| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Emil Bjerregård | 14/5-2019 | Dagsommerfugle |
|
Rapporter fra de sidste 3 dage: 12/5: LFM Valget stod mellem enten at køre til Godhavn ved Tisvildeleje og kigge efter Kirsebærtakvinge (Nymphalis polychloros), som var set om aftenen forinden i området, eller en tur til Lolland og lede efter polychloros og andre gode sager. Obs-omstændighederne gjorde at jeg valgte Lolland. Startede i Søholt Storskov ved Maribo. Et fint sted at se efter Kirsebærtakvinge, som senest er taget her d. 19/4 - 1996 af Nis Rattenborg. Desværre lå der grimme skyer over mig, og det blæste alt for meget, så der fløj ikke meget, ikke engang Rødlig Perlemorsommerfugl (Boloria euphrosyne). Rykkede i stedet mod sydkysten af Lolland, hvor jeg kunne se der var mere sol. Først tjekkede jeg Brunddragene, hvor det bedste resultat blev en fin Spættet Bredpande (Pyrgus malvae). Godt den stadig er her. Kørte videre til Hyldtofte Østersøbad, for at tjekke baglandet bag diget. Her er polychloros før fundet d. 10/5 - 1998 af Niels Overmark Rasmussen, men jeg fandt naturligvis ingen i dag, da træerne som bekendt desværre ikke vokser ind i himlen. Cykelturen tilbage til Rødbyhavn efterfølgende i stærk modvind var i øvrigt noget af en prøvelse, efter i forvejen at have tilbagelagt >60 km på cykel denne dag. 13/5: LFM Tog endnu en dag på Lolland. Vejret var nu væsentligt bedre, så kørte til Søholt Storskov endnu engang. I løbet af en times tid fik jeg set 1 stk. Sortplettet Bredpande (Carterocephalus silvicola) og 3 stk. Rødlig Perlemorsommerfugl (Boloria euphrosyne). Overvejede om jeg skulle fortsætte og lave en lidt mere grundig optælling, men tænkte at der nok skal komme rigeligt med besøgende hér, så valgte at køre videre, for at investere tid i noget mere konstruktivt. Derfor kørte jeg til Tjennemarke Skov & Kristianssæde Skov. For ikke ret længe siden var det en fremragende sommerfuglelokalitet. Således kunne man tidligere finde Spættet Bredpande (Pyrgus malvae) 1983, Rødlig Perlemorsommerfugl (Boloria euphrosyne) 2004, Brunlig Perlemorsommerfugl (Boloria selene) 1999, Hønsetarm-Glansugle (Panemeria tenebrata) 1998 og Skovbjørn (Parasemia plantaginis) 2002. I dag er alle disse perler antageligt uddød i skovområdet, men ville nu alligevel godt forbi, hvor hovedmålet denne dag for mit vedkommende var eftersøgninger af malvae og euphrosyne. Jeg fandt nogle pletter, som godt lignede de kunne holde noget, men desværre udeblev de store resultater. Det er dog et meget stort skovområde, så jeg vil ikke definitivt udelukke noget endnu. Jeg kommer igen i juni efter plantaginis, som i mine øjne er det fedeste-fede der er/var hernede... Arten er kollapset fuldkomment i Østdanmark, aka euphrosyne, og sidst fundet herovre i 2010 i Holmegårds Mose. Forhåbentlig kan den stadig skjule dig derude somewhere... Sluttede dagen i Corselitze-skovene på Falster. Først Hovedskov; på Lysning-I, Lysning-II og Lysning-III ingen euphrosyne. Det hele er groet til, men så kom jeg i tanke om en relativt ny rydning længere mod vest, som måske ikke var så dårlig igen. Tjekkede det faktisk sidste år da rydningen var hélt ny, og fandt ikke noget dengang, men let's give it ANOTHER TRY. Og denne gang med bingo, da 2-3 euphrosyne fløj rundt på rydningen. Dejligt den lige holder ud med det yderste af neglene i skoven. Rundende af med at tjekke Donnemosen oppe i Mellemskoven, hvor en meget individfattig bestand af euphrosyne holder til, men så desværre ingen dyr, men det var også blevet for sent efterhånden til flyvning. 14/5: NWZ Denne dag var det Vestsjælland det gjaldt. Dagens første lokalitet der skulle aflægges et besøg, blev Korshage. Skulle lige se til den lille population på stedet af rubi. Arten er sjælden på Vestsjælland, og har ingen strongholds herovre, efter den sidste rigtig gode bestand forsvandt fra Ulkestrup Lyng i 2001. Det lykkedes at få set 3 individer. Hernæst kørte jeg til Dybesø, hvor Magnus og undertegnede sidste år havde held med at genfinde arten, efter den ikke var fundet her siden 1993. Resultatet i dag blev en enkelt rubi. Ikke langt herfra, ved Rørvig Sandflugtsplantage, sås også en rubi. Herfra gik det videre til Jyderup Skov. Det skyede desværre til, men alligevel fandt jeg mindst 4 malvae på en varm skovsti. Overnikøbet var en af dem et eksemplar af den sjældne abberation taras, som ikke bliver fundet hvert år i Danmark. Det er blot 3. gang i Danmark jeg selv ser taras, og sidste gang var ca. 4 år siden, d. 4/6 - 2015 på Overby Lyng (NWZ). Næste destination blev Jyderup Lyng. Der fløj ikke meget, men en enkelt Grøn Busksommerfugl i sommerhusområdet, blev det da til, foruden et hav af castrensis-larver. Kørte efterfølgende op til Gudmindrup Lyng, men vejret var nu alt for dårligt til flyvning. Kunne dog set at der var bedre vejr oppe nordpå, så tog en hurtig beslutning, og rykkede til Sonnerup Skov ved Lumsås. Her finder man en af de sidste skovlysnings-bestande på Sjælland af malvae. Et enkelt eksemplar lykkedes det denne dag at opspore. Fint. Sluttede dagen i Klint Bakker, hvor Kurt Ramskov Laursen genfandt malvae i den forgangne weekend, hvor arten ellers sidst var fundet i 2004! Desværre var det blevet sent på dagen, så malvae-flyvningen var indstillet. Besluttede mig derfor at prøve at finde malvae siddende i vegetationen, ved at stirre intensivt nok, og mindsandten om det ikke lykkedes at finde en parring til sidst - fedest. Oveikøbet var den ene sørme også en taras - mit 4. eksemplar i DK! Nød den en halv times tid, og fik en del fedt materiale til en lille serie, der er vedhæftet her. 3 kanondage! Men ret øm i benene nu, efter at have tilbagelagt >200 km på cykel på disse 3 dage, en stor del af tiden endda i mod-og sidevind. Skrevet d. 15/5-2019 | Jørgen Verner Hansen | 12/5-2019 | SZ | Dagsommerfugle |
|
Endnu ingen malvae på Odden, Strøby Egede. Det var tredje forsøg i år. Til gengæld mindst 12 phlaeas, der synes at have et godt forår, og en enkelt agestis. Jeg har set agestis før ude på Odden, men det er efterhånden længe siden, jeg har rapporteret nogen. På mine små ture har jeg hverken net, glas eller fotoudstyr med, kun mine øjne, så der er nogle fine brune ”icarus-hunner”, jeg har ladet flyve. For et par uger siden var jeg dog ret sikker på, at jeg havde en agestis for mig, men den smuttede, inden jeg fik den bestemt med sikkerhed. Det er ikke et dyr, jeg er vant til på disse kanter, så det kræver lidt ekstra at forjage min tvivl. I dag – med drivende skyer og kold blæst – var den brune med de fine sømpletter så venlig at sætte sig i læ i vegetationen, så jeg med hovedet nede i græsset kunne beskue den fra alle vinkler. Ingen tvivl: agestis. Ingen pletter indad fra midtpletten, og et tydeligt ”kolon”. Den vil jeg holde øje med, mens jeg venter på malvae. Skrevet d. 12/5-2019 | Emil Bjerregård | 11/5-2019 | Dagsommerfugle |
|
Rapporter fra de sidste 2 dage: 10/5: NEZ Med udsigt til en smule sol på Nordkysten om eftermidagen, tænkte jeg at jeg lige måtte op på Melby Overdrev og se min første Gråbåndet Bredpande (Erynnis tages) i år. Sol var der dog ikke meget af, men til gengæld var der skyer og regn, så vejrudsigten var ikke ligefrem til at stole på denne dag. Måtte nøjes med at kigge på birk og lyng, for at finde siddende dyr, da der absolut intet fløj. Det gav en enkelt Grøn Busksommerfugl (Callophrys rubi), men ingen bredpander, men godt nok heller ikke nemt i regnvejr. 11/5: F Vejret så endelig fornuftigt ud, og tænkte det var Fyn-tid. Startede dagen tidligt ved Snarup Mose. Endnu finder man en fin bestand af Spættet Bredpande (Pyrgus malvae), og det lykkedes da også denne dag at finde 4 eksemplarer af arten på et lille åbent areal i skoven. Fint. Kunne heller ikke lade være med at kigge efter Rødlig Perlemorsommerfugl (Boloria euphrosyne), som sidste gang blev set her for præcis 18 år siden i dag, d. 11/5 - 2001. Fandt den naturligvis ikke, da Snarup Mose jo er en af de få fynske lokaliteter som nogenlunde jævnligt besøges af entomologer. Tjekkede også den velkendte sphagnummose i området for rubi, som senest er fundet her i 1973. Desværre lykkedes det ikke at genfinde rubi i dag, men regnede heller ikke rigtigt med det. Efter jeg var færdig i Snarup, rykkede jeg til Gærup Skov mellem Faaborg og Korinth. Hovedmålet var eftersøgning af malvae i skoven. Arten havde en god velkendt bestand i skoven i 1990'erne, men siden er der kun meldt ét eksemplar tilbage i 2012. Men ikke desto mindre lykkedes det sgu mig på en lille rydning i den nordlige del af Gærup Skov at genfinde arten. Så kun et enkelt eksemplar, men nu meget fornemt alligevel. Godt den stadig er her! Kiggede også lidt desperat efter euphrosyne i skoven, som sidst er fundet her i 1990. Så naturligvis ingen, men det havde også været for godt til at være sandt. Fra den nordlige del af Gærup Skov gik det længere sydpå, til Iglesø Mose. Lokaliteten er en lille meget flot hængesæk, hvor Grøn Busksommerfugl senest er fundet i 1962. Håbede at kunne genfinde den, da mosen sjældent besøges af entomologer, men desværre udeblev rubi'en, omend mosen stadig er meget pæn. Meget dejligt at se mosen selvom der ikke var rubi på den længere, da det var en af de sidste sphagnummoser på Øerne jeg manglede at "krydse af" på listen, så det var meget godt i sig selv. Har dog endnu lidt mangler rundt omkring på Fyn. Var forresten også lige forbi et navnløst gammelt tilgroet ekstremfattigkær i Gærup Skov, beliggende meget tæt på Iglesø Mose. Plantemæssigt var det dog meget sølle, med kun en smule Hedelyng og Tue-Kæruld; ikke engang Tranebær kunne jeg presse ud af den. Men sjovt sted alligevel. Fra Gærup Skov gik det videre til Svanninge Bakker & Svanninge Bjerge. I Svanninge Bakker blev det til 2 eksemplarer af rubi. Fint, den er ikke set her siden 2013, så en udmærket observation. Mest interessant var begge rubi'erne voldsomt store - vel de største individer jeg nogensinde har set. Sjovt. Desværre lykkedes det ikke at genfinde malvae, som ellers er set i området så sent som i 2009. Området er dog meget stort og svært at overskue, så mon ikke den stadig er her, selvom jeg ikke fandt den, på trods af flere lokaliteter der ellers syntes egnede. Skrevet d. 12/5-2019 | Emil Bjerregård | 11/5-2019 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Der er i dag observeret 1 stk. Kirsebærtakvinge (Nymphalis polychloros) i en have nær Tisvildeleje, og der er foto af den. Altså årets 3. polychloros i Danmark. Alene Holland har dette forår haft >600 polychloros, og flere andre lande rundt omkring i Vesteuropa melder også usædvanligt store tal af polychloros. Desværre er det jo efterhånden ved at være slut med dem, men det har været et mindeværdigt forår anyway! Skrevet d. 11/5-2019 | Emil Bjerregård | 8/5-2019 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Rapporet for i dag d. 8/5: Vejret så igen godt nok sølle ud, som vanligt her for tiden, men det så dog ud til der kunne blive nogle solhuller hist og her på Midtsjælland, så valgte at fokusere på at lave en ordentlig optælling af Rødlig Perlemorsommerfugl (Boloria euphrosyne) ved Store Bøgeskov nord for Tingsted, og sætte tilpas med timer af til dét. Vejret var noget blandet; der var da en del solhuller, men desværre dominerede skyerne lige lovlig meget. Det kostede formentlig noget på optællingen, men ikke desto mindre lykkedes det på systematisk optælling at nå op på +53 euphrosyne i dag i skoven, ved at tjekke alle skovveje, diverse lysninger, rydninger og mindre lommer; 2 eks. i smålommer syd for Procesvejen, 19 eks. Lerbæks Mose, 4 eks. i ny rydning nord for Lerbæks Mose, 1 eks. på Risbjergvej lige øst for Jødehul, 3 eks. i smålommer øst for Risbjergvej lige syd for Gl. Kildevej og 24 eks. på det "superhemmelige" sted sydligt i skoven. Under optimale vejrforhold tror jeg, at jeg kunne have nærmet mig de 100... Så arten flyver stadigvæk meget spredt i skoven, både i de store lysninger og langs skovveje, men også i mindre lommer rundt omkring. Super! Altså stadigvæk én rigtig god lokalitet tilbage i DK. ...og endelig ser det ud til at vejret nu vender her i weekenden, så man kan komme ud på nogle kombi-ture. Skrevet d. 8/5-2019 | Emil Bjerregård | 8/5-2019 | Dagsommerfugle |
|
Godt nok ikke sjovt vejr for tiden, men her er lidt smårapporter fra det sidste: 3/5: NEZ 1 stk. Callophrys rubi i Malmmosen ved Holte i gråvejr. 5/5: NEZ 25 rubi, 5 lathonia og 1 phlaeas på Melby Overdrev, og +15 rubi i Bølleljungen. Desværre fandt jeg hverken tages eller malvae ude på overdrevet, trods fine mængder sol, men det blæste for meget til det projekt. 6/5: NEZ 1 rubi i Nørresø, Gadevang. 7/5: LFM Dårligt nyt fra Falster! Med udsigt til bare en smule sol, valgte jeg at fokusere på det østlige Falster, for at lave en optælling af de 3 tilbageværende populationer på øen af Rødlig Perlemorsommerfugl (Boloria euphrosyne). Det viste sig dog at der ikke skulle blive ret meget "optælling" over det. Startede mod nord i Corselitze Østerskov. Gennemsøgte i første omgang hele det gamle kerneområde ved den store lysning omkring Fyrvejen-Forreste Vej-Batterivej minutiøst, hvor jeg for bare to år siden d. 25/5 - 2017 noterede +20 euphrosyne, og stadig havde et par dyr i 2018 i den østlige ende, men jeg tvivler på den stadig er i det gamle kerneområde af Corselitze Østerskov. Jeg fandt absolut intet, og de burde sgu have været der. Suk. Tjekkede efterfølgende den nordlige ende af Corselitze Østerskov, hvor John Faldborg i weekenden fandt en helt ny rydning NV for krydset Forreste Vej-Hejrelinien, som der fløj euphrosyne på, og vha. hans positionsangivelse lykkedes det da også til allersidst at finde én (1!) sølle euphrosyne. Så den er altså stadig i Corselitze Østerskov, men det hele hænger i en meget tynd tråd. Efter Corselitze Østerskov kørte jeg sydpå til Mellemskoven, hvor der stadig er en meget lille bestand af euphrosyne inde i Donnemosen, som i historisk forstand mest er kendt for sin exceptionelle forekomst af Slåensommerfugl (Satyrium pruni) tilbage i 1942. Desværre havde jeg ikke held med at støve euphrosyne op i Mellemskoven i dag, men det var også blevet lidt småsent, da jeg havde brugt for meget tid i Corselitze Østerskov, og blæsten havde taget til. Men arten er stadigvæk i Mellemskoven, da John så ét enkelt individ i weekenden. Sluttede dagen ved Corselitze Hovedskov. Her fløj euphrosyne strålende talrigt for bare 5 år siden (noterede +85 individer d. 17/5 - 2014), men er gået markant tilbage siden. Dengang fløj den talstærkt på 3 rydninger i området, men forsvandt mere eller mindre fra den ene i 2016, den anden i 2017, således at den hovedsageligt i hvert fald, de senere år kun har været at finde på én eneste rydning i skoven. Her fløj den forsat i pænt antal i 2017, men i 2018 så jeg kun ét individ her, og i dag fandt jeg INGEN euphrosyne; NUL, ZERO, ZERO. Vejforholdene var blevet ret gode igen, så det var godt nok skuffende, omend det var forventet. Og John havde heller ikke heldet med sig i denne skov i weekenden. Det er også fuldkomment ødelagt af tilgroning herinde, så jeg frygter virkelig den er væk fra Corselitze Hovedskov, men jeg bør naturligvis komme forbi om en uges tid i godt vejr, og lige tjekke op igen. Skulle jeg finde et dyr eller to, er det teknisk set egentlig lidt ligegyldigt, da den alligevel er færdig her. Mine optællinger fra Corselitze Hovedskov siden atlas-projektets begyndelse ser således ud: 17/5 - 2014: 85 eks. fordelt på 20 eks. ved Lysning-I, 25 eks. ved Lysning-II og 40 eks. ved Lysning-III. 20/5 - 2015. 31 eks. fordelt på 7 eks. ved Lysning-I, 4 eks. ved Lysning-II og 20 eks. ved Lysning-III. 22/5 - 2016. 12 eks. fordelt på 3 eks. ved Lysning-I, 2 eks. ved Lysning-II og 7 eks. ved Lysning-III. 25/5 - 2017. 8 eks. fordelt på 0 eks. ved Lysning-I, 7 eks. ved Lysning-II og 1 eks. ved Lysning-III. 18/5 - 2018. 1 eks. fordelt på 0 eks. ved Lysning-I, 1 eks. ved Lysning-II og 0 eks. ved Lysning-III. 7/5 - 2019. 0 eks. Så...turen varede i alt 15 timer og resultatet blev én euphrosyne. Det var godt nok sølle. Det er ved at være hélt slut. Jeg regner bestemt med at arten forsvinder fra Falster engang i begyndelsen af 20'erne. Det er en skandale at det kan få lov til at ske. Skrevet d. 8/5-2019 | Jørgen Krogh | 5/5-2019 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
I Kårup Skov ved Ordrup så jeg mine første megera og phlaeas i år. Desuden aegeria, cardamines og rapae. Skrevet d. 5/5-2019 | Emil Bjerregård | 1/5-2019 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Rapport for d. 1/5 (NWZ): Med udsigt til gråvejr og storm valgte jeg at tage en runde på Røsnæs. Startede ved Vindekilde mod vest. Vejret var udueligt, men armoricanus kan man altid finde, så det lykkedes at få trampet et enkelt eksemplar op. Også min første icarus i år blev det til, i form af en hun. Herefter kørte jeg til Horsedalen. Godt nok var der kommet lidt sol, men vinden tog yderligere til og der fløj nærmest intet, men alligevel var der en armoricanus jeg fik sparket op. Ved Timeglas Klint sås der intet rigtig næveværdigt, men ved Kongstrup Klint fandt jeg gode læhjørner, hvor der trods alt fløj 3 armoricanus, 1 icarus, 1 pamphilus m.v. Sluttede ved Nostrup hvor det blev til 2 armoricanus. Så det lykkedes da at finde lidt dyr denne dag trods det var kold, gråvejr og storm. Skrevet d. 2/5-2019 | Klaus Hermansen | 30/4-2019 | NWZ | Dagsommerfugle |
|
Store Bøgeskov (30.4.2019) Var på et kort besøg i Store Bøgeskov efter arbejde sidst på dagen. Det lykkedes at se og fotografere enkelte euphrosyne. Dejligt den stadig holder stand her. I øvrigt har jeg aldrig set så mange atalanta i april før dette år. Jeg nåede 20 arter igen inden 1. maj. Skrevet d. 1/5-2019 | Emil Bjerregård | 30/4-2019 | Dagsommerfugle |
|
Rapporter fra de sidste 2 dage: 29/4: NEZ Det gode vejr skulle udnyttes til et grundigt rubi-raid i moserne mellem Fredensborg og Helsingør. Startede tidligt om morgenen ved Pindemosen, hvor 15-20 Callophrys rubi (Grøn Busksommerfugl) åbnede dagen. På en tilfældig skovvej ikke langt herfra sås endnu en rubi, som sikkert var en strejfer fra Pindemosen. Herfra gjaldt det Sortesø Mose. Fint fattigkær i Teglstrup Hegn som de færreste har besøgt. Mosen er meget lille, men det lykkedes at finde en enkelt rubi på den. Dejligt, har ikke set arten i Sortesø Mose siden 2016. Næste mål var Skindersø Mose. En modbydelig mose at komme ind i. Sidst jeg var heroppe omkring 11 dage tidligere, måtte jeg opgive at komme ind i mosen. Men i dag skulle det altså lykkes, koste hvad det vil. Jeg havde bygget en fin pindebro fra sidst over ca. halvdelen af lagg-zonen, og denne benyttede jeg mig også af i dag. Desværre var vandstanden fortsat meget høj herfra. Lignede en umulig opgave, men vha. en kæp kunne jeg mærke mig frem til nogle grene der lå under vandets overflade ude i lagg-zonen, som man ikke kunne se, men stadig træde ned på, omend det var noget nervepirrende. Men på den måde lykkedes det mig at gå henover lagg-zonen, ved at træde de rigtige kvadratcentimeter, hvor jeg ikke sank igennem. Det viste sig heldigvis også. at det var indsatsen værd, da der fløj mindst 6 rubi rundt i mosen. Fint. Næste mose blev et fint lille overgangsfattigkær ved Fuglefængerhuse i den vestlige del af Teglstrup Hegn. Her blev det i hvert fald til 4 rubi. Rykkedes videre til de to moser ved Nygård. Den store åbne var som altid umulig at komme ind til, grundet den brede og dybe lagg-zone. Og den er så dyb at jeg ville skulle svømme over. Men i den mindre tilgroede mose mod nord, blev det heldigvis til 2 rubi'er. Næste stop blev Tinkerup Mose. Et fint lille ekstremfattigkær af fin karakter, der husede Agriades optilete (Bølleblåfugl) helt frem til 1992. I dag blev resultatet 2 rubi, så her overlever den da stadig. Kørte videre til Danstrup Mose, hvor målene var Store Torpensmose & Uglesø Mose. Ved Store Torpenmose fandt jeg ingen rubi, men har heller ikke set den her siden 2016, og efterhånden eftersøgt den forgæves ca. 10 gange siden vil jeg skyde på, så frygter den er væk herfra. Ved Uglesø Mose fandt jeg heller ikke rubi. Arten var meget talrig her helt frem til 2015, men året efter var den næsten så godt som uddød her lige pludselig, efter jeg så arten talrgit i mosen i både 2014 & 2015. Har været her ca. 10 gange i rubi-flyvetid i årene efter, dvs. 2016, 2017, 2018 og 2019, og set 1 sølle eksemplar i 2017. Om der stadig er en utrolig individfattig population, eller om den vitterligt er uddød, er svært at svare på med 100 % sikkerhed, men omend der i bedste fald stadig skulle skjule sig en mikroskopisk lille bestand, vil den alligevel nok være endegyldigt væk om et par år eller fem. Trist. Sluttede i Gammelmosen ved Vangede, men det var sent, og rubi er meget fåtallig her, så ingen eksemplarer i dag. God tur alligevel. 30/4: NWZ & NEZ Vejret så noget blandet ud på Sjælland, så valgte at fokusere på Boloria euphrosyne (Rødlig Perlemorsommerfugl) som er god at gå efter i dårligt vejr. Dagen forinden var der meldt de første to euphrosyne fra Store Bøgeskov, så tænkte at jeg nok godt kunne sparke en enkelt eller to op i gråvejret. Det viste sig dog at det både blev grå-OG regnvejr. Men alligevel lykkedes det at få talt +23 euphrosyne! Syret at se den i så pænt antal i april. Danske april-fund siden år 2000 har der ikke været mange af, efter arten har været rigtig sjælden i Danmark. Peter Møllmann & Lars Andersen så 1 eks. d. 29/4 - 2007 i Krageskov ved Køge (hvor arten i dag er uddød), og John Faldborg så 1 eks. d. 30/4 - 2014 i Søholt Storskov (hvor arten i dag næsten er uddød) og herefter også 2 eks. i går af Jan Gregor d. 29/4 - 2019 i Store Bøgeskov. Så hele 23 eksemplarer i dag d. 30/4 var noget af en fænologisk historisk observation! Havde jeg tjekket de sidste hjørner, jeg manglede i dag, og haft endnu bedre vejrbetingelser, kunne jeg givetvis have nået endnu højere op i antal. World gone wrong. Efter jeg forlod Store Bøgeskov blev vejret pludselig dejlig pænt, typisk, og kørte mod Ny Krogtrup Mose, eller Magnus-mosen som jeg foretrækker at kalde den, men det blev dårligt vejr, da jeg nåede ind i mosen. Typisk igen. Men alligevel var 1, måske 2, rubi på vingerne. Så det var vel ok. Skrevet d. 30/4-2019 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |