| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Steffen Johansen | 25/5-2019 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Bøllemose i Ganløse Mørke. Hej Emil har i midten af 90erene, forgæves søgt efter grøn busksommerugl (rubi) i mosen. Fandt i øvrigt ikke noget spændende. Har I 40 haft dyrepension 300m derfra. Med hensyn til de gode dyr der tidligere er notere fra Ganløse. Kan det være Rævemosen i Ganløse Ore. En spaghnum mose med bl.a. kæruld, svovlrod, tranebær og mosebølle. Har foto herfra i 1991. Har noteret Brunlig perlemorsommerfugl (selene) 1 stk.09-06-1990 og 3 stk. 18-06-1990. Fandt ikke rubi. ATTER blev en lokalitet ødelagt efter fejlagtig natur genopretning. Det hele blev fjernet , så nu er den grøn af siv og græsser. Skrevet d. 25/5-2019 | Steffen Johansen | 23/5-2019 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Ganløse Mørke. 23-05-2019. Også her kl.9,30 3 stk. tidselsommerfugl (cardui) Skrevet d. 25/5-2019 | Allan Bornø Clausen | 24/5-2019 | Dagsommerfugle |
|
Vdr overgræsning diverse steder : der arbejdes på kritisk rapport til diverse myndigheder. VH. Allan Bornø Clausen Skrevet d. 24/5-2019 | Steen Bork Christensen | 24/5-2019 | EJ | Meddelelse |
|
Hej Christian Videnkjær og Per Stadel Jeres triste "græsningshistorie" fra henholdsvis Æbelø og Melby Overdrev gælder også for dele af Mols bjerge. Her ville jeg tidligere på foråret finde vinterstandere af forskellige planter. Men jeg fandt stort set kun hårdt afgræssede enge og marker! Jeg spekulerer på, om I har beskrevet de problematiske forhold, I har oplevet, for henholdsvis Aage V. Jensens Fonde og for dem, der står for "plejen" af Melby Overdrev? Hvis ikke vi gør det, tror de måske, at alt er i skønneste orden. Det gælder også mig selv, jeg må hellere henvende mig til Naturhistorisk Museum, der vist har ansvaret for Mols Bjerge. Venlig hilsen Steen Bork Christensen Skrevet d. 24/5-2019 | Emil Bjerregård | 23/5-2019 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Rapport for i dag d. 23/5: Dagens første egentlige lokalitetsbesøg var Klosterskov Nord. Målet var Fransk Bredpande (Pyrgus armoricanus), som Sven Aage Hansen fandt som ny for lokaliteten den forgangne sommer. Ankom lige tidligt nok på dagen til flyvning af armoricanus, men med lidt tålmodighed lykkedes det da at finde en enkelt armoricanus. I området fløj også 2 Okkergule Pletvinger (Melitaea cinxia)...og mange cardui. Dem kommer vi tilbage til. ;-) Herefter var planen at cruise rundt på en række lokaliteter længere nordpå omkring Saltbæk og Vollerup, for at eftersøge nye armoricanus-lokaliteter. Først gennemsøgte jeg Brændemosen. Et fint område der bl.a. er lokalitet for både Isblåfugl (Polyommatus amandus) og cinxia. Førstnævnte flyver jo ikke endnu, men cinxia fandt jeg en del af rundt omkring i området. Undervejs på min tur i Brændemose, stoppede jeg op ved et areal der på afstand godt kunne se Pyrgus-interessant ud. Desværre var planterne der ikke til det, da jeg kom ud på selve arealet. Der fløj kun almindeligheder, men pludselig opdagede jeg en meget underligt-farvet ivrigt flyvende Lille Ildfugl (Lycaena phlaeas). Da den satte sig fik jeg næsten hjertestop: På den ene vinge var denne phlaeas helt normal, men på den anden vinge viste den karakter af noget der minder om den meget sjældne homozygote recessive Lycaena phlaeas ab. nov! Der findes flere forskellige hvide abberationer af phlaeas, hvoraf schmidtii nok er den mest kendte (som denne ikke har karakter af!), så jeg skal lige have kigget den igennem yderligere med lejlighed. Nogen kalder det også bare en vingedeffekt, men hvis der vitterligt er tale om en reel genetisk abberation, er det bestemt sandsynligt at der på selvsamme lokalitet nu kan betale sig at lede efter flere phlaeas-abberationer i de kommende år jf. Viborg, A. L. & Hartz A., 2015. Der skal dog nok en genetisk undersøgelse til med sikkerhed at kunne bekræfte om det ene eller det andet er tilfældet. Efter Brændemosen kørte jeg mod Saltbæk, Vollerup Skov, Vollerup Overdrev og kysten herud fra. Det gav en del cinxia. Dejlige steder. Herefter måtte jeg mod syd. Næste stop blev Svallerup Strand - her fløj 1 Rødplettet Blåfugl (Aricia agestis) og 2 cinxia. Videre til Bjerge Nordstrand. En meget lille bestand af Spættet Bredpande (Pyrgus malvae) forekommer på dette herlige strandoverdrev, men desværre blæste det for meget herude ved kysten, hvilket ikke var optimale malvae-vilkår, så de helt store resultater udeblev. Jeg kunne dog glæde mig over mange agestis og cinxia. Sluttede dagen i Vaseskov ved Skellebjerg. Tænkte jeg lige skulle se mine første skovlysnings-selene i år. Da jeg trådte ind på den første eng i området, gik der ikke længe før der til min store overraskelse dukkede et eksemplar op af Okkergul Pletvinge (Melitaea cinxia) - arten er senest fundet i Vaseskov i 1975! Jeg har besøgt Vaseskov i 2016, 2017 og 2018 uden at se noget til cinxia, så det er muligt der blot er tale om en strejfer. Man kunne dog håbe på at arten har spredt sig her til sidste sommer, som jo var forrygende for cinxia-spredning. Den skal være så velkommen i Vaseskov, hvor den var fast i gamle dage. Under alle omstændigheder fremragende med et cinxia-fund så langt væk fra kysten. Udover cinxia, lykkedes det også at få set 3 nyklækkede hanner af Brunlig Perlemorsommerfugl (Boloria selene), så nu er den også i gang på skovlysningerne. Men turens højdepunkt kom først til allersidst: Til min store overraskelse lykkedes det at genfinde Hønsetarm-Glansugle (Panemeria tenebrata) i Vaseskov denne dag. Intet mindre end fremragende. Vi skal tilbage til 1966 siden tenebrata senest er fundet i Vaseskov. Kanon! Det er i øvrigt mig en gåde, at der ikke er flere besøgende i Vaseskov. Det ser virkelig godt ud i forhold til sjællandske standarder i det 21. århundrede. Det er ikke svært at forstå her i gamle dage fløj diamina og hero, og man tænker da også helt lucina og pruni når man går her. De har nok også været her i gamle dage. Nå ja, og så de cardui...Ja, de var jo alle vegne. Endte sjovt nok på præcis 100 cardui (irriterende tal...), hvilket vel var ok, taget i betragtning af at jeg ikke stod og ventede på noget decideret træksted, men bare cyklede en masse kilometer. Observationerne fordelte sig således: 1 Kalundborg By, 1 Lerchenfeld, 1 Gåsetofte, 3 Tranemose Grøft, 6 Mellemvang nord for Gåsetofte, +22 Klosterskov Nord (måske op mod +26), 1 Illerup, +22 Brændemose, 2 Brokkebjerg, 1 Fibjerg syd for Brokkebjerg, 5 Kalundborg By, 2 Kalundborg Lyng (den sydlige udkant af Kalundborg By), 2 Ugerløse, 1 Svallerup, 2 Hjortehøj mellem Svallerup/Svallerup Strand, 2 Svallerup Strand, 15 Bjerge Nordstrand, 2 Rolighed mellem Bjerge Nordstrand/Bjerge, 2 Bjerge, 1 Hyldedysse nord for Gørlev (trafikdræbt), 1 Gildehøj syd for Gørlev, 1 Høng Skov, 2 Rosenlund v. Høng, 1 Høng Station og endeligt 1 Vaseskov. Så med en "halv" Lycaena phlaeas ab. nov/vingedeffekt phlaeas, eller hvad den nu skal kaldes, genfund af cinxia og tenebrata i Vaseskov, 100 trækkende cardui og meget andet godt, jamen så var det da en helt i orden tur! Skrevet d. 23/5-2019 | Allan Bornø Clausen | 23/5-2019 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Nez, Slangerup ås. Hegnstrup. Del 2 ! Fortsat cardui træk mens jeg var i marken mellem kl.14 og 15 Så 8 på en time. men så var det også kaffetid for både cardui og bonden for herefter sås ingen. Kan det tænkes at trækket er gået øst op og videre ned fra Sverige? Ikke desto mindre har der været enkeltindivider rund omkring allerede fra første dage i maj. Men de organisere vel næppe et træk nu mod sydvest. Agestis har helt sikkert været begunstiget af sidste års tørke som brændte græsset at mange sydskråninger, sandpletter og bakketoppen. Her fremspirrede i rigt tal storkenæb (i øvrigt også hejrenæb)op fra frøpuljen da regnen kom og bød sig til for 2 og 3 gen. af agestis. Nu stå de og blomstre som lyslilla puder og ligner lyng i august, på afstand. Allan BC Skrevet d. 23/5-2019 | Martin Bjerg | 23/5-2019 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Sjovt jeg har ikke set nogle cardui heroppe på Halsnæs endnu, men de kommer vel. I forhold til græsning på Melby Overdrev med heste og køer for at komme bævreasp til livs, er det nok en illusion, at det kan lade sig gøre. Bævreasp er næppe deres livret, med mindre de sultes voldsomt. Det virkede i hvert fald ikke, som om køerne andet end smagte lidt på dem sidste år. Faktisk er de eneste græssere, som jeg har kunne finde litteratur om som mulige "bekæmpere" af bævreasp, får eller geder. Det ville dog kræve en noget anderledes og noget dyrere hegning på Melby. Man skulle nok have planlagt fældningen for 10-20 år siden af de få større enlige bævreaspe derude lidt bedre fx med forudgående ringning af stammerne, så de kunne slå sig selv ihjel uden alt for store mængde rodskud. Skrevet d. 23/5-2019 | Allan Bornø clausen | 23/5-2019 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Slangerup ås,, Hegnstrup, kl 13.00 . Der foregår et veritabelt træk af cardui (tidselsommerfugl) lige nu. På 2 1/2 time blev det til 15 dyr i hissigt træk mod sydvest ( ?) der også er den herskende , dog svage vindretning. En enkelt kunne ikke stå for mine græsmarkers udbud af forskellige tidselarter til æglægning. De øvrige forsommerarter er nu endelig blevet mere talrige her på stedet, efter det ret kølige forår. Således: icarus 10, phlaeas 10,, pamphilius:15, agestis 5, maegera 4, aegeria 1, en enkelt io og mange hvide . Allan BC Skrevet d. 23/5-2019 | Klaus Hermansen | 22/5-2019 | NEZ | Meddelelse |
|
Der går også meget kvæg rundt i indhegningen sammen med de 3 nysgerrige heste på Melby Overdrev. Ja alt er nedgnavet og fx tages er ikke mere i det område. Heldigvis er den endnu ret talrig lige udenfor. Skrevet d. 22/5-2019 | Per Stadel Nielsen | 22/5-2019 | F | Dagsommerfugle |
|
Interessant at læse om græsningstrykket på Æbelø og overvejelserne herom. Jeg var en tur på Melby Ovedrev forleden sammen med Arne Viborg, og der var det også meget tankevækkende at se, hvordan de 3 heste (vi kunne ikke se flere), havde gnavet de relativt små åbne arealer med græs og urter (og orkideer) totalt i bund, medens fx bævreasp, som det nok var håbet at hestene ville æde, og lyng m.v. var aldeles urørt. Arealet, som hestene går på er skønnet ca. 15 ha. Skrevet d. 22/5-2019 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |