| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Emil Bjerregård | 4/7-2016 | NEJ | Dagsommerfugle |
|
Som nævnt i gårsdagens rapporten som Magnus skrev, havnede vi i Nordjylland i går aftes hos Klaus Jensen. Derfor startede vi med at køre tidligt om morgen til Jerup, hvor Klaus var så venlig at køre os i bil direkte derop, inden han skulle på arbejde. Klaus havde endda også lige sørget for cykler til os, så vi rent faktisk havde mulighed for at nå så meget som muligt heroppe. Det satte vi virkelig stor pris på, eftersom vi havde forberedt rigtig meget til dagens tur. Lige ved vores ankomst til Jerup så vi en Sortåret Hvidvinge, Aporia crataegi, som man altid bliver glad for når man kommer fra Sjælland. Taget i betragtning af at vi efterhånden er ved at være ret sent i flyvetiden for arten, var det meget godt vi allerede på dette tidspunkt sikrede os at få set arten på denne Jyllands-tur. Fra selve Jerup cyklede vi til Kalmer Rimmer lige syd for byen. Lokaliteten huser en bl.a. god bestand af Skovperlemorsommerfugl, Argynnis adippe, som vi godt lige ville tjekke ud her. Ingen af os havde inden i dag set arten i Jylland, så vi havde virkelig set frem til at få arten at se heroppe. Det lykkedes os da også at se 4 adippe på ret kort tid, og desuden fandt vi også 25 Foranderlig Blåfugl, Plebejus idas. På lokaliteten findes der i øvrigt en fin bestand af Hedepletvinge, Euphydryas aurinia, som vi dog ikke så pga. flyvetiden, i og med arten stort set er færdig for i år. Efter vores besøg ved Kalmer Rimmer rykkede vi videre mod østkysten til Jerup Strand, hvor vi fik gået en god tur frem og tilbage ude i klitterne og områderne lige bag ved selve klitterne der støder op til diverse sommerhuse i området. Dette ophold gav 4 Engblåfugl, Cyaniris semiargus, 15 idas, 3 Violetrandet Ildfugl, Lycaena hippothoe, 1 Skovperlemorsommerfugl, Argynnis adippe, 60 Klitperlemorsommerfugl, Argynnis niobe, 14 Brunlig Perlemorsommerfugl, Boloria selene og 2 Okkergul Pletvinge, Melitaea cinxia. Et meget fint resultat, og især de mange niobe her var vi glade for at se. I øvrigt dejligt at se så mange gode arter på samme lokalitet, og det var da endda langt fra alle de gode arter på denne lokalitet vi fik at se, hvilket tidspunktet af året selvfølgelig bl.a. var en medvirkende årsag til. Sådanne lokaliteter som Jerup Strand kunne vi godt lige klare at have på Sjælland, og det gør da ekstra ondt at tænke på vi rent faktisk har haft så fremragende lokaliteter for bare få årtier siden. Herfra måtte vi videre til Knasborg, der ligger i linjen mellem Ålbæk og Jerup, hvor en meget stor bestand af aurinia holder til. Magnus manglede at se arten i år, så det skulle lige prøves at se om vi kunne finde et meget sent eksemplar. Lidt optimistisk at prøve, taget i betragtning af at arten ikke er meldt i år siden d. 19/6, men det var netop af denne grund, at vi valgte en meget talrig bestand. Det viste sig også at det rent faktisk lykkedes os med god tålmodighed, at finde en enkelt slidt aurinia. Derudover fik vi også set andre fine arter som 1 crataegi, 3 adippe, 7 Isblåfugl, Polyommatus amandus, 40 idas og 4 hippothoe. Hermed behøvede vi ikke gøre så meget mere ud af aurinia-lokaliteter i dette område som vi ellers havde forberedt os på. I stedet skyndte vi os videre nord på til Skiveren, hvor planen var at køre fra denne lokalitet og vest over, for at raide Sortbrun Blåfugl, Aricia artaxerxes. Inden vi nåede frem til selve Skiveren, kom vi dog lige forbi flere spændende steder, hvor vi gjorde lidt ekstra gode observationer. Lige syd for Ålbæk så vi endnu en crataegi langs hovedvejen, og senere hen gjorde vi også lige et ophold ved Råbjerg Plantage, hvor vi ret impulsivt valgte at stoppe op ved et par spændende arealer. En del idas lod sige opspore og vi fik også set en enkelt amandus, samt en fin adippe. Længere mod vest i Råbjerg Plantage fandt vi yderligere 2 adippe flyve langs en skovvej. Fint lige at få lidt flere gode observationer i dag, ved steder vi ikke engang havde forberedt hjemmefra. Det viser jo også lidt om naturkvaliteten heroppe i Nordjylland, som nok må betragtes som det område i Danmark hvor tilbagegangen for dagsommerfugle har det sløveste tempo. Da vi efterfølgende endelig nåede frem til Skiveren, fandt vi i kraftig blæst 9 artaxerxes, 1 idas samt en enkelt træt hun af hippothoe. På stedet mødte vi også Lars Andersen og Bo Skelmose som vi faldt i snak med, der var i gang med filmoptagelser af artaxerxes. Angående artaxerxes var det godt nok lidt sløjt med kun 9 artaxerxes herfra, men det var afgjort blæsevejret der besværliggjorde arbejdet. Da vi var færdig ved Skiveren kørte vi igennem Tversted Plantage, hvor vi så en enkelt idas samt en mulig adippe vi dog aldrig fik set ordentlig. Næste lokalitet i dag blev Tannisby Strand, hvor hovedmålet igen var artaxerxes. Bestanden her er ret lille, hvilket vi også selv kunne konstatere sidste år da vi for vores eget vedkommende første gang nogensinde besøgte lokaliteten og kun så én artaxerxes. Derfor var vi da også rigtig tilfredse i dag med at finde hele 3 artaxerxes, måske endda 4. Vi fik også lige en slidt hun af semiargus ud af dette besøg som sidegevinst. Det var efterhånden blevet ret sent på dagen, så vi sluttede dagen af ved Vester Tversted, hvor vi begge manglede artaxerxes fra. Det viste sig dog at vi kom endnu senere frem end beregnet, da vores GPS i Google Maps ledte os en smule på afveje, ved at påstå vi skulle køre på en vej, som i virkeligheden ikke eksisterede. Det lykkedes os dog efter en del besvær at komme frem til lokaliteten, og da det som sagt var dagens sidste sted, fandt vi det fornuftigt at bruge god tid her og lave en ordentlig og seriøs optælling. Desværre var temperaturen på dette tidspunkt af dagen dalet en del, og det blæste fortsat meget kraftigt fra nord. Ikke ligefrem noget der hjælper på at lave optællinger på kystlokaliteter af en art som artaxerxes, men det lykkedes da os alligevel at optælle 21 artaxerxes. Dejligt at vi da trods alt fik et rimeligt resultat ud af det, og under vores ophold hér kunne vi da også tilføje 1 semiargus, 4 amandus og 1 hippothoe til dagens observationer. Alt i alt en rigtig fin dag med virkelig mange gode observationer. Der er dog heller ikke så langt mellem de gode lokaliteter med mange spændende arter i Nordjylland, hvilket selvfølgelig gør det noget nemmere at lave så mange observationer som overhovedet muligt. Skrevet d. 5/7-2016 | Martin Bjerg | 4/7-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
En lille tur til Pinseskoven med Kaj Dahl gav en små 25 iris, en tre-fire ilia og en antiopa-larve. Derudover almindeligheder som stort tal hyperantus og jurtina, lidt lineola og sylvanus og enkelte atalanta, cardui og c-album hutchinsonii. Stoppede lige ved Egedam i Hillerød på vejen hjem for at se om hippothoe var færdig. Så ikke nogle men en håndfuld virgaurea-hanner. Ellers ikke rigtig noget end ret mange friske urticae og lidt pamphilus. Og god jydetur til jer Magnus og Emil. Skrevet d. 4/7-2016 | Magnus Vest Hebsgaard | 3/7-2016 | EJ | Dagsommerfugle |
|
I går, 3/7: Jylland Så blev det endelig tid til Jylland. Tog om morgenen tidligt afsted fra Københavns Hovedbanegård med Emil, en yderst behagelig tur som blev tilbragt siddende på togindgangenes trapper, eftersom horder af æskestive, brusebadstrængende festivaldeltagere fra Roskilde havde proppet hele toget op, ikke kun sæderne, men også gulvene og sæderyggene samt toiletterne blev brugt som permanente siddepladser. Vel ankommet i Skanderborg efter flere timers toghelvede, kunne vi med den lokale entomolog Mathias Holm køre vestpå til Addit Hede. Vejrudsigten havde godt nok nævnt lidt regn, men vi havde nu ikke regnet med at måtte rende rundt i et decideret skybrud og kigge efter sommerfugle. Ikke destro mindre fandt vi - i de meget få og meget korte opklaringer - 15 Argynnis niobe (Klitperlemorsommerfugl), 1 Boloria selene (Brunlig Perlemorsommerfugl), 6 Melitaea athalia (Brun Pletvinge), 1 Polyommatus amandus (Isblåfugl), 2 Lycaena hippothoe (Violetrandet Ildfugl) og mere end 100 friskklækkede Lycaena virgaureae (Dukatsommerfugl). Naturligvis også en del Thymelicus sylvestris (Skråstregbredpande), som vi på daværende tidspunkt endnu ikke havde set i år. Efter Addit Hede, kørte vi videre vestpå til Nørre Arritskov/Palsgård Skov nordøst for Nørre Snede. Her blev der i højmosen Sønderhalemosen i 1992 fundet både Boloria aquilonaris (Moseperlemorsommerfugl), Coenonympha tullia (Moserandøje) og Agriades optilete (Bølleblåfugl). Vi gik der i et godt stykke tid - mosen så fin ud som en rigtig højmose jo også skal, men det eneste vi fandt var en enkelt optilete og 15 Plebejus idas (Foranderlig Blåfugl). Det regnede (of course!) en god del af tiden og var ellers ret overskyet, men i de mere længerevarende varme opklaringer med sol burde vi have set lidt mere. Efter Sønderhalemosen ville vi gerne tjekke Letmose i Gludsted Plantage, ikke langt fra Ikast. Før da kiggede vi dog lige overfladisk på en hedemose i nærheden af Sønderhalemosen, hvilket resulterede i en enkelt idas. Vel ankommet i Letmose, kunne vi i øvrigt optælle 1 aquilonaris, 9 tullia, 6 optilete og 4 idas. På hængesækken i østenden af Skallerund Sø ved Engesvang, kunne vi efterfølgende gå og kigge på 5 aquilonaris, 5 tullia og 2 optilete. Sluttede turen af i den nærliggende Stenholt Mose, en af Danmarks sidste rigtig store højmoser. Her blev det til 6 tullia - hverken aquilonaris, optilete eller idas. Nu er vi i Aalborg med base hos Klaus Jensen, der for 3. år i træk med uhyre gæstfrihed har taget imod os. I dag tager vi videre nordpå... Skrevet d. 4/7-2016 | Steffen Johansen | 3/7-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Hesteangshuse Søgte forgæves Engperlemorsommerfugl (ino), må nok se i øjnene at lokaliteten på det store engareal er græsset væk, her har stargræsserne overtaget , dog enkelte kålsommerfugle.. På modsatte side af hegnet er en mindre eng med meter høje mjødurt, kærtidsel og andre blomster, her var livlig aktivitet af dagsommerfugle kålsommerfugle, græsrandøje , engrandøje, nældens takvinge og stor bredpande. Fra min altan i Farum så jeg kl.8 i morges 3 nældens takvinge (urticae) suge nektar på lindetræ blomster.Det har jeg ikke set før. Skrevet d. 3/7-2016 | Emil Bjerregård | 2/7-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Vil lige, udover vores fællesture, tilføje lidt solo-observationer. 29/6: Var efter møgvejret lige forbi Pinseskoven og se 1 Ilia og 15-20 Iris i fint vejr. 30/6: Inden jeg joinede Magnus på Nordkysten ved Smidstrup Strand, tjekkede jeg lige Vaserne og engene nord for Bidstrup Hegn ved Birkerød. Her var der stadig gode bestande af Engperlemorsommerfugl, Brenthis ino frem til 2004, og måske endda senere end det. Områderne virker stadig egnede, men jeg fandt ikke noget særligt. Vejret var heller ikke optimalt, så hvem ved om der stadig kan været ino hér. 1/7: Inden vi tog til Pinseskoven på Vestamager, var jeg på egen hånd lige et smut forbi Hornsherred tidligt på dagen. Målet var Jægerspris Nordskov Strandenge. Havde egentlig været forbi d. 26/6 og se et par amandus, men måtte lige derop igen for at få hippothoe derfra. Det lykkedes heldigvis at finde en meget lidt hippothoe hun, og dertil sås også 8-10 amandus samt(som den store overraskelse) 2 aglaja, som er ny for lokaliteten. Fint at der åbenbart også er en bestand hér, af denne sjældne art i NEZ. Derefter sås en del virgaureae, et par argus og 2 camilla ved Skovsøgård Overdrev. På vejen tilbage til Frederikssund station, cykelobsede jeg desuden lige en virgaureae og 2 aglaja på vestsiden af Jægerspris Skydeterræn. Sjovt lige at få et par gode observationer derfra, nu hvor det ikke er tilladt at færdes derinde. Skrevet d. 2/7-2016 | Magnus Vest Hebsgaard | 1/7-2016 | Dagsommerfugle |
|
Opsamling for det sidste lille stykke tid: 25/6: Stevns Med udsigt til godt vejr, måtte jeg lige sydpå. Den oprindelige plan var egentlig at jeg skulle nå Faxe Ladeplads st. ved 11-tiden, men eftersom min cykel viste sig at være blevet stjålet (så jeg måtte finde én der ville låne mig sin) og at de næste togafgange mod Hillerød fra Frederiksværk var aflyst, endte jeg først dernede ved 14-tiden. Herefter gik det videre sydpå til Feddet (Præstø Fed), hvor jeg til at starte med standsede ved et lille lyngparti lidt syd for campingområdet. Her sås ca. 35 Plebejus idas (Foranderlig Blåfugl), samt 15 Boloria selene (Brunlig Perlemorsommerfugl) i et tilstødende lille kær. Videre sydpå langs skovstierne, sås i alt 3 Polyommatus amandus (Isblåfugl), mens det dog i en nærliggende (meget flot) hedemose ikke lykkedes at finde andet end lidt fattigkærplanter og en stor fed hugorm, som jeg med få cm afstand lige akkurat formåede ikke at jokke midt på. Det var nu allerede blevet ret sent på eftermiddagen, så jeg tog videre nordpå. Næste stop blev Ganneskov ved Karise, hvor en enkelt grim selene sås i en rydning langs jernbanen. I de to "nærliggende" skove Lejestofte Hestehave og Bolskov sås desværre ikke andet end 4 Limenitis camilla (Hvid Admiral) sidstnævnte sted. Begge skove huser ellers små bestande af selene, den ene fundet af John Faldborg for et par år siden, den anden fundet tilfældigt af Emil og jeg sidste år. På vejen hjem fra Stevns, gjorde jeg lige et hurtigt stop ved Karlslunde. Selvom klokken på daværende tidspunkt var lidt i 21 om aftenen, det var halvmørkt, og der var gang i både torden og lyn, måtte jeg lige forbi Karlslunde Strand for at kigge efter Plebejus argus (Argusblåfugl). Trods forholdene formåede jeg at finde 40 eks. siddende i vegetationen på 10 minutters tid. Bl.a. iagttog jeg en stor meget tætsiddende klynge af ca. 15 hanner, som havde samlet sig på én græstue og fløj op da jeg kom for tæt på. Skøn aften. 26/6: Hornsherred Selvom det egentlig var min fridag og sidste dag før hele 2 ugers sommerferie, var jeg alligevel blevet kaldt på arbejde, dog på betingelse af at smutte tidligt. Helt tidligt blev det ikke, men jeg kunne da nå en tur i Nordsjælland, hvilket så skete. Startede på Jægerspris Skydeterræn, hvor 3 Argynnis aglaja (Markperlemorsommerfugl), 1 Cyaniris semiargus (Engblåfugl) og 2 amandus sås. Fortsatte derfra til Tørslev, 5-6 km syd for Jægerspris, i håb om at det i år endnu var muligt at se en sidste slidt Lycaena hippothoe (Violetrandet Ildfugl) her. Det var det heldigvis (men også kun 1), imidlertid sås (desværre ikke overraskende) ingen amandus, så den må altså være forsvundet derfra, siden jeg i 2014 fandt en ny bestand af arten på denne lokalitet. Fra Tørslev tog jeg videre til Ny Krogstrup Mose nord for Skibby. Ingen Boloria aquilonaris sås derinde, fandt til gengæld Emil, som vadede rundt i mosen med bare fødder som en anden hippie. Vi blev enige om at det var lidt underligt at aquilonaris ikke var startet med flyvningen dèr endnu. Forhåbentlig skyldes det at mosen er meget kold, men selve mosefladen er groet meget til siden jeg opdagede arten der i 2014, derudover har halvdelen af lokaliteten været dækket af vand gennem hele vinteren/foråret 2015. Ikke godt... Sidste lokalitet denne dag blev Kirkemosen i Ryegård Dyrehave lidt i 20 om aftenen. Det blev til en enkelt meget heldigt fundet Agriades optilete (Bølleblåfugl) siddende på et strå kæruld, samt en aquilonaris som havde sat sig til overnatning på en af de - i år - meget få kærtidsler i mosens laggzone. 27/6: Midtsjælland Måtte lige en tur mod Sorø-Jyderup med Emil. Denne gang med større fokus på at (forsøge at) genfinde arter på tidligere kendte lokaliteter, end at optælle individer på "sikre" steder. Vi startede ved Flommen, et stort afgræsset engområde på østsiden af Sorø. Her fandtes der endnu i slut-80'erne Brenthis ino (Engperlemorsommerfugl), så den måtte vi lige se om vi skulle være så heldige at kunne genfinde. Det kunne vi ikke, men skønt sted alligevel. Vi fortsatte sydpå til Bimosen i Sorø Sønderskov. Efter at have gået derinde i et godt stykke tid (i fint vejr) havde vi fået set 2, måske 3 ino. Ikke himmelråbende mange i betragtning af hvor velplejet lokaliteten er og hvor fint vejret var. Fra Bimosen gik det videre til Elseengen, ligeledes i Sorø Sønderskov. Her så Allan Bornø Clausen en enkelt aglaja i 2010. Vi gennemgik engen grundigt, men fandt intet udover almindeligheder, så aglaja er måske forsvundet fra sin sidste kendte skovlokalitet på Sjælland. Fra Sorø gik det videre mod Jyderup. Til at starte med besøgte vi Bromølle Kro, eller snarere; slåenkrattene bagved, dannende den legendariske lokalitet for Satyrium pruni (Slåensommerfugl), indtil 1971 hvor den sidste gang blev set der. Ikke fordi vi regnede med at finde noget, bestemt ikke, men blot for at besøge dette "historiske" sted hvor der også er fundet meget andet gennem tiden. Blev der dog ikke længe - vi måtte videre nordpå, hvor vi til at starte med stoppede op ved engdraget Øllemosen i skovområdet Store Møsten. Her sås Melitaea diamina (Mørk Pletvinge) som det sidste sted på Vestsjælland i 1976, 6 år før de sidste danske individer blev set ved Bastrup Sø, Krogenlund Mose og Farum Sortemose i 1982. Så sent som i 1995 så Jørn Bittcher både amandus og ino på lokaliteten; ino-observationen står stadig som det seneste fund af arten fra distrikt NWZ. Vi fandt desværre ikke noget i det tidligere ellers så fine rigkær, som dog desværre lader til at være groet en del til. I naboskoven Bredevang mellem Halleby Ore og Holmstrup tjekkede vi ligeledes endnu en gang forgæves en skoveng, som kunne have været interessant. I øsende regnvejr fortsatte vi nordpå til Jyderup, fortsatte gennem byen til Stokkebjerg Skov, og tjekkede to skovenge da himlen klarede lidt op. Det første sted sås 2 dominula, på den anden skoveng resterne af en paphia, samt et opsprættet og stærkt forrådnet jagtbytte som det mest opsigtsvækkende. I 1990 blev der - i Stokkebjerg Skov - dog fundet både Argynnis adippe (Skovperlemorsommerful), ino og selene. 28/6: Tour de Vestsjælland Tog med Emil vestpå, med fokus på aglaja, argus og Plebejus idas (Foranderlig Blåfugl) på en af de mest anstrengende cykelture vi har haft sammen. Det kan godt være at vi cykler enormt meget i sommerhalvåret på alle vores ture, men tag ikke fejl - vi HADER at cykle ligesom meget som at køre med offentlig transport og for den sags skyld også regnvejr, som vi ellers ikke har manglet på det seneste;) Nå, men vi startede ved Sanddobberne vest for Fårevejle. Her fandt Allan Bornø Clausen argus tilbage i 1995. Vi fandt desværre ingen argus. Til gengæld sås 15 idas. "Ny" lokalitet på Sjælland for denne fokusart. Efter det glædelige fund cyklede vi nordpå til Ordrup Næs gennem "Bjergene" som den første af cykelturens bjerg-etaper åbenbart hedder. I hvert fald nogle ret bøvede bakker når man er på to hjul i stedet for fire. Men vi nåede til sidst ud på Næsset - et sørgeligt, fåre-nedbarberet syn. Egentlig mest bare en masse ensformigt græs og nogle få lyngplanter der var ved at dø. Her så vi intet, hverken aglaja eller argus som begge stadig skulle være der. Til gengæld fandt vi på et lille hedeareal i sommerhusområdet længere inde på næsset 4 argus og 8 idas - sidstnævnte som værende en ny kendt bestand på Sjælland. Fra Ordrup Næs gik det videre nordpå til 2. bjerg-etape; m**bakkerne omkring Disbjerg. Efter endelig at være nået op til Disbjerg og fået vejret, bevægede vi os ind på området for anden gang i år. Sidst, da vi var der med Erik Steen Larsen, fandt vi ingen hippothoe, som ellers har sin sidste vestsjællandske bestand hér. Men denne gang lykkedes det at finde en enkelt slidt han i det lille orkidé-prydede kildevæld. Derudover 15 flotte aglaja. Efter Disbjerg Fortsatte vi til Sejerø-bugten med fokus på aglaja. Den fik vi desværre ikke set, men Ved Jyderup Lyng lykkedes det at se 4 amandus, 40 argus og 75 idas samt 1 camilla ude ved vejen, ved Højby Lyng 3 argus og 4 idas, og ved Gudmindrup Lyng 19 idas. Selvom det var blevet aften, ville vi gerne lige slutte af med lidt idas ved Rørvig, før færgeoverfarten. Sø efter at have taget dagens 3. og sidste bjerg-etape ved Højby, kunne vi finde 3 idas ved Paradisdalen i Rørvig sommerhusområde, samt yderligere 1 idas på et lille lyngareal ved Rørvig Havn, hvor den ikke er set siden 2009. 29/6: Nordsjælland. I de få timers opklaring der var denne dag, måtte jeg lige hurtigt på en lille tur. Startede på Degneengen i Kirkeskov ved Holte, hvor en enkelt ino sås. Det er i hvert fald ikke en bestand der overlever længe. Efterfølgende tog jeg forbi strandengene ved Jægerspris Nordskov, ud til Roskilde Fjord, hvor 4 amandus og en grim hippothoe sås. 30/6: Nordkysten Hvad gør man når det øsregner udenfor men man kun har to ugers sommerferie at gøre godt med? Tager på tur alligevel! Startede denne dag i Rusland Bakker ved Dronningmølle, med 2 Lycaena virgaureae (Dukatsommerfugl), hele 50 argus og 15 idas. Ikke helt galt. Tog derefter tilbage vestpå til Gilleleje, hvor Emil Stødte til. Herefter startede en dejlig lang cykeltur med start i Gilleleje og slut på Melby Overdrev. I alt 8 lokaliteter skulle tjekkes. Alt imens regnen stod ned i stænger!! Ved Smidstrup Strand startede vi med at finde 2 argus, ved Udsholt Strand sås 70 idas. Ved Rågegården i Rågeleje stoppede vi også op. I 2014 tjekkede jeg grundigt et areal for idas, da det så interessant ud, dog uden at finde noget, men det har Martin jo så gjort nu. Vi fik da også lige set en enkelt idas-hun denne gang. Efterfølgende så vi 1 virgureae, 10 argus og 20 idas i Heatherhill, samt 60 idas i Tibirke Bakker. Desværre hverken idas eller argus i Karsemosen (Asserbo Sand). På Melby Overdrev sluttede i af med 1 argus og 8 idas. Synes egentig turen var rimeligt succesfuld, selvom vi ikke så argus ved hverken Udsholt Strand, Tibirke Bakker eller i Bølleljungen,og intet så i Karsemosen. Men nu regnede det selvfølgelig også 80% af tiden... I går, 1/7: Pinseskoven Måtte lige derind, sammen med Emil, for at kigge efter ilia. Vi kom derhen ret sent, og gik desværre glip af det gode vejr, men fik da alligevel set 3 ilia og ca. 15 iris. En ny vej der løber forbi Pinseengen har vist sig at være et rigtig godt sted at kigge efter arterne. Skrevet d. 2/7-2016 | Allan Bornø Clausen | 1/7-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
30/6 Småsøerne og "Burebakken", som ligger nærmest v Buersø. Ville egentlig se hvordan snart 8-10 årsle-høslet på på det bedste område i Småsøerne har haft indvirkning på vegetationshøjden og måske en enkelt amandus ville lade sig se i det grå vejer trods ret høj temperatur. Amandus så jeg ikke noget til trods jurtina, hyperantus og en enkelt cardui var aktive, og kunne konstatere at det faktisk hjælper på frodigheden i mosen at der fjernes masser af organisk materiale årligt. På Burebakken som fremstår meget smukt blomstrende trods truende opvækst af div. buske var der adskilige 5-plettede køllesværmere som sad i græsset, men mest interessant var et lille optrin af sesiden ichneuoniformis, snyltehvepseglassværmeren. En hun bag et dinglende hjerte af hjertegræs i gang med at lokke, havde 3 interesserede baljere svirrerende i den fine homonfyldte luftfane modsat vindretningen. Det konstante dingleri i græsset forvirrede hannerne så optrinet fortsatte også efter de 5 min.jeg studerede fænomenet. Selvfølgelig lå kameraet derhjemme )-: Området huse en stor bestand af rundbælg for artens larver. Skrevet d. 1/7-2016 | Martin Bjerg | 28/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
En lille nordøstsjællandsk rundtur på vej hjem fra arbejde. Lodsbakke i Gribskov for endnu engang at se, om argus og aglaja, som tidligere er kendt fra lokaliteten, skulle have overlevet. Det havde de vist ikke, i hvert fald ikke set. Stadig smukt overdrev med store fritstående ege; årets første to paphia og lidt blåhale blev resultatet. Et lille stop ved Rågegården i Rågeleje gav fem idas på et par kvadratmeter lyng. Ret godt. Desuden ti Spiris striata; vel egentlig også meget godt. Langs Ellemosen en enkelt trafikskadet iris-han. Træls at der loves så dårligt vejr det næste stykke tid. Skrevet d. 28/6-2016 | Steffen Johansen | 27/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Hvis græsning med køer ikke styres er de til stor skade for engperlemorsommerfugl (ino). Arten er gennem de seneste år gået kraftigt tilbage eller uddø i Klevadsmose (Nyvang) og Hestetangshuse, idet køerne æder foderplanten Mjødurt. Skrevet d. 27/6-2016 | Emil Bjerregård | 26/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Rykkede til Hornsherred i dag for at "samle op" på nogle af de steder jeg ikke har gjort så meget ud af i år. Startede ved 12-tiden på Jægerspris Skydeterræn da der endelig kom en opklaring. Hovedmålet var Markperlemorsommerfugl, Argynnis aglaja, som jeg så 2-3 stykker af. Fint. Desuden kunne jeg dertil glæde mig yderligere over 1 Engblåfugl, Cyaniris semiargus (hun), 30-40 Isblåfugl, Polyommatus amandus og 3 Argusblåfugl, Plebejus argus. Smuttede efterfølgende til Skovsøgård Overdrev, hvor mit hovedmål var argus, som jeg ikke har set hér siden 2015. Startede på vestsiden ud til Kulhusevej, hvor jeg så 2 argus samt 10-15 Dukatsommerfugl, Lycaena virgaureae. Kørte videre herfra til østsiden, og inden jeg nåede frem, fik jeg også set en Hvid Admiral, Limenitis camilla inde mellem sommerhushaver. På selve øststiden sås 4 argus og 1 virgaureae, men desværre ingen amandus som jeg havde håbet lidt på, da jeg stadig mangler arten fra denne lokalitet. Herfra kørte jeg videre ud til Dyrnæs. Her er der stadigvæk nogle fine strandenge ud mod Roskilde Fjord der kvæggræsses (desværre en anelse for hårdt), hvor Allan Bornø Clausen tilbage i 2013 fandt både amandus og hippothoe på lokaliteten. Sidstnævnte så jeg ikke, men til gengæld kunne jeg glæde mig over 2 fine amandus-hanner. Tjekkede også lige Jægerspris Nordskov for Engperlemorsommerfugl, Brenthis ino, nu jeg alligevel var her. Arten er sidst set så sent som i 1997, men det lykkedes mig desværre ikke at genfinde arten. De "bedste" skovenge jeg kunne finde frem til på sattelitfotos, virkede desværre ikke rigtig ino-agtige længere. Kørte videre til Ny Krogstrup Mose, for at se om der skulle være kommet gang i Moseperlemorsommerfugl, Boloria aquilonaris. Sidst jeg var på lokaliteten(19/6), så jeg ingen dyr, hvilket også gjorde sig gældende i dag. Magnus Vest Hebsgaard dukkede også op lige pludselig, og vi diskuterede lidt hvilke forhold der har gjort sig gældende på lokaliteten. Det er lidt spøjst at arten har fløjet talrigt i et par uger i Kirkemosen nu, uden nogen har set noget til arten i Ny Krogstrup Mose. Men da mosen er meget kold, kan man jo bare håbe på at de er sent på den her akkurat som rubi var det tidligere på sæsonen. Skrevet d. 27/6-2016 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |