| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Martin Bjerg | 19/9-2012 | Dagsommerfugle |
|
Nåh! Sjovt to med samme dato. Det burde jeg have set. Skrevet d. 19/9-2012 | Erik Steen Larsen | 19/9-2012 | EJ | Dagsommerfugle |
|
Hej Martin Rolands polychloros er tilbage fra 2008. Dén han hentyder til er fra samme lokalitet og dato, blot i 2010. Med al det palaver der fulgte på F&N (tråden du linker til) forstår jeg godt, hvis Roland synes observatørerne fra 2010 slap lidt billigt ;-) Det var vist kvalitetssikrene på F&N der udbad sig dokumentation tilbage i 2008, og dét gav bagslag! Roland: Har vi grund til at betvivle observationen fra 2010? Skrevet d. 19/9-2012 | Martin Bjerg | 19/9-2012 | Dagsommerfugle |
|
Ser nu, at det faktisk er dig der har uploadet billedet af polychloros'en i linket, Roland. Skrevet d. 19/9-2012 | Martin Bjerg | 19/9-2012 | Dagsommerfugle |
|
Polychloros'en fra Brattingsborg er da dokumenteret med foto endda fra spændbrættet http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=45844 , så den er vel god nok! Skrevet d. 19/9-2012 | roland jacobsen | 19/9-2012 | Dagsommerfugle |
|
Til Erik: Podalirius ligner ikke ret meget andet, men polychloros er i flugten ikke til at skelne fra xanthomelas og L-album, heller ikke af specialister, så jeg synes at vi skal holde os til det princip, som Per Stadel fremførte: Meget sjældne arter kræver belægseksemplar eller foto. Så slipper vi også for vanskelige diskussioner om hvis observationer, der er gode nok, og hvis, der ikke er. Mvh. Skrevet d. 19/9-2012 | Erik Steen Larsen | 18/9-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Til Roland: Nu er der stor forskel på et dyr der er set/fanget/fotograferet adskillige gange i DK og så et dyr, der blot er observeret 3 gange tidligere. Skrevet d. 18/9-2012 | Michael Stoltze | 18/9-2012 | SZ | Dagsommerfugle |
|
> 35 admiraler og 6-7 hvide C'er i haven, Glænøvej 95, 42390 Skælskør. På nedfaldsfrugt og den lune stenhøj omkring kl. 12.00. Herligt Skrevet d. 18/9-2012 | roland jacobsen | 18/9-2012 | Dagsommerfugle |
|
Jeg fik ikke mange reaktioner på min bemærkning til Per Stadel d. 10.09, så jeg prøver igen: Hvordan hænger det sammen, at der figurerer en observation af en polychloros fra Brattingsborg Skov i meldelisten fra 2010, hvor der hverken er belægseksemplar eller foto, med reglen om,at der ikke bliver optaget sjældne fund på meldelisterne uden belægseksemplar eller foto? Skrevet d. 18/9-2012 | Lars Andersen | 16/9-2012 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
hej Erik, det kan du havde ret i, men et eller anden sted, tror jeg på denne obs. Jeg har selv i splitsekunder set en obs. som jeg er i tvivl om? Men ved senere lejlighed genfinder jeg den, og får bekræftiget at den er god nok. Jeg kunne ønske at der havde været flere med under obs, så vi må lade den være til troende? Det samme problem havde jeg med Ilia i den første tid ude i Pinseskoven, der var jeg alene om obs. fra d. 8 juli, hvor jeg havde min tvivl til d. 13 juli hvor jeg fotograferede den for første gang, Indtil d. 17 juli hvor andre også så den. Har forøvrigt oprettet en tråd på fugleognatur om "twitcher-ræs har ramt dagsommerfugle"; http://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=834520&ForumID=11 Skrevet d. 16/9-2012 | Erik Steen Larsen | 15/9-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Mit største problem med observationen er, at han ikke umiddelbart vidste hvad han så... Hvis man kan sine sommerfugle, kan man også podalirius... Det svarer lidt til ikke at kende en sort stork! Men hvorfor al balladen? Han har meldt den i DOF-basen, og dér bliver den. Hvad vi så går og tænker er vel i grunden ikke hans problem. Tid og sted er jo i orden, så hvorfor skulle han ikke have set den, men der er jo altid tvivlen :-) Skrevet d. 15/9-2012 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |