| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Emil Bjerregård | 21/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Efter min sidste eksamen på HTX kørte jeg lige til Nordkysten da opklaringen endelig dukkede op. Startede i Heatherhill med 20 argus og 80 idas. Videre til Udsholt Strand, hvor det vrimlede med idas. Så >200, men desværre lod ingen argus sig vise. Videre til Smidstrup Strand lige vest for Gilleleje, hvor jeg fik set 4 argus men her sås til gengæld ingen idas. Skrevet d. 21/6-2016 | Magnus Vest Hebsgaard | 21/6-2016 | Dagsommerfugle |
|
20/6: Møn og Sydsjælland. Tog om morgenen fra Nordsjælland med Emil, til en så - med offentlig transport - svært tilgængelig del af Danmark som Møn. Efter at være ankommet til Stege, fortsatte vi på cykel videre til Ulvshale, som trods sine gigantiske myggesværme altså er et lækkert område. Allerede på stien ind til hedeområdet syd for skoven, sås mindst 20 Polyommatus amandus (Isblåfugl) i grøftekanten. Ude på selve hedeområdet/overdrevet, formåede vi at finde yderligere 1 amandus, 25 Plebejus idas (Foranderlig Blåfugl) samt en meget slidt Boloria selene (Brunlig Perlemorsommerfugl). Ikke helt galt. Herefter fortsatte vi til Høvblege, hvor vi allerede ved ankomst til kalkoverdrevet så de første Maculinea/Phengaris arion (Sortplettet Blåfugl). Vi endte med at optælle ca. 60 eks. samt omkring 30 Zygaena purpuralis. Efter at have besøgt de to lokaliteter på Møn, havde vi egentlig tænkt os at fortsætte sydpå til Hovedskov på Østfalster for at kigge efter selene, men eftersom kraftige skyer kom blæsende ind fra syd, valgte vi i stedet at tage nordpå til Sydsjælland. Ved Vordingborg ville vi lige hurtigt tjekke Troldbjerg Skov, hvor der er set Brenthis ino (Engperlemorsommerfugl) i 1969. Grundet en meget stram tidsplan, nåede vi desværre kun frem til skoven - tidsmæssigt havde vi ikke mulighed for at tjekke de to mulige enge i skoven, vi havde fundet vha. luftfotos. Fra Vordingborg fortsatte vi ti Næstved-området, hvor vi ville tjekke et lille rigkær ved Myrup, tæt på Mogenstrup. Desværre uden at finde noget; der er ellers fundet både amandus og ino i 1988. Stedet så nu egentlig alligevel rigtig godt ud, så havde det ikke været overskyet og sent om aftenen, havde vi måske fundet noget interessant. I dag, 21/6: Cykeltur på Sydsjælland. På min sidste fridag inden 3 dages køkkenhelvede måtte jeg lige et smut sydpå igen. Startede i Kåremose ved Glumsø, hvor jeg genfandt en bestand af ino sidste år. Det blev til 14 eks. på de fantastisk (floramæssigt) varierede rigkærsenge, som måske er de pæneste jeg indtil videre har set på Sjælland (hvilket siger ikke så lidt). Der må man næsten kunne finde andet spændende end ino... Fra Kåremose fortsatte jeg til Torpe Mose, hvor jeg formåede at finde ca. 30 ino samt 4 amandus i vekslende vejr. Desværre ingen selene. Efter Torpe Mose, nuppede jeg lige Kroglyng nord for Holmegårds Mose. Her blev det til 10 hanner af idas. På den nærliggende lokalitet Gammellung ved Broksø blev det til 2-3 ino i gråvejr. Sluttede dagen af med et meget hurtigt smut forbi Holmegårds Mose, hvilket gav 15 idas, 12 Agriades optilete (Bølleblåfugl) og 15 Coenonympha tullia (Moserandøje). Skrevet d. 21/6-2016 | Per Stadel Nielsen | 19/6-2016 | NEJ | Dagsommerfugle |
|
Bioblitz på det tidligere Flyvestation Værløse 17-18.6.2016 Et par hyggelige dage, tilmed med lidt interressante arter på trods af drilsk vejr, der bl.a. fredag nat bød på en timelang styrtregn, som noget nær det eneste sted i Danmark. Af dagsommerfugle lykkedes det at finde en enkelt violetrandet ildfugl (hippothoe) for enden af startbanen (eller er det starten af landingsbanen?), og et par dværgblåfugl (minimus) i samme område. Øvrige arter var trivialiteter. Men 40 skoleelever kan sagten blive glade for græsrandøje (jurtina) og larver af dagpåfugleøje (io). Desuden fantes der lille kløllesværmer (Z. viciae) nyklækkede og i antal, lokalt endog i meget stort antal, så den har nok sine bedste og største populationer på området. Desuden larver af seksplettet (Z. filipendula) og utallige pupper og enkelte nyklækkede af stor køllesværmer (Z. lonicera). Nattens lyslokning trak flere natsværmere end gæster (og det siger ikke så meget!), men lidt interessant var der dog: 2 stk. A. puta og 2 stk. M. procellata. I betragtning af, at lørdag nat blev både kold og klar med blæst og måneskin, så ikke så ringe endda. Oplysningerne er naturligvis videregivet til Naturstyrelsen, som vil tilrettelægge plejen af de åbne områder efter især køllesværmerne. Hilsen Bjarne Skule, Erik Steen Larsen, Arne Viborg, Martin Bjerg, Christian Videnkjær og Per Stadel Nielsen. Skrevet d. 20/6-2016 | Michael Andersen | 20/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Jeg var også i Vallensbæk mose den 19. juni. Jeg fandt det sted, hvor jeg observerede amanda i 2007 og så heller ingen amanda. Foderplanten var lige så talrig som i 2007. Skrevet d. 20/6-2016 | Emil Bjerregård | 19/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Valgte i dag at tage toget til Albertslund, for at besøge Vallensbæk Mose. Stedet har tidligere været kendt som en god lokalitet for Isblåfugl, Polyommatus amandus, hvor arten sidst blev set i 2007. Det lykkedes mig efter lidt besvær at finde flere egnede områder for arten på lokaliteten med pæne mængder af artens værtsplanter, men amandus lykkedes det mig desværre ikke at genfinde. Øv, men det skulle jo lige prøves. Videre herfra til Bidstrup-skovene. Startede i Hundemosen som gav 50 Engperlemorsommerfugl, Brenthis ino og 25 Brunlig Perlemorsommerfugl, Boloria selene. På Ellesøengen tæt ved kunne jeg tilføje yderligere 1 ino og 2 selene til dagens observationer. Næste skoveng jeg besøgte blev Smuldmosen, hvor 15 ino og 7 selene blev noteret. Fortsatte til Kildeengen som gav 3 ino og 5 selene. Ikke langt derfra, i Yssemosen, sås 15 ino, 10 selene samt en utrolig flot nyklækket Skovperlemorsommerfugl, Argynnis adippe. Sidste ophold jeg gjorde her blev Rønnesømosen. Her vrimlede det med ino, hvor jeg så langt over 100. Fornemt. Kørte fra Bidstrup-skovene nord på til Kirkemosen. Det gav 30-40 Moseperlemorsommerfugl, Boloria aquilonaris og efter 40 minutters eftersøgning i rigtig fine vejrforhold, fandt jeg omsider én Bølleblåfugl, Agriades optilete. Efter jeg ikke fandt arten ved mit første besøg i år d. 15/6, var det meget rart det lykkedes denne gang. Åbenbart et meget dårligt år for optilete i Kirkemosen, så vi må bare håbe det står bedre til næste år. Sluttede dagen i Ny Krogstrup Mose ved 18-tiden, men trods en god indsats lykkedes det mig ikke at finde aquilonaris. Mosen er meget kold, så jeg gætter på arten ikke er startet her endnu. Håber da ikke aquilonaris har taget skade af at over halvdelen af mosen var oversvømmet i vinters... Skrevet d. 19/6-2016 | Steffen Johansen | 19/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Baunesletten Værløse. Eftermiddagstur. Grundet den årlige høslåning breder græsserne sig mere og mere.Så 100 vis af græsrandøje (jurtina)- 30 okkergul randøje (pamphilus)og 3 nældens takvinge (urticae). De større partier med vikke er væk og der er ikke så meget syre som før. Så ikke violetrandet ildfugl ( hippothoe) hvor den tidligere var talrig. Skrevet d. 19/6-2016 | Emil Bjerregård | 18/6-2016 | SZ | Dagsommerfugle |
|
Jeg valgte at bruge min dag på at køre lidt rundt på Sydsjælland. Planen var at tage toget Glumsø og cykle herfra til Køge og stoppe på udvalgte lokaliteter undervejs. Valgte at lægge ud med at besøge Kåremose. Her fik jeg på et kort ophold set 10-12 Engperlemorsommerfugl, Brenthis ino. Nåede kun en lille del af området, da jeg havde en del steder jeg gerne ville nå i dag. Herefter kørte jeg til Herlufmagle Mose, som jeg havde kigget lidt på hjemmefra. Der er aldrig rigtig meldt noget herfra, men jeg syntes stedet så spændende ud på luftfotos. Havde håbet der kunne skjule sig en lille ino-bestand eller noget andet sjovt, men da jeg nåede frem viste det sig at stedet var uinteressant desværre. Kørte videre til Torpe Mose, hvor jeg hurtigt fandt ca. 20 ino samt en enkelt Isblåfugl, Polyommatus amandus. I Tybjerg Skov der ligger lige ved siden af Torpe Mose, så jeg til min store overraskelse endnu en amandus. Muligvis en tilflyver fra Torpe Mose, men der er da pænt med artens værtsplanter i skoven, så hvem ved om den godt kan leve her også. Herfra gik det videre til Kroglyng, som jeg aldrig har besøgt før. I år 2000 så Martin Bjerg Foranderlig Blåfugl, Plebejus idas på stedet, og mindsandten om det ikke lykkedes mig at genfinde netop idas på lokaliteten i dag. Jeg så i alt 4 eksemplarer i halvkedeligt vejr. Arten er jo ellers kun kendt fra 2 lokaliteter i SZ (Holmegårds Mose og Feddet), men nu kender vi altså igen arten fra 3 lokaliteter i distriktet. Fremragende. Så også min første camilla i år i skoven. Fortsatte øst på til Broksø. Endnu et sted jeg aldrig har besøgt før, men som jeg har set meget frem til at tjekke op på. Der var jo bl.a. comma så sent som i 1972 og diamina frem til 1951. Det lykkedes til min store overraskelse at genfinde ino på lokaliteten, som ikke er meldt herfra siden 1964. Fornemt. Så 3-4 dyr, og hvis jeg havde gidet lave en decideret optælling kunne jeg nok have fået flere ino'er ud af det. Kørte videre herfra til Holmegårds Mose. Et kort ophold gav 12 tullia, 15-20 optilete og 10 idas, men desværre ingen selene. Fint. Sluttede dagen ved Sofiedal Mose ved Haslev om aften, med >25 ino. Alt i alt en rigtig god tur, hvor der endelig var lidt bedre held med eftersøgningerne end der plejer at være... Skrevet d. 18/6-2016 | Emil Bjerregård | 17/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Denne dag valgte Magnus Vest Hebsgaard og undertegnede og tage en lille runde i Nordsjælland. Vi begyndte dagen i Skidendam i Teglstrup Hegn. På trods af helt overskyet kedeligt vejr, lykkedes det os at finde én Moseperlemorsommerfugl, Boloria aquilonaris der sad stille i vegetationen. Kørte herefter til Farum-kanten. Vi startede i Krogenlund Mose med 2 amandus, og kørte efterfølgende til Gretesholm for at se om der stadig var liv i den spinkle bestand af hippothoe på stedet. Vi ledte længe forgæves, med ved Gedevase Bro (lige klods op af Gretesholm) fandt vi rent faktisk en lidt slidt han af hippothoe. Her har vi aldrig set arten før. Vi tjekkede herefter Hestetangshuse for Engperlemorsommerfugl, Brenthis ino, men desværre forgæves. Arten er blevet virkelig fåtallig i området, og meget tæt på at forsvinde. Sluttede dagen af kl. 20:30 om aften med 4 hippothoe ved Baunesletten (Værløse) der sad stille i vegetationen. Skrevet d. 18/6-2016 | Lars Andersen | 16/6-2016 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Hej Per og andre, nu ved i ikke hvad Gentofte Kommune og jeg har talt om denne bestand, og hvilke problemer der kunne opstå ved de stadig blev der? Det var ikke kun kantslåning for at holde sti fri for vegetation, for den kunne sagtens laves selektivt. Men problemet især er en del trafik af løbere, folk der går tur, skole og børnehaver, cyklister og naturelskere af forskellige karakter der kommer forbi den smalle bræmme imellem sø og sti. Jeg og Kommunens folk besluttede os i tirsdag at flytte æg til en mere diskret lokalitet med masser af Kær-Svovlrod, hvor jeg bla. kan takke Emil og Magnus for hjælp med flytning. Skrevet d. 17/6-2016 | Per Stadel Nielsen | 16/6-2016 | Dagsommerfugle |
|
> Lars havde dog gennem kontakt fra kommunale biologer, desværre fået oplyst at > området med Kær-Svovlrod skal slås omkring Skt. Hans. Kan nogen give en eneste fornuftig begrundelse for, at netop det område, hvor, af alle arter, en svalehale havde valgt at lægge sine æg, absolut skal slås??? Hvorfor i alverden kunne man ikke undlade at slå dette sted, når en art, som alle ønsker at beskytte, i foreningerne gennem et indsamlingsforbud, forsøger at etablere en population. Tilmed på et sted, hvor arten engang var fastboende. Skrevet d. 16/6-2016 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |