| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Jan Fischer Rasmussen | 11/9-2012 | Dagsommerfugle |
|
Nej egentlig ikke, de fleste disse "fund" skyldes snarere, at kravet om en god beskrivelse kun gælder fugle, alt andet i DOFbasen er IKKE kvalitetssikret på nogen måde ;-) Skrevet d. 11/9-2012 | Erik Steen Larsen | 11/9-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Allan Haagensen skrev: "For fugle har det ALTID været nok med en god beskrivelse af et sjældent fund." Det forklarer jo så - med al ønskelig tydelighed - de mange mystiske og komplet umulige sommerfuglefund, der har fundet vej til DOF-basen gennem tiden. Det er ikke sådan en database vi lægger navn til i Lepidopterologisk Forening ;-)... og ja, vi kigger da med i DOF-basen (der er offentligt tilgængelig) ligesom I kigger med hér!!! Skrevet d. 11/9-2012 | roland jacobsen | 10/9-2012 | EJ | Dagsommerfugle |
|
I forbindelse med diskussionen om en observations pålidelighed vil jeg da lige nævne for Per Stadel, at der i fundslisten for 2010 er nævnt et fund af polychloros fra Brattingsborg Skov, d. 26.07 af Wedel-Heinen og Werngren, hvor der hverken er foto eller belægeksemplar så vidt jeg ved. Så maskerne i sikkerhedsnettet er nogen gange store! Skrevet d. 10/9-2012 | Per Stadel | 10/9-2012 | Dagsommerfugle |
|
Re. Svend Kaabers kommentar om A. artaxerxes "For en af de aktuelle arter, Aricia artaxerxes ville det være rart med forslag som at undersøge hvordan arten klarer sig uden for Tverste-området". Det fremgår netop af teksten om beskyttelse af arten, at der opfordres til at eftersøge arten på andre kendte lokaliteter og melde dette, så artens status kan vurderes bedre. Populationsbeskyttelsen blev iøvrigt til på opfordring fra Naturstyrelsen Vendsyssel, se http://www.lepidoptera.dk/artaxerxes.htm for flere oplysninger. Vedr. observationen af en mulig I. podalirius, så har det altid været et princip, at sommerfugle og andre insekter skal kunne dokumenteres enten med et indsamlet eksemplar eller et utvetydigt fotografi af individet, for at det kan accepteres i meldelister og litteraturen. Dette princip gælder alle (og mig bekendt også for fugle). Der har iøvrigt tilbage i tiden været flere usikre observationer af podalirius på nøjagtig samme måde som her, hvor obervationerne i litteraturen er nævnt, men kun som meget usikre. Men selvfølgelig er det iøvrigt op til hver enkelt selv at vurdere observationen. Skrevet d. 10/9-2012 | Svend Kaaber | 10/9-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Kære John Faldborg Jeg glæder mig da til at læse din mening om iagttagelsen.Når det gælder observationer så mangler jo belægget - og så er der næsten da -frit spil til at komme med sin mening, hvis meningen da er begrundet og ikke blot handler om følelser. Venligst Svend Skrevet d. 10/9-2012 | Svend Kaaber | 9/9-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
'podalirius/machaon-observationen'. Tak til de seneste to kommentatorer for deres indlæg.Men jeg tror ikke, at diskussionenen har bidraget med nye sommerfugle-entusiaster. Jeg foreslår derfor DEF, at den overvejer mere menneskevenlige tiltag end de nuværende forbud mod indsamling.For en af de aktuelle arter, Aricia artaxerxes ville det være rart med forslag som at undersøge hvordan arten klarer sig uden for Tverste-området. Især vil det være af interesse at registrere dens aktuelle status syd for Hirtshals, hvor den sidst da jeg selv var der for at fotografere arten i 1995 stadig var almindelig ,selvom sommerhusbyggeriet var eskaleret kraftigt siden jeg var der første gang i 1964, hvor arten blev erkendt som dansk.Det samme gælder ved Skallerup klit længere imod syd, hvor arten også er blevet fundet talrigt.Det ville i mine øjne være en positiv og sympatisk aktion i stedet for foreningen nuværende defensive politik.Og til sidst:Er Rødby strand-området virkelig så ødelagt, som Poul Svendsen skriver? Jeg undrer mig meget over den larmende tavshed om oplysningen. Selv er jeg p.t. ikke i stand til at undersøge sagen. Venligst Svend Kaaber Skrevet d. 9/9-2012 | Jan Fischer Rasmussen | 9/9-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Enig med Martin - den er "sikkert" god nok, men "sikker" er den ikke. DOFbasen har i øvrigt overhovedet ingen kvalitetssikring af andet end fugle. Skrevet d. 9/9-2012 | Martin Bjerg | 7/9-2012 | Dagsommerfugle |
|
Podalirius. Nu har DOF-basen vist ikke nogen speciel effektiv kvalitetssikring af sommerfugle-obs, med mindre der er sket noget nyt, så der kan den stå til evig tid. Og ja det kunne godt lyde som en podalirius, men 100% sikkert kan man vel ikke kalde fundet. Hvor mange % der er nok, kan man jo overveje med sig selv, men med et så sjældent dyr, må jeg nok give Tom ret. Jeg synes ikke, at den skal "godkendes" og fx figurere i fremtidige bøger eller noget. Skrevet d. 7/9-2012 | Svend Kaaber | 6/9-2012 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Vedr.'svalehale'-observationen fra Falster. Naturligvis skal Tom Nygaard have lov til at have sin mening om iagttagelsen og have lov til at betvivle den. Det er jo langt det letteste og sikre at spile rollen som 'den vantro Thomas'. Da jeg læste DOF-rapporten syntes jeg dog, at der var så mange detaljer, at den ikke umiddelbart kan afvises, trods den korte observationstid. Selv har jeg set srten podalirius så mange gange i Sydeuropa, at jeg næppe ville være i tvivl, hvis jeg så arten i Danmark.Så i min optik, hvor tvivlen skal komme anklagede til gode står spørgsmålet om eksemplarets identitet stadig åbent og med en vægtskål dertynger ned til fordel for podalirius. Husk også på, at selv i de sebeste danske dagsommerfuglebøger har hverken Stoltze eller Trolle et al. været klar over dens populationer i det nordlige Polen, hvor strejferne sandsynligvis stammer fra. Og det synes jeg stadig ermere flovt.Så fri os for ukvalificeret smagsdommeri og lad beretningen tale for sig selv. Venligst Svend Kaaber Skrevet d. 6/9-2012 | Tom Nygaard Kristensen | 5/9-2012 | Dagsommerfugle |
|
Vedr. Erik Steen Larsens notat af 18. aug. vedr. fund af I. podalirius fra DOF-basen: Vi ved alle, hvor let det er at tage fejl af flugt-diagnoser, og uden belægseksemplar el. foto kan observationen ikke anerkendes. Skrevet d. 5/9-2012 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |