører sig frem med kogræsser-laug og kalder det naturpleje. Det er tilsyneladende fuldstændig ligegyldigt hvor og hvad et område indeholder: afgræsning er svaret på alt! Og det synes også underordnet, hvor mange dyr, der er, og hvor tæt der græsses. Vi ser det ene område efter det andet blive ødelagt af denne 'naturpleje'. Jeg har ikke været i området med '-lyngerne' ved Sejrøbugten for nylig. Et fantastisk sommerfugleområde tidligere. Og stadig spændende med en fin flora og mange arter sommerfugle op til, at man partout skulle lade området afgræsse for at bekæmpe Rynket Rose. - En fiks ide, idet det nok er det sidste kvæget æder! Men er der mon nogen, der har været der for nylig, og kan sige noget om, hvordan det er gået med sommerfuglene i området? (Som det på skiltningen på stedet også var til ære for... Suk!) Skrevet d. 9/5-2015 | Jan Petersen | 8/5-2015 | Meddelelse |
|
Bytte, bytte, købmand... Jeg søger dansk, svensk, norsk materiale til opdræt denne sommer. Æg, larver og pupper er af interesse. Jeg er primært interesseret i arter af Nymphalidae og Satyrinae, men også Colias arter og Aporia. Jeg har mulighed for at bytte mod friske Pieris cheiranthi æg fra Tenerife. Denne art yngler kontinuerligt og kan opdrættes på div. grønne kålblade, etc. Mail mig på pbftc2003 (at) yahoo (dot) com hvis du har eller regner med at få noget nordisk material nu eller senere på sommeren. Mvh, Jan, Malmö Skrevet d. 8/5-2015 | Magnus Vest Hebsgaard | 8/5-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Tur i lokalområdet ved Fr.værk i dag: Startede med den lille hedemose i Karsemosen, tæt på Sandkroen. Her optaltes 26 Callophrys rubi, men har nok været en de flere, da jeg var rimelig omhyggelig med at undgå at optælle potentielle gengangere. Har aldrig set så mange derude før. Dejligt, især i betragtning af at mosen er blevet meget tør efter sommerhusejerne syntes de skulle smadre området endnu mere i 1999. Tog derefter videre til Bølleljungen, hvor ydereligere 25 rubi sås. Sidste sted var Melby Overdrev, hvor Emil også dukkede op. Havde lidt håbet på en meget tidlig tages (nok lidt optimistisk i betragtning af temperaturen), men fik i stedet set ca. 40 rubi og 4-5 Pyrgys malvae, samt mødt flere fotografer. Skrevet d. 8/5-2015 | Magnus Vest Hebsgaard | 6/5-2015 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Tur med Kasper Nyberg i dag: Startede i Store Bøgeskov nv.f. Ringsted, hvor årets 2 første Boloria euphrosyne sås på skovengen. Ser ud til at den tidligere gode rydning tæt på bredden af Gyrstinge Sø er ved at gro helt til. Der sås da heller ikke noget interessant dér. Efter at have været i skoven i et par timer tog vi videre, men da Kasper var lidt i tidspres, nåede vi kun én anden lokalitet, Bjergskov ved Hvalsø. I en ganske lille tørvemose (en af de meget få på Midtsjælland) så Jørn Bittcher i 1987 en Boloria aquilonaris (Moseperlemorsommerfugl) af flere omgange. Om det har været resterne af en lille bestand i mosen, eller en tilflyver fra Kirkemosen i Ryegård Dyrehave, 6 km. derfra, skal ikke kunne siges, men allerede dengang var mosen i Bjergskov meget tilgroet. Vi havde lidt håbet på at Callophrys rubi kunne være der, men ingen sås. Der er ellers godt med Tranebær, og i øvrigt også nogle få eks. af den sjældne fattigkærplante Dyndstar. Skrevet d. 6/5-2015 | Emil Bjerregård | 6/5-2015 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Kørte lidt rundt med Arne Volf i dag på Vestsjælland. Det første sted var Eskebjerg Vesterlyng, hvor vi brugte en times tid. Ikke det store sus hér, blot 2 malvae, 1 lathonia, 1 pamphilus mv. Ingen armoricanus underligt nok, men vi var her også kun ganske kort da vi skulle videre hurtigt. Forsatte nord på til Jyderup Lyng & Gudmindrup Lyng, men her blæste det mildest talt en halv pelikan, så trods ihærdighed så vi ingen malvae som vi ellers havde sat næsen op efter. I stedet kørte vi mod Ringsted, hvor vi sluttede af i dag ved Store Bøgeskov hen mod aftenen. Desværre var det blevet temmelig overskyet, men alligevel var én euphrosyne på plads på en varm skoveng. Skønt. Skrevet d. 6/5-2015 | Per Stadel | 6/5-2015 | NEZ | Meddelelse |
|
Tilbragte eftermiddagen fra ca. 13-17 med at køre rundt på Vestamager i selskab med 3 frække pavonia-damer. På trods af super vejr, sol og varmt med frisk vind fra syd, så var resultatet aldeles nedslående. Ikke en eneste han. Prøvede 5-6 forskellige steder fra Kalvebod til rundt omkring Pinseskoven. Arten er tidligere meldt fra Vestamager med 3 stk. i 1999, men spørgsmålet er, om den stadig findes derude. Der er nu heller ikke så mange egnede levesteder for arten på Vestamager, for alle strandoverdrevene er meget hårdt nedgræssede. Så meget, at det vil være at fornærme en golfbane, at betegne strandoverdrevene som nedgræsset som golfbaner! Det er da også typisk, at de få sommerfugle man ser derude, alle er langs stierne, der er ingen sommerfugle, der kan leve på overdrevene. Ud over ilia til sommer, er der vist ikke andet at komme efter end ubehøvlede og hensynsløse hurtig-cyklister! Dem er der til gengæld nok af. Skrevet d. 6/5-2015 | Steffen Johansen | 6/5-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Farum. Sortemosen. Forenden af Sortemosevej ved FDF hytten, har naturstyrelse i flere år vedligeholdt en spagnummose, med bl.a. tranebær, mosebølle og kæruld.Det flotte solskinsvejr lokkede mig,har flere gange haft Grøn busksommerfugl ( rubi ) i tankerne. Heldet var med så 25 styk. Ved den gamle mørk pletvinge (diamina)lokalitet fløj 2 Rubi langs vejen. Men citronsommerfugle og Aurora var også på vingerne. Skrevet d. 6/5-2015 | Emil Bjerregård | 5/5-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Jeg har kigget en del efter malvae i Gribskov siden 2011, men har aldrig set den der. Der er fundet en enkelt malvae i 2013 i Burevang længere nordpå i Gribskov, men jeg har faktisk kun prøvet lige deroppe 1-2 gange før i flyvetiden (endda sent på dagen) så jeg kigger på det snartligst. Og rubi, tja... Alle populationerne i Gribskov f.eks. er jo alle efterhånden temmelig små... Skrevet d. 5/5-2015 | Martin Bjerg | 5/5-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Der har nu aldrig været mange rubi i Spånelts, så den kan godt være der endnu, selvom... Synes nu ikke det lyder om noget imponerende antal i Nørresø i Gadevang ... bekymrende, hvis også rubi er på vej ud af spagnummoserne. Gribskov-malvae'erne, har altid været sådan lidt "flyttende-rundt"; når der var en god biotop, var de der et par år, inden den skyggede til, og så flyttede de igen. Så den kunne nu godt være et eller andet sted på de mange kilometer skovveje i en af de mange nye lysninger ..... hvis det ikke er kvælstofsnedfald eller en af de andre fortrædeligheder, der har taget den. Skrevet d. 5/5-2015 | Emil Bjerregård | 3/5-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Gribskov i dag: 3 rubi v. Nørresø i Gadevang, 4 rubi i Hjortesøle, 3 rubi ved Lille Gribsø og en enkelt rubi i Vandmose. Ledte forgæves efter rubi ved bl.a. Spånelt Mose endnu en gang, hvor rubi sidst er meldt i 1990'erne, og rubi var ligeledes også negativ i Maglemosen. Sluttede af omkring Stenholts Indelukke og Odderdam Vang på nogle af de gammelkendte lokaliteter for malvae hvor den stadig fandtes for i hvert fald 4-5 år siden, men som forventet så jeg ikke skyggen af malvae. Suk. Skrevet d. 3/5-2015 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |