| Gå til foreningen startside | Gamle rapporter | Udenlandske rapporter |
|
Vigtigt: Information om gældende frivillige populationsbeskyttelser af insekter i Danmark
Husk: Disse rapportsider er kun beregnet til observationer og meddelelser vedr. sommerfugle. Diskussioner, annoncer og lignende indlæg slettes uden varsel! Bemærk venligst at alle observationer skal indeholde mindst artsnavn, dato og stednavn for være brugbare! |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |
| Rapportør | Obs. dato | Distrikt | Obs. type | Martin Bjerg | 12/12-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Var lige ude og se på solskinnet ved middagstid; det kunne jo være jeg kunne få et skud af et eller andet sent insekt eller noget. Og det kunne jeg ...... det endte med at blive til en dagsommerfugletur den 12. december i 6 graders varme. Startede med en friskflyvende io ved Sonnerup Skov ... 3 uger senere, end jeg før har set den. Ret vildt. 2 minutter senere en fin og frisk udseende c-album, som solede sig på samme solrige stengærde som io'en. Samme sted en stor megera-larve og et quercus-æg på en nedfalden egegren. Så også en enkelt guldsmed... vist en eller anden hedelibel. Desuden en håndfuld mariehøns og lidt bredtæger. Opildnet af succesen prøvede jeg en nærrliggende skovkant. Startede med et enkelt w-albumæg. To minutter senere en flot atalanta, som jeg fik skræmt op. Stak af ud over marken. Afsted mod vestenvinden i 6-7 graders varme. Så endnu en flyvende takvinge på samme sted. Vist en c-album eller en urticae, men er ikke sikker. Sluttede lige dagen af med et betulae-æg på mirabel og en rapae-larve i noget grønkål ude på Halsnæs. Så tre flyvendes dagsommerfugle + fem arter mere som æg-larver. Så jeg ikke på vinterpause endnu. Kunne være sejt med et kræ i juleferien. Skrevet d. 12/12-2015 | Klaus Hermansen | 9/12-2015 | Dagsommerfugle |
|
Magleby Skov 8.12.2015 2 plumigera igen samt mange brumata på blåt lys. Skrevet d. 9/12-2015 | Birgit Nielsen | 18/11-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Et stk admiral/atalanta i min have. Skrevet d. 18/11-2015 | Martin Bjerg | 18/11-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
To urticae og to io ved Sonnerup Skov ved Kregme, som lige skulle ud og lufte sig, inden kulden skulle komme i weekenden. Skrevet d. 18/11-2015 | Birgit Nielsen | 12/11-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Traf en dagpåfugleøje - io i mit drivhus. Den ville ikke sidde stille til fotografering. Dejligt, at I har åbnet denne side igen :-) Skrevet d. 12/11-2015 | Martin Bjerg | 8/11-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
Solrig novembersøndag; 3 phlaeas ved Jægerspris. Skrevet d. 11/11-2015 | Erik Andersen | 8/11-2015 | Dagsommerfugle |
|
Også i Allerød var dagpåfugleøje / io på vingerne her 2. søndag i november. Skrevet d. 10/11-2015 | Claus Skjødt | 8/11-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
1 stk admiral (lettere slidt) ivrigt fouragerende ved vores hus i Hundige tæt på stranden. (Jeg rapporeter normalt ikke i jeres forum -som jo ellers er spændende - men denne sene forekomst synes jeg skulle med i jeres register). mvh Skrevet d. 9/11-2015 | Jørgen Krogh | 8/11-2015 | NEZ | Dagsommerfugle |
|
I Store Dyrehave ved Hillerød fløj en io/dagpåfugleøje rundt i en lysning. Jeg har ikke før i Danmark set en dagsommerfugl på vingerne så sent på året ... Skrevet d. 9/11-2015 | Poul Szyska | 6/11-2015 | LFM | Dagsommerfugle |
|
Torsdag 2 admiraler omkring haven i Gedesby. Det er naboens nedfaldspærer der lokker. En noget risikabel energikrævende overvintringsstrategi, som ikke deles af de andre takvinger. Men de sidste par år har der været admiraler i marts så den er ikke udsigtsløs. Skrevet d. 6/11-2015 |
| Dagsommerfugle | Natsommerfugle | Meddelelser |
| Forrige | Tilføj ny rapport | Næste |