| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Peder Skou | 18/3-2014 | Dagsommerfugle |
|
Hej Steen og Thomas. Kan I ikke stoppe den diskussion her på siden. I bliver alligevel ikke enige. Hvis I alligevel vil fortsætte argumentationen overfor modparten, så gør det direkte til hinanden pr. e-mail. Hvor er jeg dog glad for at jeg ikke interesserer mig for dagsommerfugle. Med venlig hilsen Peder Skou Skrevet d. 18/3-2014 | Steen Bork Christensen | 18/3-2014 | EJ | Dagsommerfugle |
|
Tak for din imødekommende tilbagemelding, Thomas. Men du ender for mig at se i den grøft, jeg har forsøgt at problematisere. Når du skriver, at Dueurtsværmer-larven sandsynligvis havde lidt en kummerlig død, hvis den tyske dreng havde puttet den i et syltetøjsglas frem for at fotografere, så kører du med på den følelsesmæssige og irrationelle ”logik”, som de hysteriske menneskers reaktion på giraffen Marius´ død var udtryk for. For hvor er proportionerne henne? Når du kører i bil en sommerdag eller aften, slår du tusindvis af insekter ihjel. Skal vi alle sammen holde op med at bruge bil? Og vigtigere: Selvfølgelig skal de elever, jeg har i skolen i Natur og teknik eller biologi have lov til at putte larver i glas, dissekere døde mus osv., hvis vi skal gøre os forhåbninger om, at den næste generation får mere end bare et overfladisk forhold til naturen. Du behøver ikke være bange for at skoleelever eller de få insektsamlere, der er tilbage, udrydder sommerfuglene. Det skal skov- og landbrug nok klare! Det er fint, at du studerer dagsommerfugle med dit kamera, men hvis du vil arbejde med de mindre tilgængelige sommerfuglegrupper, bliver du altså nødt til at anlægge en studiesamling for at komme i dybden med emnet. Og som nævnt er indsamling af dagsommerfugle en naturlig begyndelse for mange. Jeg tror i øvrigt ikke på, at den tyske dreng i dit eksempel er kommet væsentligt videre i sine studier af insektfaunaen, hvis ikke interessen er udbygget med indsamling og larveopdræt i et vist omfang. De lepidopterologiske foreninger har fornuftige etiske retningslinjer og indfører frivillige fredninger, hvor det skønnes nødvendigt. Vi har lige afholdt entomologisk årsmøde, hvor også nye interessante videnskabelige resultater blev præsenteret; herunder nye arter for videnskaben. Disse resultater er alene muliggjort ved indsamling foretaget af amatør-entomologer. Og jeg må tilstå, at sådanne studier forekommer mig mere meningsfyldte end at 30 amatørfotografer tramper rundt på Amager for at få et ”glansbillede” af xanthomelas til deres fotosamling  Skrevet d. 18/3-2014 | Thomas Møller | 18/3-2014 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Enig langt hen ad vejen, Steen. Og xanthomelas er måske ikke den mest sårbare art mht indsamling. Og indsamling giver mening i forhold til f.eks. små, minerende arter, ja. Og jeg startede selv i sin tid med at samle (meget primitivt). Men det er ikke et selvfølgeligt udgangspunkt. Jeg har oplevet en tysk dreng, der styrtede hjem til sommerhuset efter et kamera, da han fandt en stor Dueurtsværmer-larve. Hvis det havde været mig som dreng, var jeg nok styrtet hjem efter et syltetøjsglas.(Og larven havde sandsynligvis lidt en kummerlig død..) Siden har jeg fundet det mindst lige så spændende at finde, registrere og fotografere sommerfugle og iagttage deres adfærd, som det i sin tid havde været at samle. (Og med en bedre fornemmelse i maven.) I dag hvor vi har formidable muligheder for at fotografere og delagtiggøre andre, uden at det behøver at koste en formue, mener jeg, at det er et godt alternativ til indsamling til at starte en interesse. Og så vil det ikke sende blandede signaler til en offentlighed, der har svært ved at forstå, at man slår det ihjel, som man elsker og gerne vil beskytte. - Uanset om det har betydning for artens overlevelse/etablering eller ej. Og uanset at en stor del af befolkningen uomtvisteligt er naturanalfabeter. :D Skrevet d. 18/3-2014 | Steen Bork Christensen | 18/3-2014 | EJ | Dagsommerfugle |
|
Jo, Thomas, jeg er desværre bange for, ”at det ene (nogen gange) udelukker det andet”: Det har at gøre med det fremmedgjorte ”natursyn”, der resulterer i, at mennesker sender trusler mod direktøren for Zoologisk Have efter slagtningen af giraffen ”Marius”! Som den svenske svirrefluefanger og succesforfatter til bogen ”Fluefælden” siger: ”Verden lider af biologisk analfabetisme.” Hvis du sender det signal til drenge og piger, at det er odiøst at indsamle insekter, så får vi ikke nye nørder og specialister, der kan give kvalificerede bud på hensigtsmæssig forvaltning af den danske natur. Sandheden er, at de relativt få personer i Danmark, der i dag har overblik over den samlede tilstand for danske sommerfugle, inklusive de mange små minerende arter, og er i stand til at artsbestemme disse, har fået deres interesse via indsamling - til at begynde med typisk af dagsommerfugle. Vi kan i disse år glæde os over en række almindelige arter på det europæiske kontinent, der flyver ind over Danmark. De kan givetvis lettere etablere sig på grund af det mildere klima. Men det er vel at mærke ikke arter, der lever på sjældne planter og naturtyper. Derimod typisk meget robuste arter, der evner at etablere sig ”overalt”, hvor foderplanten står rigtigt. I de seneste år er xanthomelas fundet talrigt i det sydøstlige Sverige. ”Skovtakvinger” er ikke sårbare overfor indsamling; de kommer og går. Tænk bare på Sørgekåben. Dette er ikke en opfordring til indsamling af xanthomelas i Pinseskoven, men blot et forsøg på at nuancere debatten. Skrevet d. 18/3-2014 | Thomas Møller | 17/3-2014 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Ja, det er sandt, at gyllen sammen med kvælstof fra andre kilder er ved at kvæle vor natur. Men det ene udelukker vel ikke det andet? Selvom jeg i al beskedenhed prøver at henlede opmærksomheden på kvælstofproblematikken, når lejlighed gives, tilslutter jeg mig bønnen, som jeg håber er overflødig. Robust eller ej: for hvert eksemplar, der måtte blive indsamlet af en fåtallig ny tilflyver, reduceres sandsynligheden for, at den etablerer sig fast. Det lader heldigvis til, at der er en stigende konsensus om at lade sådanne nye arter få en chance og at nøjes med at fotografere. (Hvad alle kan have fornøjelse af.) Glædeligt! :) Skrevet d. 17/3-2014 | Steen Bork Christensen | 16/3-2014 | EJ | Dagsommerfugle |
|
Der er meget, der ikke er ”smart”. Her i huset snakker vi om, hvor utroligt det er, at vores nyanlagte terrasse fra sidste år allerede er blevet grønlig og ”usmart”! Årsagen kender vi desværre kun alt for godt: Danmark er blevet en stor gyllebeholder til skade for vores mere interessante hjemmehørende dagsommerfugle. Det kunne være befriende, om de entusiastiske sommerfuglefotografer rettede fokus på dette – ødelæggelsen af den danske natur – frem for hysterisk optræden overfor en robust indvandrer fra sydøst. Skrevet d. 16/3-2014 | Erik Steen Larsen | 13/3-2014 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Fantastisk med xanthomelas i Pinseskoven! Det er sikkert ikke nødvendigt at skrive, men hvis nogen går med tanker om at tage derud for at få en ny art i samlingen, vil jeg håbe vedkommende tænker sig om en ekstra gang. Det vil skade vort omdømme i uhyggelig grad, hvis det kommer frem, at et medlem har været ude med nettet efter xanthomelas. Det er jo i og for sig ikke ulovligt, men bare ikke særlig smart, for nu at sige det pænt. (bare min egen personlige stille bøn...) Skrevet d. 13/3-2014 | Emil Bjerregård | 13/3-2014 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Det er den 3. han af xanthomelas i dag i Pinseskoven som er set i år. Skrevet d. 13/3-2014 | Emil Bjerregård | 13/3-2014 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Sidste nyt er at den xanthomelas der i dag er set i Pinseskoven ikke er samme dyr som blev set 10/3 og 11/3 fundet af Palle Biehl. Det er derimod den han jeg fandt 11/3 som aldrig blev dokumenteret, som kun jeg og Lars Andersen så. Billede kan ses på f&n uploadet af Mikkel Lausten. Her et link: http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=279538 Den første han som er set 10/3 og 11/3 havde ridser i de 2 sorte pletter i forvingens venstre diskalcelle. Desuden er dobbeltpletten opdelt på dagens xanthomelas han, hvilket ikke var tilfældet på den første. Hakket kan ses på højre bagvinge, som den første ikke havde. Altså er det dyret fra 11/3 som altså nu er dokumenteret. Skrevet d. 13/3-2014 | Emil Bjerregård | 13/3-2014 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Østlig Takvinge, Nymphalis xanthomelas status Siden varmen kom 8. marts, er xanthomelas begyndt at blive meldt ud i Sverige. Flere havde luret lunten, og 10/3 fandt Palle Biehl en xanthomelas han i Pinseskoven. 11/3 var flere folk Jørgen Munck, Jens Lind, Lars Andersen, Palle Biehl og undertegnede på plads, hvor vi genfandt Palles xanthomelas samme sted som i går. 1202 melder jeg ny xanthomelas han 300 meter fra ”main-area”. Kort efter ser Lars Andersen den og melder at den ikke har ridser i de 2 sorte pletter i venstre forvinge diskalcelle som den første han. Hermed første flertalsobs siden 1954! 12/3 var der +30 mand på lokaliteten, bl.a. folk som Magnus Vest Hebsgaard, Lars Andersen, Lars Adler Krogh m.fl. Trods intens 6 timers obs, blev xanthomelas ikke set i dag. Sidste nyt er at Jørgen Munck+7 og andre i dag (13/3) har set den første xanthomelas han (set 10/3 og 11/3) igen. Jeg ledte i Nivå i dag efter polychloros/xanthomelas, det var lidt dumt, i morgen kører jeg i Pinseskoven igen. Hele Vestamager er sindsygt giftigt nu, og xanthomelas kan nok findes flere steder end Pinseskoven. Potentielle lokaliteter som Amager Fælled, Fasanskoven, Kongelunden, Sydvestpynten, Amager Strandpark m.fl. Og så er der lige kirsebærplantagen syd for Kongelunden hvor polychloros ofte er set inden for de sidste 10 års tid, og som utivlsomt er den giftigtste polychloros-lokalitet på Vestamager lige pt. Der er endnu ikke set nogen hunner i år i Pinseskoven, men det skal nok komme. Skrevet d. 13/3-2014 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |