| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Klaus Hermansen | 26/6-2016 | SZ | Dagsommerfugle |
|
Skulle passe Stevns Jernmand som fotograf bl.a. i Boesdal Kridtbrud. Der var stort træk af både cardui og atalanta. Cardui drønede ind fra havet og rundt på skrænterne. Skrevet d. 26/6-2016 | Jørgen Krogh | 26/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
I Hedeland ved Roskilde var der (også) iris - har aldrig før set den så tidligt på sommeren. Desuden bl.a. minimus og atalanta. I Ryegård Dyrehave sås aquilonaris, ellers kun almindeligheder. Skrevet d. 26/6-2016 | Bjarne Skule | 26/6-2016 | Dagsommerfugle |
|
Veksø, Sjælland, 26.6.16: : så var der i eftermiddag 2 stk. cardui mellem mange urticae på blomstrende liguster. Begge var hele og pæne, men lidt støvede i grundfarven. Skrevet d. 26/6-2016 | Martin Bjerg | 26/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
En lille tur til Ullerup skov gav et par camilla. Ingen paphia endnu. Og sjovt; et par larvekolonier af io på humle. Skrevet d. 26/6-2016 | Emil Bjerregård | 24/6-2016 | SZ | Dagsommerfugle |
|
I dag måtte jeg lige en tur til Stevns. Valgte at køre helt syd på til Faxe Ladeplads, og cykle derfra til Feddet. Begyndte i den nordvestlige ende ved Fed Havn. Her fandt John Faldborg for 5 år siden en ny bestand af Foranderlig Blåfugl, Plebejus idas, som ellers kun findes 2 andre steder i SZ (Holmegårds Mose og Kroglyng). Sidste år ledte jeg forgæves efter arten her, men i dag lykkedes det at få optalt 18 idas. Også 25+ selene på lokaliteten. Fint. Fortsatte længere syd på ind i selve skoven. Her fik jeg set 4 Isblåfugl, Polyommatus amandus. Inden jeg forlod Feddet, måtte jeg også lige kort besøge de åbne områder øst for skoven, ud til selve kysten. Her fik jeg på et kort ophold set endnu en amandus og et par selene. Godkendt. Herfra cyklede jeg til Bækkeskov syd for Leestrup. Havde kigget lidt på skoven hjemmefra, og synes den så ud til at være værd at tjekke op på, grundet nogle skovenge der kunne have interesse. Det viste sig dog at det var spild af tid, da området ikke havde nogen form for kvalitet. Men det skulle prøves, da man er nødt til at tage chancer hvis man vil finde noget nyt. Herfra kørte jeg til Gavevænge, hvor John Faldborg sidste år fandt et enkelt individ af Engperlemorsommerfugl, Brenthis ino. Jeg havde desværre ikke heldet med mig til at finde ino, men lokaliten så fin ud for arten, trods lokaliteten var ret lille. Det må prøves igen næste år. Herfra skyndte jeg mig videre til Grevindeskov. Her fandt jeg i 2014 en ny(på daværende tidspunkt) solid bestand af ino. Desværre var arten stort set væk sidste år, og jeg fandt da heller ikke arten på lokaliteten i dag. Det hjalp nu heller ikke yderligere at næsten hele lokaliteten var blevet slået. Et sørgeligt syn at se dette moras. Desværre ser det altså ud til at være slut her for arten. Jeg bliver sgu så frygtelig ked af det hver gang en god art forsvinder fra en lokalitet, og det bliver kun værre år for år. Det sker desuden ofte steder hvor man mindst venter det. I stedet kunne jeg så glæde mig over at finde en enkelt selene i de få yderområder der ikke var blevet slået. Den har jeg ikke set her siden 2014, så glædeligt at den i det mindste holder ud her. Fik også lige min første paphia i år, men til gengæld så jeg ingen adippe i skoven som jeg ellers havde sat næsen lidt op efter. Vi er dog stadig først i flyvetiden, så de skal nu nok nå at komme på vingerne her snart. Kørte fra Grevindeskov gik det videre til Vallø-skovene. Startede ved Almindebro i Tureby Hestehave, hvor ino heldigvis stadig har en sund og rask bestand. En seriøs optælling gav 75+ dyr. Så også 3 camilla'er lige i nærheden. Smuttede videre til Kildemosen i Gunderup Kohave. Herfra så jeg til min overraskelse hele 35 ino'er. Har ikke set den i så fornemt antal siden jeg genfandt arten her for 2 år siden. Skønt. Et par tilfældige andre steder i Gunderup Kohave sås også 2 Skovperlemorsommerfugl, Argynnis adippe. Valgte at slutte dagen af i Vallø Dyrehave & Pramskov. Fandt stedet interessant under min kortlæsning i går, og der var da også euphrosyne frem til 2004, så udgangspunktet var at stedet jo måtte have en eller anden form for kvalitet. Jeg fandt faktisk en skoveng på lokaliteten som så egnet ud til i hvert fald ino, men jeg fandt naturligvis ingenting. Dog så jeg min første Iris i år som en ringe trøst. I øvrigt en latterlig varm dag, hvor jeg brugte en mindre formue på at hælde is og cola i mig som aldrig før, for at kunne holde aktiviteten nogenlunde oppe i 30 graders varme. Michael - har besvaret din mail nu. Undskylder det sene svar, men når man er ude 14-16 timer hver dag og samtidig skal gøre sit hjemmearbejde mht. indtastninger og andet (samt få noget søvn), er jeg ikke så flittig til at få besvaret mine mails for tiden. Beklager. Skrevet d. 24/6-2016 | Michael Andersen | 24/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Hej Emil Bjerregaard Jeg sendte dig en mail i går med angivelse af, hvor amandus fløj i 2007. Har du modtaget mailen? Emailadresser bliver jo omskrevet af automatikken her, og du har ikke kvitteret. Så jeg er blevet usikker på, hvordan det er gået? Skrevet d. 24/6-2016 | Emil Bjerregård | 23/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Havde ikke så meget tid til rådighed i dag, så valgte at fokusere på optilete i NEZ. Startede med at tjekke Allerød Sortemose for at se om der stadig er liv i den lille bestand. Det lykkedes desværre ikke at se arten trods gunstige vejrforhold. Har ikke set optilete på lokaliteten siden 2014, da det heller ikke lykkedes at se arten i 2015. Frygter virkelig den er forsvundet herfra. Bekymrende... Herfra kørte jeg til Bøllemosen. Her fik jeg, ikke overraskende, heller ingen optilete set. I 2015 lykkedes det heller at se arten her, og seneste observation fra lokaliteten er således fra 2014. Det bliver nok også den sidste, for der kan vidst ikke længere være ret meget tvivl om arten er forsvundet fra Bøllemosen. Det er ikke til at fatte. Så nu har vi kun 3 lokaliteter tilbage for optilete på Sjælland, hvilket betyder arten er lige så sjælden som aquilonaris herovre. Glæder mig sgu ikke til at se hvordan det står til med arterne om 20 år... Godt Martin med de mange amandus i Lille Lyngby Mose. Så må vi så se hvor længe den overlever der... Skrevet d. 23/6-2016 | Martin Bjerg | 23/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Var lige et smut i Lille Lyngby Mose og se til amandus-bestanden. +25 hanner og et par hunner eller tre i en lille del af mosen, samt en enkelt han helt inde ved Lille Lyngby by. Så den havde det rimelig fint i år. Desværre ingen semiargus og selene, som mosen vrimlede med for 30 år siden. Skrevet d. 23/6-2016 | Emil Bjerregård | 22/6-2016 | Dagsommerfugle |
|
Hej Michael Andersen, Nu ved jeg ikke lige præcis hvor du så amandus i Vallensbæk Mose i 2007, så vil høre om du vil sende præcis placering til mig? Det er jo ikke sikkert vi har været samme sted. Kendte faktisk ikke til din observation fra 2007. Jeg ved også Jørn Bittcher så 10 dyr samme år. Mail: xanthomelas@live.dk Hilsner Emil Bjerregård Skrevet d. 22/6-2016 | Emil Bjerregård | 22/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Trodsede gråvejr og regn, og drog endnu en gang til Nordkysten for bare i det mindste at få set et eller andet i dag. I dag valgte jeg dog at fokusere på lokaliteter vest for Tisvildeleje. Startede i Tibirke Bakker med rigtig mange idas. En grundig optælling gav 175 eksemplarer, men desværre fandt jeg ingen argus i blandt. Videre herfra til Karsemosen, men da jeg nåede frem til lokaliteten, begyndte det desværre at stå ned i stænger. Intet interessant blev set, så jeg skyndte mig hurtigt videre til Melby Overdrev. Her var jeg mere heldig med en kort opklaring som, og jeg fik set 25 argus, 300 idas og 6-7 aglaja. I Bølleljungen tæt ved sås yderligere 35 idas, trods opklaringen forsvandt. Kørte herfra mod Degneengen i Kirkeskov ved Holte. Her var jeg utrolig heldig igen med en kort lille opklaring, og det lykkedes mig at finde en enkelt Engperlemorsommerfugl, Brenthis ino. Overleve her kan arten uden tvivl ikke, men alligevel meget rart i det mindste at få set arten her i år. Videre til Karlslunde Strand/Trylleskoven, som blev dagens sidste stop. Trods gråvejr fik jeg lavet en ganske fin optælling af argus, hvor >250 dyr blev set. En ok dag taget i betragtning af vejrforholdene. Skrevet d. 22/6-2016 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |